KONGRES SAN ANDREAS
Zákon č. 84/2022
Zákon o kongresu San Andreas
v platnosti od 26.5.2022
Tento zákon upravuje:
Novela zákona č. 87/2022 ze dne 27.6.2022
zrušeno k 16.2.2023
Hlava I - ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§1 Tento zákon ustanovuje pravidla jednání a činnosti kongresu San Andreas. Podrobněji upravuje i postavení kongresu a jeho vztahy navenek.
§2 Kongres je oprávněn v mezích tohoto zákona upravit své vnitřní poměry a podrobnější pravidla svého jednání usnesením.
§3 Kongres svou činností odpovídá vládě San Andreas, která kontroluje jeho činnost.
Hlava II - KONGRESMANI
§4 Mandát kongresmana vzniká zvolením ve volbách občany San Andreas.
§5 Písemným prohlášením doručeným předsedovi Vrchního soudu se může kongresman kdykoli dobrovolně vzdát svého mandátu.
§6 Kongresman je povinen při výkonu své funkce chovat se v souladu se zásadami slušného chování, dobrých mravů, dodržovat ústavu a zákony.
§7 Kongresman je oprávněn požadovat od členů vlády a vedoucích neziskových organizací a orgánů územní samosprávy informace nezbytné pro výkon jeho funkce.
§8 Ztráta mandátu kongresmana a její způsoby jsou přesně definovány Ústavou San Andreas.
§9 V pochybnostech o ztrátě volitelnosti a v pochybnostech o neslučitelnosti funkce s výkonem funkce starostu, člena krajského zastupitelstva a člena kongresu obeznámí predseda Kongresu neprodleně předsedu Vrchního soudu.
§10 Kongresmani mají pravomoc v případě nečinnosti, nedostatečné organizace a vedení nebo důvodu jinak nepřehlédnutelného odvolat předsedu kongresu se souhlasem všech kongresmanů.
Hlava III - PŮSOBNOST KONGRESU SAN ANDREAS
§11 Kongres vykonává svou působnost podle Ústavy San Andreas v zákonodárné a kontrolní činnosti, v oblasti finančních věcí státního rozpočtu, jakož i v dalších činnostech.
§12 Kongres pro tento účel zejména:
(1) usnáší se na zákonech, změnách zákonů a kontroluje, jak se dodržují,
(2) schvaluje rozpočty jiných právnických nebo fyzických osob a projednává jejich plnění a dbá na oblast financování ze státního rozpočtu,
(3) podává předsedovi Vrchního soudu návrhy na udělení vyznamenání,
(4) jedná o zprávách vlády, zejména o základních otázkách vnitřní, mezinárodní, hospodářské, sociální a jiné politiky,
(5) schvaluje návrh na udělení koncese právnickým osobám, zjišťuje jejich vnitřní stav a prospěšnost pro společnost,
(6) jedná o stavu San Andreas a o závažných politických otázkách,
(7) může zastoupit funkci každého krajského zastupitelstva a to s vyšší mocí.
§12.1 Kongres vykonává svou působnost i tím, že:
(1) volí a odvolává nejvyšší představitele neziskových organizací a veřejné funkcionáře, podrobnosti o zvolení a odvolání představitele neziskové organizace ci veřejného funkcionáře jsou stanoveny konkrétními zákony,
(2) projednává návrhy, podněty a zprávy podané občany San Andreas prostřednictvím Vládní podatelny,
(3) jedná a rozhoduje v disciplinárních věcech členů kongresu a ve věcech neslučitelnosti funkcí veřejných činitelů, které jí byly předloženy,
(4) rozhoduje o svých vnitřních poměrech a o podrobnějších pravidlech svého jednání,
(5) tvoří a kontroluje ústavnost a zákonnost vyhlášek obcí,
(6) organizuje kulturní a jiné akce pro blahobyt občanů.
Hlava IV - USTAVUJÍCÍ SCHŮZE KONGRESU
§13 Kongresmani se sejdou po svém zvolení na ustavující schůzi Kongresu, ustavující schůze se musí sejít co nejdříve po skončení minulého volebního období Kongresu.
§14 Kongresmani ze všech přítomných členů kongresu zvolí svého předsedu v otevřeném hlasování nadpoloviční většinou hlasů všech členů kongresu.
§15 Schůze řídí a organizuje v nich vnitřní řád předseda kongresu.
Hlava V - ZASEDÁNÍ KONGRESU
§16 Zasedání kongresu je veřejné.
§17 Neveřejná zasedání Kongresu nebo jejich části se konají, jsou-li na nich projednávány věci, které jsou předmětem utajovaných informací, obchodního tajemství nebo stanoví-li to zvláštní zákon.
§18 Zasedání kongresu, na nichž se projednávají návrhy týkající se státního rozpočtu, daňových věcí a poplatků, jsou vždy veřejné.
§19 Časové rozmezí a dny, kdy se koná zasedání kongresu upravuje zvláštní právní předpis. Zvláštní případy, kdy je možné svolat zasedání kongresu upravuje Ústava San Andreas.
§20 Nemůže-li se kongresman účastnit jednání Kongresu, omluví se předsedovi kongresu a to včas ještě před zahájením schůze.
§21 Kongres je schopen se usnášet, pokud je na schůzi přítomná nadpoloviční většina všech kongresmanů.
§22 Předseda kongresu je povinen zjistit účast na schůzi. Pokud se ještě před zahájením jednání kongresu zjistí, že se nezúčastní alespoň nadpoloviční většina kongresmanů, předseda kongresu jednání přeruší a určí další datum jednání podle zvláštního právního předpisu.
§23 Kongres stanoví na návrh svého předsedy pořad jednání, případně způsob projednávání jednotlivých bodů pořadu jednání.
§24 Návrh podaný prostřednictvím Vládní podatelny musí být vyhotoven písemně a musí obsahovat všechny náležitosti a relevantní podklady k návrhu, jiné návrhy mohou být předkládány i slovně při zasedáních kongresu. Návrh, který nesplňuje podmínky podle této právní normy, je definován jako neúplný návrh a neprojednává se.
§25 Při projednávání věcí z Vládní podatelny na jednání schůze kongresu předkládá návrh jakýkoliv člen kongresu. Je-li navrhovatelem věci vláda, může jejím jménem vystoupit pouze pověřený člen vlády. Pokud jsou navrhovateli návrhu členové kongresu, může jejich jménem vystoupit nejvýše jeden pověřený kongresman. Občané svůj ústní návrh předkládají sami poté, co předseda vyzve veřejnost, aby předložila své návrhy a udělí jim slovo.
§26 Při předkládání ústního návrhu nesmí být řečník nikým vyrušován, faktické poznámky jsou přístupné pouze po skončení předkládaného návrhu. V případě, že se řečník odchyluje od tématu, předseda kongresu ho vyzve, aby mluvil k věci a přímo. Ústní návrh může ukončit a vyrušit pouze předseda kongresu.
Hlava VI - POŘÁDKOVÁ OPATŘENÍ
§27 Předseda kongresu může za nepřístojné chování v jednacím sále uložit členům kongresu kárná opatření, kterým je napomenutí, a za opakované nepřístojné chování vykázat člena kongresu z jednacího sálu pouze na dobu nezbytnou na obnovení pořádku.
§28 Vykázaný člen kongresu musí mít možnost účastnit se hlasování.
§29 Podrobnosti o vykázání veřejnosti z jednací síně jsou doplněny Ústavou San Andreas.
§30 Do jednací síně je zakázáno vnášet transparenty, plakáty, letáky nebo jiná podobná vizuální zobrazení, zbraně, výbušniny a paralyzující přístroje a látky. Do jednací síně je zakázáno nosit materiály propagující politickou stranu nebo politické hnutí nebo šířící reklamu. Výjimka je možná pouze pro členy ozbrojených sborů, který v budově kongresu nebo jednací síni zajišťují bezpečnost.
§31 V případě, že se jedná o věci finanční a dotační, musí předseda kongresu nebo jím pověřený zástupce vypracovat zprávu o poskytnutí dotací, kterého kopie se odkládá do archivu kongresu San Andreas.
§32 V případě, že je inspekce firmy prováděna členem kongresu, spíše o ní zprávu a všechny potřebné podklady dodá ten, kdo inspekci provedl. Kopie inspekční zprávy se odkládá do archivu kongresu San Andreas.
§33 V případě, že na zasedání kongresu neni přítomen zástupce Vrchního soudu, spíše předseda kongresu nebo jím pověřený zástupce zprávu o výsledku jednání z daného dne. Podrobnosti jsou doplněny Ústavou San Andreas.
Hlava VII - LEGISLATIVNÍ PROCES
§34 Návrh zákona mohou podat občané prostřednictvím Vládní podatelny nebo ústním návrhem na schůzi kongresu, kongresmani a vláda, případně osoby pověřené vládou. Výjimky a specifikace při zákonodárné činnosti jsou doplněny Ústavou San Andreas a zvláštním zákonem.
§35 Návrh zákona musí obsahovat jeho paragrafové znění a znění návrhu zákona musí být srozumitelné a musí být z něj zřejmé, co má být zákonem dosaženo.
§36 Při projednávání návrhu zákona Kongres kontroluje jeho ústavnost, zákonnost, zda navržený zákon neni v rozporu s Listinou základních práv a svobod nebo se závazky, které pro stát San Andreas vyplývají z mezinárodního práva. Dále kontroluje i jeho sociální a ekonomický dopad na společnost jako celek.
§37 V případě vetování zákona Vrchním soudem, Kongres znovu projedná vetovaný zákon a odstraní všechny nesrovnalosti v právním předpisu, které vedly k vetu. V případě, že tyto nesrovnalosti není možné odstranit, Kongres zákon již neprojednává.
§38 Zákon přijatý kongresem musí být podepsán předsedou kongresu.
§39 Důležité doplňující informace, které nejsou obsaženy v tomto zákoně doplňuje Ústava San Andreas nebo zvláštní právní předpisy.
Hlava VIII - PŘEDSEDA KONGRESU
(1) Předsedovi Kongresu přísluší zejména:
(1) zastupovat Kongres navenek,
(2) schvalovat udělení čestného vyznamenání,
(3) je-li to nezbytné, předkládat a projednávat předsedovi Vrchního soudu, zákony, dokumenty a jiné předpisy ke schválení,
(4) podepisovat zákony a usnesení nebo jiné listiny vydávané Kongresem.
(2) Dále předsedovi Kongresu přísluší:
(5) pověřit jiného člena kongresu konkrétním úkolem v rámci zastupování,
(6) svolávat, zahajovat a ukončovat zasedání Kongresu,
(7) přerušit zasedání Kongresu při nepořádku v rokovací síni, nebo není-li Kongres schopen se usnášet,
(8) řídit a organizovat zasedání Kongresu.
§40 Předseda kongresu se může kdykoli dobrovolně, ústním nebo písemným oznámením ostatním kongresmanům, vzdát své funkce předsedy kongresu. Svou rezignaci musí oznámit písemně Vrchnímu soudu.
§41 V případě, že se dosavadní předseda kongresu vzdal své funkce, zemřel nebo byl ze své funkce odvolán, kongresmani otevřeným hlasováním zvolí nového předsedu kongresu.
§41 V případě, že se předseda kongresu nezúčastní zasedání kongresu, může svými pravomocemi týkajících se zasedání pověřit jiného kongresmana, aby dočasne řídil a organizoval zasedání kongresu v jeho nepřítomnosti.
§43 Předsedu kongresu z jeho funkce může odvolat:
- a) Kongres San Andreas; se souhlasem všech kongresmanů,
- b) Vrchní Soud San Andreas.
Hlava IX - Disciplinární řízení
Člen kongresu podléhá disciplinární pravomoci kongresu za:
- a) prohlášení při výkonu funkce člena kongresu přednesená v kongresu;
- b) porušení etického kódexu,
- c) porušení jednacího řádu na schůzi Kongresu.
§44 Disciplinární řízení může být zahájeno na podnět kongresmana, člena vlády, Vrchního soudu nebo občana, které případné porušení nahlásil.
§45 Při disciplinárním řízení se zřizuje výbor, složený ze všech členů kongresu. Hlavní správní radu výboru tvoří předseda kongresu, na jehož základě je podnět k zahájení disciplinárního řízení zahájen.
§46 Výbor provede v rámci disciplinárního řízení nezbytná šetření a členovi kongresu, proti němuž se vede disciplinární řízení, poskytne příležitost se vyjádřit a obhájit. Po provedeném šetření rozhodne o uložení disciplinárního opatření nebo řízení zastaví.
§47 Člen kongresu má právo být zastupován při disciplinárním řízení advokátem, rovněž má právo nahlížet do disciplinárního spisu a seznamovat se se všemi důkazy, které jsou vůči jeho osobě vedeny.
§48 Z jednání výboru, který vede disciplinární řízení, jsou vyloučeni jeho členové, jichž se disciplinární řízení týká.
§49 Pokud se všichni členové kongresu shodnou na zahájení disciplinárního řízení proti předsedovi kongresu, vypracují protokol o zahájení disciplinárního řízení, jehož kopie se odkládá v archivu kongresu San Andreas. V disciplinárním řízení proti předsedovi Kongresu si vyberou jednoho kongresmana, který bude tvořit hlavní správní radu disciplinárního výboru. Předseda kongresu je povinen strpět úkony disciplinárního výboru vůči jeho osobě.
§50 Za kárné provinění lze členovi kongresu uložit povinnost omluvit se za nevhodný výrok ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem nebo uložit pokutu.
§51 Výnos z pokut je příjmem státního rozpočtu.
§52 Pokud jednání člena kongresu, které je přestupkem nebo trestným činem, projednává jiný příslušný orgán, člena kongresu za toto jednání již nelze disciplinárně stíhat.
§53 Předseda kongresu jako hlavní správní rada výboru disciplinárního řízení spíše podrobnou zprávu o zahájení disciplinárního řízení kongresmana, kterou postupně doplňuje až do jeho ukončení, se kterou musí být všichni členové kongresu obeznámeni. Protokol o disciplinárním řízení kongresmana se odkládá v archivu kongresu San Andreas.
§54 Předseda kongresu může návrh na zahájení disciplinárního řízení odmítnout, u tohoto případu se spíše podrobná zpráva s důvodem odmítnutí, se kterou musí být všichni členové kongresu obeznámeni. Kopie protokolu se odkládá v archivu kongresu San Andreas.
§55 Vrchní soud má právo zasahovat do disciplinárního řízení, dohlížet na něj nebo ho zcela pozastavit, pokud k tomu má vhodný důvod, se kterým musí být všichni členové kongresu seznámeni.
Autorský tím:
Benjamin Reed,v.r.
Bc.Dušan Badinský,v.r.
Predseda kongresu:
JUDr. Frederik Benett
[ic-only]
KONGRES SAN ANDREAS
Zákon č. 84/2022
Zákon o kongresu San Andreas
v platnosti od 26.5.2022
Tento zákon upravuje:
Novela zákona č. 87/2022 ze dne 27.6.2022
zrušeno k 16.2.2023
Hlava I - ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§1 Tento zákon ustanovuje pravidla jednání a činnosti kongresu San Andreas. Podrobněji upravuje i postavení kongresu a jeho vztahy navenek.
§2 Kongres je oprávněn v mezích tohoto zákona upravit své vnitřní poměry a podrobnější pravidla svého jednání usnesením.
§3 Kongres svou činností odpovídá vládě San Andreas, která kontroluje jeho činnost.
Hlava II - KONGRESMANI
§4 Mandát kongresmana vzniká zvolením ve volbách občany San Andreas.
§5 Písemným prohlášením doručeným předsedovi Vrchního soudu se může kongresman kdykoli dobrovolně vzdát svého mandátu.
§6 Kongresman je povinen při výkonu své funkce chovat se v souladu se zásadami slušného chování, dobrých mravů, dodržovat ústavu a zákony.
§7 Kongresman je oprávněn požadovat od členů vlády a vedoucích neziskových organizací a orgánů územní samosprávy informace nezbytné pro výkon jeho funkce.
§8 Ztráta mandátu kongresmana a její způsoby jsou přesně definovány Ústavou San Andreas.
§9 V pochybnostech o ztrátě volitelnosti a v pochybnostech o neslučitelnosti funkce s výkonem funkce starostu, člena krajského zastupitelstva a člena kongresu obeznámí predseda Kongresu neprodleně předsedu Vrchního soudu.
§10 Kongresmani mají pravomoc v případě nečinnosti, nedostatečné organizace a vedení nebo důvodu jinak nepřehlédnutelného odvolat předsedu kongresu se souhlasem všech kongresmanů.
Hlava III - PŮSOBNOST KONGRESU SAN ANDREAS
§11 Kongres vykonává svou působnost podle Ústavy San Andreas v zákonodárné a kontrolní činnosti, v oblasti finančních věcí státního rozpočtu, jakož i v dalších činnostech.
§12 Kongres pro tento účel zejména:
(1) usnáší se na zákonech, změnách zákonů a kontroluje, jak se dodržují,
(2) schvaluje rozpočty jiných právnických nebo fyzických osob a projednává jejich plnění a dbá na oblast financování ze státního rozpočtu,
(3) podává předsedovi Vrchního soudu návrhy na udělení vyznamenání,
(4) jedná o zprávách vlády, zejména o základních otázkách vnitřní, mezinárodní, hospodářské, sociální a jiné politiky,
(5) schvaluje návrh na udělení koncese právnickým osobám, zjišťuje jejich vnitřní stav a prospěšnost pro společnost,
(6) jedná o stavu San Andreas a o závažných politických otázkách,
(7) může zastoupit funkci každého krajského zastupitelstva a to s vyšší mocí.
§12.1 Kongres vykonává svou působnost i tím, že:
(1) volí a odvolává nejvyšší představitele neziskových organizací a veřejné funkcionáře, podrobnosti o zvolení a odvolání představitele neziskové organizace ci veřejného funkcionáře jsou stanoveny konkrétními zákony,
(2) projednává návrhy, podněty a zprávy podané občany San Andreas prostřednictvím Vládní podatelny,
(3) jedná a rozhoduje v disciplinárních věcech členů kongresu a ve věcech neslučitelnosti funkcí veřejných činitelů, které jí byly předloženy,
(4) rozhoduje o svých vnitřních poměrech a o podrobnějších pravidlech svého jednání,
(5) tvoří a kontroluje ústavnost a zákonnost vyhlášek obcí,
(6) organizuje kulturní a jiné akce pro blahobyt občanů.
Hlava IV - USTAVUJÍCÍ SCHŮZE KONGRESU
§13 Kongresmani se sejdou po svém zvolení na ustavující schůzi Kongresu, ustavující schůze se musí sejít co nejdříve po skončení minulého volebního období Kongresu.
§14 Kongresmani ze všech přítomných členů kongresu zvolí svého předsedu v otevřeném hlasování nadpoloviční většinou hlasů všech členů kongresu.
§15 Schůze řídí a organizuje v nich vnitřní řád předseda kongresu.
Hlava V - ZASEDÁNÍ KONGRESU
§16 Zasedání kongresu je veřejné.
§17 Neveřejná zasedání Kongresu nebo jejich části se konají, jsou-li na nich projednávány věci, které jsou předmětem utajovaných informací, obchodního tajemství nebo stanoví-li to zvláštní zákon.
§18 Zasedání kongresu, na nichž se projednávají návrhy týkající se státního rozpočtu, daňových věcí a poplatků, jsou vždy veřejné.
§19 Časové rozmezí a dny, kdy se koná zasedání kongresu upravuje zvláštní právní předpis. Zvláštní případy, kdy je možné svolat zasedání kongresu upravuje Ústava San Andreas.
§20 Nemůže-li se kongresman účastnit jednání Kongresu, omluví se předsedovi kongresu a to včas ještě před zahájením schůze.
§21 Kongres je schopen se usnášet, pokud je na schůzi přítomná nadpoloviční většina všech kongresmanů.
§22 Předseda kongresu je povinen zjistit účast na schůzi. Pokud se ještě před zahájením jednání kongresu zjistí, že se nezúčastní alespoň nadpoloviční většina kongresmanů, předseda kongresu jednání přeruší a určí další datum jednání podle zvláštního právního předpisu.
§23 Kongres stanoví na návrh svého předsedy pořad jednání, případně způsob projednávání jednotlivých bodů pořadu jednání.
§24 Návrh podaný prostřednictvím Vládní podatelny musí být vyhotoven písemně a musí obsahovat všechny náležitosti a relevantní podklady k návrhu, jiné návrhy mohou být předkládány i slovně při zasedáních kongresu. Návrh, který nesplňuje podmínky podle této právní normy, je definován jako neúplný návrh a neprojednává se.
§25 Při projednávání věcí z Vládní podatelny na jednání schůze kongresu předkládá návrh jakýkoliv člen kongresu. Je-li navrhovatelem věci vláda, může jejím jménem vystoupit pouze pověřený člen vlády. Pokud jsou navrhovateli návrhu členové kongresu, může jejich jménem vystoupit nejvýše jeden pověřený kongresman. Občané svůj ústní návrh předkládají sami poté, co předseda vyzve veřejnost, aby předložila své návrhy a udělí jim slovo.
§26 Při předkládání ústního návrhu nesmí být řečník nikým vyrušován, faktické poznámky jsou přístupné pouze po skončení předkládaného návrhu. V případě, že se řečník odchyluje od tématu, předseda kongresu ho vyzve, aby mluvil k věci a přímo. Ústní návrh může ukončit a vyrušit pouze předseda kongresu.
Hlava VI - POŘÁDKOVÁ OPATŘENÍ
§27 Předseda kongresu může za nepřístojné chování v jednacím sále uložit členům kongresu kárná opatření, kterým je napomenutí, a za opakované nepřístojné chování vykázat člena kongresu z jednacího sálu pouze na dobu nezbytnou na obnovení pořádku.
§28 Vykázaný člen kongresu musí mít možnost účastnit se hlasování.
§29 Podrobnosti o vykázání veřejnosti z jednací síně jsou doplněny Ústavou San Andreas.
§30 Do jednací síně je zakázáno vnášet transparenty, plakáty, letáky nebo jiná podobná vizuální zobrazení, zbraně, výbušniny a paralyzující přístroje a látky. Do jednací síně je zakázáno nosit materiály propagující politickou stranu nebo politické hnutí nebo šířící reklamu. Výjimka je možná pouze pro členy ozbrojených sborů, který v budově kongresu nebo jednací síni zajišťují bezpečnost.
§31 V případě, že se jedná o věci finanční a dotační, musí předseda kongresu nebo jím pověřený zástupce vypracovat zprávu o poskytnutí dotací, kterého kopie se odkládá do archivu kongresu San Andreas.
§32 V případě, že je inspekce firmy prováděna členem kongresu, spíše o ní zprávu a všechny potřebné podklady dodá ten, kdo inspekci provedl. Kopie inspekční zprávy se odkládá do archivu kongresu San Andreas.
§33 V případě, že na zasedání kongresu neni přítomen zástupce Vrchního soudu, spíše předseda kongresu nebo jím pověřený zástupce zprávu o výsledku jednání z daného dne. Podrobnosti jsou doplněny Ústavou San Andreas.
Hlava VII - LEGISLATIVNÍ PROCES
§34 Návrh zákona mohou podat občané prostřednictvím Vládní podatelny nebo ústním návrhem na schůzi kongresu, kongresmani a vláda, případně osoby pověřené vládou. Výjimky a specifikace při zákonodárné činnosti jsou doplněny Ústavou San Andreas a zvláštním zákonem.
§35 Návrh zákona musí obsahovat jeho paragrafové znění a znění návrhu zákona musí být srozumitelné a musí být z něj zřejmé, co má být zákonem dosaženo.
§36 Při projednávání návrhu zákona Kongres kontroluje jeho ústavnost, zákonnost, zda navržený zákon neni v rozporu s Listinou základních práv a svobod nebo se závazky, které pro stát San Andreas vyplývají z mezinárodního práva. Dále kontroluje i jeho sociální a ekonomický dopad na společnost jako celek.
§37 V případě vetování zákona Vrchním soudem, Kongres znovu projedná vetovaný zákon a odstraní všechny nesrovnalosti v právním předpisu, které vedly k vetu. V případě, že tyto nesrovnalosti není možné odstranit, Kongres zákon již neprojednává.
§38 Zákon přijatý kongresem musí být podepsán předsedou kongresu.
§39 Důležité doplňující informace, které nejsou obsaženy v tomto zákoně doplňuje Ústava San Andreas nebo zvláštní právní předpisy.
Hlava VIII - PŘEDSEDA KONGRESU
(1) Předsedovi Kongresu přísluší zejména:
(1) zastupovat Kongres navenek,
(2) schvalovat udělení čestného vyznamenání,
(3) je-li to nezbytné, předkládat a projednávat předsedovi Vrchního soudu, zákony, dokumenty a jiné předpisy ke schválení,
(4) podepisovat zákony a usnesení nebo jiné listiny vydávané Kongresem.
(2) Dále předsedovi Kongresu přísluší:
(5) pověřit jiného člena kongresu konkrétním úkolem v rámci zastupování,
(6) svolávat, zahajovat a ukončovat zasedání Kongresu,
(7) přerušit zasedání Kongresu při nepořádku v rokovací síni, nebo není-li Kongres schopen se usnášet,
(8) řídit a organizovat zasedání Kongresu.
§40 Předseda kongresu se může kdykoli dobrovolně, ústním nebo písemným oznámením ostatním kongresmanům, vzdát své funkce předsedy kongresu. Svou rezignaci musí oznámit písemně Vrchnímu soudu.
§41 V případě, že se dosavadní předseda kongresu vzdal své funkce, zemřel nebo byl ze své funkce odvolán, kongresmani otevřeným hlasováním zvolí nového předsedu kongresu.
§41 V případě, že se předseda kongresu nezúčastní zasedání kongresu, může svými pravomocemi týkajících se zasedání pověřit jiného kongresmana, aby dočasne řídil a organizoval zasedání kongresu v jeho nepřítomnosti.
§43 Předsedu kongresu z jeho funkce může odvolat:
- a) Kongres San Andreas; se souhlasem všech kongresmanů,
- b) Vrchní Soud San Andreas.
Hlava IX - Disciplinární řízení
Člen kongresu podléhá disciplinární pravomoci kongresu za:
- a) prohlášení při výkonu funkce člena kongresu přednesená v kongresu;
- b) porušení etického kódexu,
- c) porušení jednacího řádu na schůzi Kongresu.
§44 Disciplinární řízení může být zahájeno na podnět kongresmana, člena vlády, Vrchního soudu nebo občana, které případné porušení nahlásil.
§45 Při disciplinárním řízení se zřizuje výbor, složený ze všech členů kongresu. Hlavní správní radu výboru tvoří předseda kongresu, na jehož základě je podnět k zahájení disciplinárního řízení zahájen.
§46 Výbor provede v rámci disciplinárního řízení nezbytná šetření a členovi kongresu, proti němuž se vede disciplinární řízení, poskytne příležitost se vyjádřit a obhájit. Po provedeném šetření rozhodne o uložení disciplinárního opatření nebo řízení zastaví.
§47 Člen kongresu má právo být zastupován při disciplinárním řízení advokátem, rovněž má právo nahlížet do disciplinárního spisu a seznamovat se se všemi důkazy, které jsou vůči jeho osobě vedeny.
§48 Z jednání výboru, který vede disciplinární řízení, jsou vyloučeni jeho členové, jichž se disciplinární řízení týká.
§49 Pokud se všichni členové kongresu shodnou na zahájení disciplinárního řízení proti předsedovi kongresu, vypracují protokol o zahájení disciplinárního řízení, jehož kopie se odkládá v archivu kongresu San Andreas. V disciplinárním řízení proti předsedovi Kongresu si vyberou jednoho kongresmana, který bude tvořit hlavní správní radu disciplinárního výboru. Předseda kongresu je povinen strpět úkony disciplinárního výboru vůči jeho osobě.
§50 Za kárné provinění lze členovi kongresu uložit povinnost omluvit se za nevhodný výrok ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem nebo uložit pokutu.
§51 Výnos z pokut je příjmem státního rozpočtu.
§52 Pokud jednání člena kongresu, které je přestupkem nebo trestným činem, projednává jiný příslušný orgán, člena kongresu za toto jednání již nelze disciplinárně stíhat.
§53 Předseda kongresu jako hlavní správní rada výboru disciplinárního řízení spíše podrobnou zprávu o zahájení disciplinárního řízení kongresmana, kterou postupně doplňuje až do jeho ukončení, se kterou musí být všichni členové kongresu obeznámeni. Protokol o disciplinárním řízení kongresmana se odkládá v archivu kongresu San Andreas.
§54 Předseda kongresu může návrh na zahájení disciplinárního řízení odmítnout, u tohoto případu se spíše podrobná zpráva s důvodem odmítnutí, se kterou musí být všichni členové kongresu obeznámeni. Kopie protokolu se odkládá v archivu kongresu San Andreas.
§55 Vrchní soud má právo zasahovat do disciplinárního řízení, dohlížet na něj nebo ho zcela pozastavit, pokud k tomu má vhodný důvod, se kterým musí být všichni členové kongresu seznámeni.
Autorský tím:
Benjamin Reed,v.r.
Bc.Dušan Badinský,v.r.
Predseda kongresu:
JUDr. Frederik Benett