Jelikož naše stránka pro správné fungování používá soubory cookies a zpracovává IP adresy, které jsou podle obecného nařízení GDPR považovány za osobní údaj, je nutné vyjádřit souhlas s podmínkami užití a se zpracováním osobních údajů.

LeoSight.cz - Herní portál

LeoSight.cz

Za volantem Flýtu - lepší než chodit pěšky?


Holub

Hráč

45
27.11.2022 11:51, naposledy upraveno 27.11.2022 11:58 uživatelem Holub

Za volantem Flýtu - lepší než chodit pěšky?


Jednou jsem si takhle šel z večerky. Poklidný večer, nakoupený nákup a hezky v poklidu na cestu domů. Když tu okolo mne projel polepený Prius v tyrkysovobílém barevném schématu a se stylizovaným logem (či textem) Flýt carsharing. O nějakou chvilku později jsem již úspěšně prošel procedurou umožňující mi řídit tento skvost japonského inženýrství v poněkud nápadném zbarvení. Ba co řídit, okusit jej na několik desítek kilometrů jako můj hlavní... a také v danou chvíli jako jediný dopravní prostředek.

Trochu málo informací za tímto projektem

Flýt carsharing (ano, opravdu se to píše flýt a ne fleet) je v tuhle chvíli prvním carsharing projektem na území okresu Red County (a s největší pravděpodobností i ve státě San Andreas). Aktivace probíhá skrze telefonát na číslo uvedené na webových stránkách Flýtu. Platba je prováděna trvalým příkazem a činí deset tisíc korun na den s tím, že momentálně jsou k dispozici tři automobily. A ano, všechny tři jsou Priusy. A ano, všechny tři se pyšní svým křiklavým barevných schématem, přičemž každé z vozidel disponuje povinnou výbavou a GPS lokátorem, který slouží i jako prostředek k nalezení daných vozidel. Jednoduché a funkční. Nebo snad ne?
 
 

První zkušenost s Flýtem

Vyzvednul jsem si vozidlo, které bylo vcelku příhodně poblíž mého bydliště. Ve vozidle bylo nějaké to palivo a zdálo se čisté a bez jakéhokoliv poškození. Rozhodně čistší než kdejaký ten taxík, kterým jsem zde jel. Prostě sednout a jet, bez jakýchkoliv negativ vlastnictví auta (a věřte mi, je jich sakra hodně... a to říkám jako někdo, kdo si jich drží víc, než je zdrávo). Prvotní cesta se nesla cestou z domu do obchodu. Jak příhodné, kruh se uzavřel. Jenže ouvej, cesta vede přes mýtnou bránu. Nevím, jestli elektronické mýtné u daného kousku nefungovalo, nebo bylo odcizeno (nebo tam nebylo v první řadě), ale... no, většina mých setkání u mýtných bran vypadala tak, že jsem se stal obětí vytrubování, které bylo jen poslední symfonií lidí čekajících na Godota. Godota v podobě vytažení hotovosti z mé peněženky.
Což o to, tady by mi daná skutečnost nevadila, kdybych sám nebyl navyknutý na provoz vozidel s elektronickým mýtným. Každopádně jízda jako taková byla akceptovatelná. Akceptovatelnou ovšem vnímejte jako něco, na co pohlížím optikou sebe jakožto člověka, který jezdí Lincolnem a Chevroletem. A to je, kulantně řečeno, nepříliš ideální optika. Věřím tomu, že individuální chodící jednotka zvaná chodec by měla z dané jízdy daleko pozitivnější pocity. Samotné vozidlo v podobě Toyota Prius není špatné, jen jde o něco, na co bych si musel zvykat. Vozidlo má čtyři kola, patero dveří (čtvero dveří a víko zavazadlového prostoru, poznámka autora), křiklavé zbarvení, pět sedaček, klimatizaci a něco, co vám ukazuje růst virtuálních kytiček, když s tím jedete dost šetrně... což já nejezdil. Což o to, jako automobil nejvyšší potřeba to funguje, avšak v dané cenové hladině lze vybrat lepší dopravní prostředky, nebo srovnatelné dopravní prostředky o několik desítek či stovek tisíc levněji. Chápu, že Flýt se snaží působit jako značka uznávající hodnoty v podobě udržitelnosti, přírody a ekologie, avšak... není to zrovna šťastná volba v zemi, která vám umožňuje bez jakýchkoliv problémů provozovat automobily, které jsou spíš požírači ledních medvědů nežli požírači zkapalněných dinosaurů. Navrhované řešení z mé strany? Nabídnout i alternativu k Priusu. Kupříkladu Chevrolet Tahoe jezdící na ethanol, ten by se v daném prostředí skutečně neztratil.
 
 

Deset tisíc za den aneb čím se můžete za stejnou částku dopravit vy?

Dost možná největším dilematem v mé hlavě, jenž se týkalo a týká existence této "flotily", je otázka jaké cenové alternativy můžeme najít v daném cenovém spektru. Za deset tisíc si můžete koupit kolo... a mít nějaké ty drobné na vodu, sandwich, nebo něco takového. Sehnat cokoliv pojízdného pod tuto částku je téměř nadlidský výkon, ale jde při troše odhodlání a síly vůle splnit. Ostatně sám jsem jednou dokázal koupit auto za sandwich, ale to byla spíše bizarní situace nežli něco, co mohu považovat za pravidlo.
  Za pár dní, které lze vložit do užívání těchto automobilů, lze zakoupit leda tak oprýskaný a zrezivělý Ford F100. Nebo tu a tam Chrysler PT Cruiser, který do dnešních dní vnímám jako definici pojmu zoufalství za volantem nežli definici pojmu svoboda pohybu či jízdy. A to nemluvě o tom, že takové auto bude vyžadovat svou údržbu, servis, budete muset platit povinné ručení, palivo... no, palivo u Flýtu platíte taky, ale oproti vlastnictví polovraku je to stále levnější a přijatelnější varianta.
 
Vozidlo Flýtu v přítomnosti jednoho ze svých potenciálních nepřátel - levného a objektivně nepříliš dobrého PT Cruiseru.
 

Koho se tedy snaží Flýt oslovit?

Tutéž otázku jsem si kladl od samotného počátku. Pro to, aby se tento nápad uchytil u lidí, kteří nemají automobil (z rozličných důvodů), je aktivace a samotný proces "přijetí do Flýtu" poněkud otrlý a příliš složitý na to, aby dokázal tuto cílovou skupinu oslovit. Na to, aby fungoval jako cesta "nechám desítku na trvalém a můžu si v klidu sednout a jet", by Flýt potřeboval víc vozidel. Tři automobily jsou k uzoufání málo a kolikrát ani ty tři nejsou plně v provozu. Buď stojí na odtahovém parkovišti čekající na vyzvednutí (a věřte mi, tahle auta bývají odtahována až překvapivě často), nebo jsou dle online mapy ztracená v jiné, zjevně alternativní, realitě. Samotná jízda není špatná, má jistou míru komfortu i důstojnosti a do toho všeho zvládá většinou fungovat vcelku dobře. Jenže když zohledníte, že nejde o řešení otázky levné a přívětivé mobility pro ty, kteří ji potřebují nejvíc, zjistíte, že jde o odpověď na špatně položenou otázkou. A ačkoliv je tato odpověď správná a veskrze příjemná na užití, nevytlačí z ulic taxikáře v zaplivaných taxících, které měly zakončit svou kariéru pracantů ulice již několik let zpátky. A ačkoliv vám zde přináším tuto zkušenost jako poněkud odlehčující formu recenze, mohou si z ní něco málo odnést i provozovatelé této služby. Samotná myšlenka má svůj potenciál, se kterým dokáže fungovat a do jisté míry i funguje. Už je to jen o těch detailech... a v detailech je kouzlo i síla.

 -RB

Powered by LeoSight IFS
LT~33

Přihlášení




Zapomněl/a jsem jméno nebo heslo

DUBEN 2024
SPLNĚNO!

Pokrytí provozních nákladů

Donator měsíce: freecko (2000Kč)
(na konci měsíce získá odznak)

WoT Turnaj - BO3

dnes 16:00

tootsao hledá spoluhráče na Counter-Strike 1.6 dnes v 22:00
Kdo je online?
AsiLucker

280Kč včera v 20:34

Jablkoo

154Kč včera v 17:28

rock

130Kč včera v 15:46

Nejnovější uživatelé
Adameek58

Registrován 20.4.2024

Sumakts

Registrován 19.4.2024

Dantero

Registrován 19.4.2024