Což o to, tady by mi daná skutečnost nevadila, kdybych sám nebyl navyknutý na provoz vozidel s elektronickým mýtným. Každopádně jízda jako taková byla akceptovatelná. Akceptovatelnou ovšem vnímejte jako něco, na co pohlížím optikou sebe jakožto člověka, který jezdí Lincolnem a Chevroletem. A to je, kulantně řečeno, nepříliš ideální optika. Věřím tomu, že individuální chodící jednotka zvaná chodec by měla z dané jízdy daleko pozitivnější pocity. Samotné vozidlo v podobě Toyota Prius není špatné, jen jde o něco, na co bych si musel zvykat. Vozidlo má čtyři kola, patero dveří (čtvero dveří a víko zavazadlového prostoru, poznámka autora), křiklavé zbarvení, pět sedaček, klimatizaci a něco, co vám ukazuje růst virtuálních kytiček, když s tím jedete dost šetrně... což já nejezdil. Což o to, jako automobil nejvyšší potřeba to funguje, avšak v dané cenové hladině lze vybrat lepší dopravní prostředky, nebo srovnatelné dopravní prostředky o několik desítek či stovek tisíc levněji. Chápu, že Flýt se snaží působit jako značka uznávající hodnoty v podobě udržitelnosti, přírody a ekologie, avšak... není to zrovna šťastná volba v zemi, která vám umožňuje bez jakýchkoliv problémů provozovat automobily, které jsou spíš požírači ledních medvědů nežli požírači zkapalněných dinosaurů. Navrhované řešení z mé strany? Nabídnout i alternativu k Priusu. Kupříkladu Chevrolet Tahoe jezdící na ethanol, ten by se v daném prostředí skutečně neztratil.

Deset tisíc za den aneb čím se můžete za stejnou částku dopravit vy?
Dost možná největším dilematem v mé hlavě, jenž se týkalo a týká existence této "flotily", je otázka jaké cenové alternativy můžeme najít v daném cenovém spektru. Za deset tisíc si můžete koupit kolo... a mít nějaké ty drobné na vodu, sandwich, nebo něco takového. Sehnat cokoliv pojízdného pod tuto částku je téměř nadlidský výkon, ale jde při troše odhodlání a síly vůle splnit. Ostatně sám jsem jednou dokázal koupit auto za sandwich, ale to byla spíše bizarní situace nežli něco, co mohu považovat za pravidlo.
Za pár dní, které lze vložit do užívání těchto automobilů, lze zakoupit leda tak oprýskaný a zrezivělý Ford F100. Nebo tu a tam Chrysler PT Cruiser, který do dnešních dní vnímám jako definici pojmu zoufalství za volantem nežli definici pojmu svoboda pohybu či jízdy. A to nemluvě o tom, že takové auto bude vyžadovat svou údržbu, servis, budete muset platit povinné ručení, palivo... no, palivo u Flýtu platíte taky, ale oproti vlastnictví polovraku je to stále levnější a přijatelnější varianta.
Vozidlo Flýtu v přítomnosti jednoho ze svých potenciálních nepřátel - levného a objektivně nepříliš dobrého PT Cruiseru.
Koho se tedy snaží Flýt oslovit?
Tutéž otázku jsem si kladl od samotného počátku. Pro to, aby se tento nápad uchytil u lidí, kteří nemají automobil (z rozličných důvodů), je aktivace a samotný proces "přijetí do Flýtu" poněkud otrlý a příliš složitý na to, aby dokázal tuto cílovou skupinu oslovit. Na to, aby fungoval jako cesta "nechám desítku na trvalém a můžu si v klidu sednout a jet", by Flýt potřeboval víc vozidel. Tři automobily jsou k uzoufání málo a kolikrát ani ty tři nejsou plně v provozu. Buď stojí na odtahovém parkovišti čekající na vyzvednutí (a věřte mi, tahle auta bývají odtahována až překvapivě často), nebo jsou dle online mapy ztracená v jiné, zjevně alternativní, realitě. Samotná jízda není špatná, má jistou míru komfortu i důstojnosti a do toho všeho zvládá většinou fungovat vcelku dobře. Jenže když zohledníte, že nejde o řešení otázky levné a přívětivé mobility pro ty, kteří ji potřebují nejvíc, zjistíte, že jde o odpověď na špatně položenou otázkou. A ačkoliv je tato odpověď správná a veskrze příjemná na užití, nevytlačí z ulic taxikáře v zaplivaných taxících, které měly zakončit svou kariéru pracantů ulice již několik let zpátky. A ačkoliv vám zde přináším tuto zkušenost jako poněkud odlehčující formu recenze, mohou si z ní něco málo odnést i provozovatelé této služby. Samotná myšlenka má svůj potenciál, se kterým dokáže fungovat a do jisté míry i funguje. Už je to jen o těch detailech... a v detailech je kouzlo i síla.
-RB