Jelikož naše stránka pro správné fungování používá soubory cookies a zpracovává IP adresy, které jsou podle obecného nařízení GDPR považovány za osobní údaj, je nutné vyjádřit souhlas s podmínkami užití a se zpracováním osobních údajů.

LeoSight.cz - Herní portál

LeoSight.cz

/me, /do a Roleplay obecně


14.2.2024 10:34

ÚVOD

-----------------------------------------------------------------------------------

Zdravím komunitu Skimo RP!

 

Po dlouhém zvažování a přesvědčování sebe sama (dopomohlo mi i pár screenů co jsem viděl, ale k tomu se dostaneme) jsem se rozhodl sepsat nějaký obsáhlejší návod na použití /me a /do a s tím související pojetí Roleplaye. Neviděl jsem zde jediný návod na /me a /do, přestože tyto dva příkazy jsou pro Roleplay naprosto fundamentální a tedy jsem usnesl, že se i hodí aby to někdo sepsal.

Nebudu se zde pouštět do vysvětlování toho, co je to Roleplay, to za nás všechny udělal už sám Rataj a lze si to zobrazit takřka kdekoliv, včetně na serveru (F1, pokud se nemýlím). Budeme se bavit pouze o konceptu těch dvou zmíněných příkazů a trochu se do toho ponořím. Ať už jste tady a celkově na RP noví a nebo jste již znalí veteráni, prosím, věnujte pár minut života čtení tohoto tématu. Počítám i s vaší zpětnou vazbou, tj. jaký máte názor a pokud s něčím co napíšu nebudete souhlasit, očekávám nějak konstruktivní odpověď na to proč. Toliko k úvodu.

Příkaz /me

-----------------------------------------------------------------------------------

 

K čemu slouží příkaz /me? Každý si myslí, že to ví, ale pravdou je, že ne všichni koncept tohoto příkazu pochopili správně. Většina lidí by mi tu nejspíš řekla něco ve smyslu, že /me slouží k popisu činnosti vaší postavy. Mýlí se? Neřekl bych. Ale také bych neřekl, že je to úplné. Chybí tomu jedno poměrně zásadní slovo, a to sice pohyb. /me je spíše popisem POHYBOVÉ činnosti postavy, vztahuje se i na popis pohybu svalů a způsob jejich pohybu.

Př.:

Naprosto triviální, že? A pokud byste chtěli být větší frajeři, vždy je prostor k přidání nějakých detailů jako doplnění způsobu posazení, popis jiného souběžného či následujícího pohybu a tak dále. Opět -

Př.:

Vidíte? Detaily jsou klíč, Roleplay je o těch detailech. Nezapomeňte ale, že kvalita psaného /me a potažmo i /do není o počtu slov, ale o obsahu .. Obecně platí, že čím lepší slovní zásoba, tím větší je potenciál pro kvalitnější zápis příkazu. Chybí-li vám slovní zásoba, doporučuji si ji doplňovat i během samotného Roleplaye. Inspirujte se ostatními hráči. Pokud něčemu nerozumíte z toho co kdo napsal - nebojte se zeptat, nikdo vám hlavu neutrhne a neřekne vám, že jste blbí, že to nevíte. Naopak budete blbí, když se nezeptáte.

 

/me nemusíte všechno plácat na jeden zátah, můžete si to i rozepsat postupně.
Př.:

Každý má svůj styl, jen se držte toho, aby se jednalo o pohybovou činnost. Na serveru je rozšířený takový nešvar, u něhož si každý kdo chápe koncept příkazu klepe na čelo. Například toto:

Tohle prosím pěkně opravdu NE. Zde si můžete všimnout, že daný hráč popisuje abstrakt. Žádný abstrakt nemá v /me co dělat. Jak jsem zmínil, jde o akce pohybové. Pohybem nevyjádříte, že se modlíte k nějakému specifickému bohu. O tom "ať ho nezatknou" snad netřeba nic říkat, právě ostatní hráče zřejmě obdařil telepatií a každý dle toho "ví" za co se to modlí.

 

Ve hře můžete narazit i na /me v podobném formátu, což některé může trochu zmást ve světle toho, co jsem zde popisoval, a to je jakési zkrácení popisu pohybu, zejména takového, který vyjadřuje emoce.

Př.: 

A teď už si umím představit, že s tím zmateným výrazem tu sedíte vy. Vždyť slova "zmatený výraz" nevyjadřují pohyb! Nooo.. Ano i ne. Asi byste nechtěli trávit čas vypisováním směru pohybu určitých svalů co výraz zmatení vyjadřují a většina by vám moc nerozuměla ani kdybyste to dokázali. A proto se tam píše, jak jsem zmínil už na začátku i způsob , případně význam pohybu. Ono totiž když se někdo zatváří zmateně, tak to prostě poznáte. To, že se modlíte k mexickému bohu pro to aby vás nezatkli už tak úplně každý jednoznačně z toho co děláte nevyčte. Je třeba u toho použít hlavu.

 

Poslední věc k tomu co bych rád sdělil je, nesnažte se psaní /me za každou cenu uspěchat. Každý se občas unaví z psaní /me a tak začne pak psát kratší nebo rovnou vůbec, to se stává v nějakých dlouhotrvajících scénách. Ale nenechejte na sebe od ostatních hráčů tlačit a ignorujte řeči stylu, že píšete pomalu. Každý takový hráč má povinnost vám dát čas na reakci. 

 

Příkaz /do

-----------------------------------------------------------------------------------

 

U /me jsem se hodně rozepsal, takže se to tady pokusím trochu zkrátit. /do se používá k popisu (různé vůně, zvuky, efekty jako stoupání dýmu od požáru atd), ale také k dotazům a odpovědím na ně. Hned vysvětlím na příkladu.

Př.:

 

Co je to S/F se zeptají ti noví. Je to Success / Fail, čili úspěch / selhání. Můžete to formulovat i jinak, třeba otázkou /do Povedlo se?. Je to doslova další součást dání prostoru na reakci hráče, který se v tomto případě může například chtít pokusit odporovat a použije u toho třeba příkaz /chance, ale o tom tohle téma není. 

Na tento příklad odpovědět taky můžete různě. /do S nebo /do Ano a tak dále. Pokud chcete napsat ale /do F, je zvykem ho doplnit důvodem., v takovém případě třeba /do F, vysmekl se. Ale pozor, je třeba to řádně zaRPit skrze /me a v ideálním případě použitím toho /chance (nezáleží na tom jestli ho napíšete vy či druhá strana, která se vám v tom odporu pokusí zabránit, je to o domluvě).

 

/do se dá použít samozřejmě jak jsem zmínil i k popisu okolí a mohou tam být i věci, které jinak ve hře nejsou vidět.

Jednoduché, že? Teď je důležité, abyste chápali, že si tak nemůžete připsat cokoliv. Týká se to věcí, které prostě ve skriptu buďto nejsou. Například nepište, že na stole máte Glock 17, když nemáte ten samotný item. Tento skript umožňuje i pokládat itemy na určitá místa, takže je třeba toho využívat a respektovat to.

Pak jsou tu věci sporný jako třeba sklenice mě napadá. Sklenice jako item tu je, ale nemyslím si ,že někdo bude mít problém, když si zaRPíte sklenice na kredenci nebo ve skříňce v kuchyni vašeho domu, jelikož je celkem logické že v takovém místě se i věci tohoto typu budou nacházet a nikdo nebude kupovat sklenice jen aby je položil na svůj kredenc doma, snad se chápeme. 

V /do se samozřejmě dá hráčů i doptávat na detaily, jako /do Co může (jméno vaši postavy) vidět v kufru auta? a podobně. Pevně doufám, že jsem to popsal dostatečně srozumitelně. Pokud ne a pokud jsem něco důležitého vynechal, klidně mě doplňte, psal jsem tento návod po noční směně.

 

Závěr

-----------------------------------------------------------------------------------

Na závěr abych to shrnul, byl bych rád, pokud k tomu i případně AT nemá nějaké připomínky, aby se těmto náležitostem hlavně těch, které se týkají /me více věnovali helpeři při zaučování nových hráčů. Nejsem naivní, věnuji se RP už skoro 10 let a je to všude stejné a vím, že tímto topicem Skimo fakt nezměním, ale pokud to navede na správnou cestu alespoň nějakého hráče, tak za mě je to výhra. Pokud jste to dočetli až sem, pak vám děkuji a tady se s vámi rozloučím. Těším se na vaši odezvu v komentářích. 

Zdar!

14.2.2024 16:14

Pěkný návod, ale s tím, že do /me se nemají psát abstraktní věci, ale čistě pohybové, si dovoluji nesouhlasit naplno. Na zahraničním hardcore RP je běžné psát do /me i lehce abstraktní věci, a to i mezi místními elitami. Nejdůležitější je, aby dávala smysl ta věta, co se při /me vytvoří. Dokonce se často /me používá i místo /do a není to špatně. Kdybych to převedl do češtiny, tak naprosto běžné v zahraničí je napsat např. „/me nosí na rukou zlaté hodinky značky Rolex, které mu darovala matka před smrtí." 

14.2.2024 17:35

Vidíš, to třeba ani nevím. Na druhou stranu se pak ale nabízí otázka, proč ubírat jednu z úloh příkazu /do pro příkaz /me. Není to pak moc koherentní a smysluplné to takto převádět, jelikož to ubírá na smyslu příkazu druhého. Každopádně děkuji za zpětnou vazbu, rád zvažuji i jiný pohled na věc. 


Powered by LeoSight IFS
LT~45