Do našich luhů a krajů přišla zima. No, ta přišla pár dní zpět. Pro ty normální z nás to znamená jen odklízení sněhu (pokud máte příjezdovou cestu a chodník u domku), škrábání skla (pokud nemáte kde parkovat), zvýšené opatrnosti na vozovce (pokud nejste obyvateli příkopů) a příjemné zimní a vánoční atmosféry.
A pro ty méně normální záhadné shánění něčeho, takzvaně, na zimu. Co si pod tím představit? No, povětšinou něco levného či levnějšího, u čeho nejsou škrábance, špína a koroze na škodu. Pro některé to má být i o jízdě dveřmi napřed do nejbližšího sloupu, auta, domu, případně stromu. Klidně i vícero z toho naráz. A tak zatímco vidím mnohé přes zimu užívat vraky s modrou vrtulí ve znaku, začínám uvažovat nad jednou otázkou - nejde na to jít i jinak?
První varianta - neřešit žádné další auto
První a pro většinu normálních lidí rozumná, na dokonce až běžná volba. Na co shánět něco dalšího, když je čím jezdit?
Vlastně ono to dává naprosto perfektní smysl. Shánět něco dalšího je jen přítěž. Řešit parkování (pro ty normálnější z nás), další povinné ručení (pokud nejste střelec, který se pustí do jízdy s neregistrovaným autem) a vlastně řešit další možnou studnici požírající peníze. A sněhová pokrývka, co tu bývá povětšinou po dobu jednoho měsíce? To je sakra krátká doba.
A tady by vlastně má dnešní anabáze skončila. Mockrát děkuji, že jste věnovali čas čtení této chvilkové zábavy a těšíme se na Vás příště...
...jenže takto jednoduché to nebude. Ani zdaleka. Řekl jsem si, že si užiju zimní masochismus a zvolím ne zrovna normální cestu - hledání zimního povozu. A aby toho nebylo málo, tak záměrně přeskočím typické volby motoristů hledajících v těchto vodách. Že to nejde? Ale jde. A aby toho nebylo, tak si ukážeme tři různé přístupy na tuto otázku.
Cesta předohrabu - Chrysler PT Cruiser 2.4 Turbo
Asi si říkáte proč se zde objevuje vozidlo, které již v rubrice zažilo svou chvilku slávy. Důvody jsou dva až tři. První z nich je ten, že sehnat kloudný Focus v provedení ST se mi za rozumnou cenu nepovedlo. Většina z nich je upravená natolik otřesně, že nemá pro mě přílišný smysl nad jakýmkoliv z nich, byť na minutu, uvažovat. Druhý z nich je ten, že jsem se chtěl pustit do vrcholné motorizace tohoto, kulantně řečeno, jedinečného vozidla a to je právě čtyřválec o objemu téměř dvou a půl litru doplněný turbodmychadlem. A ten třetí je cena. Dneska si lze koupit takové auto za skutečně pár šupů. Vlastně jsem viděl i kousky, které se prodávaly za méně než padesát tisíc.
První věci, které si bezesporu povšimnete, je design. Ten nám ukazuje krásy a úskalí retrománie, kterou započal Prowler a na kterou posléze skočil i PT Cruiser. Má v sobě skloubit design třicátých let v kombinaci s designovými prvky devadesátých let a milénia. Funguje to? No, ne tak docela. Pro některé z Vás bude design až příliš moderní, pro některé, pro změnu, až příliš retro. Vlastně je to takový ani ryba, ani rak přístup, který pouze zachraňuje specifikum testovaného kusu a to je falešné dřevo evokující woodies od třicátých až do padesátých let. Vozidlu to skutečně pomáhá k utvoření image stylovky namísto levného přibližovadla.
Bohužel v interiéru se nevyhnu výtkám. Zde k uzoufání nudný, leč kvalitní interiér Golfa je naprostým protikladem toho, co můžete vidět u pý-týčka. Interiér krujzéru je kreativní a ve vhodné barevné kombinaci se jedná o zážitek pro oči v kompaktním balení. Bohužel kvalita je taková, kterou můžete očekávat od kompaktního vozu vyrobeného v Americe - za očekáváním. Vadí to ale něčemu, když se bavíme o vozu za pár šupů? Nikoliv. Co ale musím vyzdvihnout je jak praktickým interiér skutečně je a to nejen ve vztahu k rozměrům vozu. V poklidu jej můžete užívat jako levného pracanta, rodinné auto, nebo právě zimní spřežení.
A tím se dostáváme k tomu proč je tohle auto nečekaná, leč vcelku rozumná volba. Auto nemá přehnanou spotřebu paliva a přitom jede hezky. Náhon předních kol sice nebude prvoplánovou volbou konzerv, přesto v době nabízí kombinaci zábavy a stability. A to se ještě bavíme o sériovém voze. Pokud budete mít štěstí, můžete v dané ceně sehnat již upravené vozidlo. Za jiných okolností bych Vám tohle rozhodnutí rozmlouval, ale zde? Z levného krámu se stane balzám na duši, který by si člověk ponechal až do samotné disintegrace nosných prvků vozidla.
Pokud jde o dostupnost, tak s tou není přílišný problém. Tyto vozy se jednou za čas objevují na inzerci, povětšinou za ceny, které lahodí oku.
Dá se říct, že s jistotou lze pořídit kus do 150 tisíc korun, ale můžete natrefit na kusy do třiceti či padesáti tisíc korun. Takové kusy jsou, však, většinou hodně rychle pryč. Ale stojí to za to.
Design - 2/5 - Ani ryba, ani rak. Tak se dá popsat "pý-týčko." Vlastně abych pravdu řekl, tak design je důvodem, proč tohle vozidlo spousta lidí přehlíží bez ohledu na to jak schopné auto to ve skutečnosti je. A stejně tak je pravda, že i z takového auta lze udělat stylovku. Kdysi jsem viděl "srazovku" se stylem, který skutečně dokázal přitáhnout pozornost a to v dobrém slova smyslu. Stačí kloudný wrap, nebo z auta udělat vkusnou specifikaci a z vysmívaného auta se stává stylovka.
Prostornost - 3.5/5 - S ohledem na velikost auta by šlo o 4.5/5 až 5/5. Samozřejmě je zde možnost dodělání lyžin či tažného zařízení, sady na tohle auto naštěstí jsou. Interiér je prostorný a dokáže bez větších kompromisů pojmout čtyři lidi, na krátké cesty i pět. Zavazadlový prostor je zase výborně přístupný, jen lehce vystouplý zadní nárazník může bránit pohodlnějšímu nakládání zavazadel.
Pohodlí - 2.5/5 - Opět se zohledněním cílovky auta by šlo o 4/5. Auto není nikterak nepříjemné, nerovnosti až na větší příčné zvládá bez problémů. K vyššímu skóre chybí pohodlnější sedačky, především opěradla. O podvozku, který nenabídne komfort srovnatelný s dalšími vozy, které zde vidíme, nemluvě.
Rychlost - 2.5/5 - Zde zohledňuji sériový stav vozu. Dá se s ním příjemně cestovat, jen v rychlostech nad 130 kilometrů v hodině začnete pociťovat, že odpor vzduchu není úplně ideální. Rozhodně nejde žádné závodní auto a to je něco, co je zde potřeba brát v potaz. Správně upravené kusy dokážou být až překvapivě zábavné.
Náklady na provoz - 5/5 - Levné přibližovadlo z bodu A do bodu B. Díly naleznete pomalu na každém rohu, kousky na náhradní díly nejsou ničím neobvyklým. Vlastně v mých očích jde o jedno z posledních aut, které si dokážete doma opravit svépomocí a přitom se nejedná o půl století staré auto.
Cena - 5/5 - Co víc dodat? Nový kus do 150 tisíc korun, ojeté jsem viděl začínat na třiceti tisících. Má to svůj důvod - pro mnohé jde o první auto a radši než jej poslat do šrotu (ano, posílat do šrotu funkční auto, co ještě odvede solidní práci, je definice pojmu konzumerismus), tak se objeví za pár šupů na inzerci. Samozřejmě i zde existují extrémy. Sám vím o dvou kusech, které byly prodány za více než milion korun. Povětšinou jde o skutečně vymazlené kousky, případě stanovisko vůči společnosti.
Celkové skóre - 20.5/30
Cesta čtyřkolky - Chevrolet Tahoe LTZ 4.8
Tohle byla pro mne nejobtížnější cesta. Naleznout něco levného, vhodného a přitom neokoukaného je u čtyřkolek skutečně obtížné. Nabízí se ještě možnost Avanta, ale ten sehnat za rozumnou cenu je téměř nadlidským úkolem. Jde to, ale obtížně. A ten zbytek? No, je povětšinou okoukaný, případně nákladný na nákup.
A co nám zde tedy zůstalo? Něco, co je vcelku běžný kolorit provozu, ovšem ne tak úplně. Chevrolet Tahoe s motorem o objemu čtyři celá osm litrů, osmiválec. Povětšinou ta nejdostupnější cesta k Tahoe, která přitom nikterak člověka neomezí, především ve firemních flotilách. A i když se to teď příliš nezdá, tak tohle je, minimálně mou optikou, skutečná definice pojmu univerzální auto.
Proč zrovna Tahoe jako univerzální auto? Vyšší světlá výška umožňuje z tohoto vozu mít něco, co se nezalekne lehkého, při troše štěstí i středního terénu (některé upravené kousky zvládnou i ten těžší). Do toho prostornost, díky které z tohoto vozu můžete mít téměř stěhovák. A na závěr v případě registrace na právnickou osobu dáváme papá povinnému ručení. A to vše za rozumné ceny. Zní to až idylicky, že ano?
Ono to vlastně i vcelku idylické je. Nekonfliktní design, díky kterému nebudete jako pěst na oko, nebo obětí stereotypů jako v případě vlastnictví Raptora, případně á-osmičky. Vlastně celkově se jedná o vozidlo, které ve Vás nutně nevyvolá pocit toho, že budete konfrontováni setkáním s nižším druhem člověka. Pracovní, leč důstojný nástroj, ze kterého lze mít i skutečnou hračku do terénu. Jen to chce tedy vědět do čeho se pustit.
U interiéru se opět setkáváme s kombinací užitné hodnoty vozu s interiérem, jehož záživnost je srovnatelná s daňovým přiznáním. Funguje to, ale nedá se říct, že by to byl vlhký sen mnohých řidičů. Jedinou záchranou je zde falešné dřevěné obložení, které je asi tak stejně pravé jako vlasy jednoho z mých kolegů s krycím jménem Vajíčko. Je to nějaká skutečná tragédie? Kdyby šlo o auto za milióny, tak ano, ale tohle je univerzální nástroj, tudíž se tohle dá prominout.
A teď si vemte, že sedíte v prostorném interiéru, který ovšem ústí v neméně prostorný zavazadlový prostor. A když jsem říkal, že je z toho až překvapivě schopný stěhovák, tak jsem nelhal. Vlastně jsem v podobném exempláři převezl spousty a spousty krabic s nábytkem. A to vše za pohodlí, o kterém se může řidičům dodávek jen zdát.
Vlastně ono pohodlí je i důvod, proč sem Tahoe přidávám. Sice se jedná o vozidlo s vcelku primitivním podvozkem, přesto dokáže být komfortní a vyfiltrovat řadu nerovnostím. Do toho zohledněme fakt, že s takovým vozem lze jezdit cestovní rychlostí po dálnici, případně už ne takovou rychlostí, byť tedy v terénu. Brzdy brzdí, světla svítí, stěrače stírají, lyžiny drží nosič či jiná dodatečná příslušenství. Co víc si přát, že? A tím, že se jedná o vozidlo s karoserií na rámu (jinak již téměř vyhynulý druh), tak takový vůz zvládne i zacházení, po kterém by Vám z jiných vozů zůstal pouze automobilový ekvivalent banánu.
Je tomu nějaký ten pátek, co jsem viděl na prodej tuhle základní motorizaci a má to svůj dobrý důvod. Cenový rozdíl mezi 4.8 a oběma variantami motoru 5.3 V8 není příliš markantní. Proto také víc než valná většina těchto aut disponuje právě jedním z dvojice větších motorů. Je to na škodu? Nikoliv. Má smysl se zaobírat čtyři-osmou? Rozhodně ano. Jedná se totiž o plnohodnotné vozidlo, které je sice o něco málo pomalejší než pět-trojky, avšak rozdíl není takový, aby to dělalo ze základní motorizace něco bídného, něco podřadného. Ceny se pohybují od čtvrt milionu, tu a tam někdy i méně. Do půl milionu již povětšinou seženete použitelné kusy. Jistě, seženete i dražší kusy, ale do milionu se jistojistě vejdete. O všelijakých upravených kusů a zakázkové práci se pak dostáváme do nižších desítek milionů, povětšinou dvacet až třicet milionů. Jen je potřeba něco sehnat, neboť zatímco těchto kusů bylo vcelku dost, tak dnes již moc nemění vlastníky. Ostatně proč taky, když se jedná o učebnicový příklad univerzálního vozu.
Design - 3.5/5 - Nekonfliktní, konzervativní a vlastně v ničem neurazí. Správná americká krabice na rámu. S takovým autem nebudete terčem posměšků od méně vyspělých jedinců, neboť design je zde podroben funkci. A sám mohu říct, že narozdíl od Raptorů, tohle auto zde skutečně stárne s grácií. Ideálně, když se jedná o kus v původním stavu.
Prostornost - 5/5 - Stěhovák, ale bez nutnosti mít vlastní dodávku. Interiér je v běžném rozmístění pětimístný, sedmimístnou volbu bych však ponechal prodlouženým Suburbanům. Ne, že by Tahoe nebylo na sedmimístný provoz stavěné, ale obsah kufru Vám pak v takovém případě příliš nepoděkuje. Na druhou stranu v běžném čtyř či pětimístném uspořádání se jedná o prostorné vozidlo bez kompromisů. A to vím o firmách, které mají lehce modifikované kusy v dvojmístné specifikaci. To jsou teprve zdatní soupeři menších dodávek.
Pohodlí - 4/5 - Měkké odpružení, do toho s dráhami, které jsou téměř o polovině výšky BMW řady F10. Sedačky jsou dostatečně pohodlné, přesto k ideálu Escaladu tomu něco málo chybí. Ano, ty sedačky. K dokonalosti jim chybí funkce, které si General Motors nechával pro svůj tehdejší klenot nabídky - Escalade. Pokud však nestojíte o, pro mnohé, samoúčelné úchylárny, bude tohle vozidlo definice komfortu, který mnozí soupeři dohání buďto komplikovanými konstrukcemi podvozku, nebo elektronikou sedaček srovnatelnou s celou kabeláží u Tahoe.
Rychlost - 3/5 - Nečekejte zázraky. Sice je uváděná maximální rychlost okolo 220 kilometrů v hodině, stejně ji zde legálně nedosáhnete. Na cestování v povolených limitech se jedná o dostatečně klidné auto, jehož největším nepřítelem je ono samo. Odpor vzduchu je důvodem, proč i jinak vcelku potentní základní motorizace nedokáže jet rychleji nežli "é-devětatříca." Ale hádám, že vlastník takového vozu nestojí o to bořit rychlostní rekordy.
Náklady na provoz - 4/5 - Důvod, proč mnohým ze svých známých doporučuji Tahoe jako perfektní jediné auto. Nesežere je zaživa, spotřeba je při dnešních cenách přežitelná. O tom, že za vozidlo, stejně jako v případě PT Cruiseru, neplatíte povinné ručení, pokud se jedná o vozidlo psané na právnickou osobu, nemluvě. Pro mnohé je to obrovská výhoda, mě nevyjímaje.
Co se týče dílů, tak platí totéž co u PT Cruiserů - těchto vozů zde bylo dovezeno skutečně hodně, díly jsou dostupné a sdílené s půlkou SUV z dané éry od GM a vlastně zde není moc, co bych vytknul. Jistě, už se pohybujeme v o trochu vyšších cenách ve srovnání s PT Cruiserem, ale zase přidaná hodnota vozu to plně a spolehlivě kompenzuje. Navíc se jedná o auto, které můžete v poklidu provozovat i s menšími příjmy.
Cena - 4/5
Celkové skóre - 23.5/30
Cesta zadohrabu - BMW 523i
Ačkoliv se to tak nezdá, tak se nejedná o mou první zkušenost s generací F10. Po dobu cirka dvou dní jsem vlastnil jiný kus, pro jednom s náhonem na všechna čtyři kola. A mohu říct, že to auto byla taková katastrofa, že jsem ho s radostí poslal pryč do světa. Bude to tentokrát jiné?
Design není nic moc nového. Jen je teda pravda, že zde bez M paketů, což je zjevně i dobře. Auto nepůsobí tak nabubřele jako silnější bratříčci. Stejně to ovšem nemění nic na faktu, že vůz je běžným koloritem parkoviště u pizzerie v Montgomery, opět stejně jako zbytek dané generace. Jinak je to klasický německý sedan z dané doby, která byla bohužel vcelku bídná (E-Class vypadal jako zmutovaný pavouk a nešťastný revival Masařky, A6ka z té doby zase vypadá jako mohutný a nechutný ingot a pak... zde máme tohle). Nic víc, nic míň.
Interiér je z dané trojice rozhodně ten nejlepší. Kvalita i vizuální stránka věci. Doporučuji ale najít, minimálně takto na zimu, kousky s vyhříváním sedaček. Hodí se, obzvlášť u těchto kožených křesel. Odpružení je tvrdšího rázu, ale to je něco, co už od BMW očekáváte, minimálně od pětky. Vše ostatní je použitelné, v případě možných úprav lze z takového vozu udělat něco skutečně zábavného.
Jízdní vlastnosti mohu shrnout jako moderní variace na 540i. Jezdí to, dokáže to být hravé, přitom však nejde o dvacet let staré auto. Máte k dispozici moderní technologie, relativně nové auto a s tím související i použitelný stav většiny vozů. Vím, že někteří budou proklínat fakt, že se nejedná o xDrive (nebo jak tomu rád říkám - xD-Drive a to jako reakce na to, jak mnozí dělají z těchto aut téměř ekvivalent slova dokonalost), nebo eMko, ale sejde na tom? S pětkou v čtyřkolce si tolik neužijete (je nedotáčivá a celková zábavná jako vlastnictví Toyoty Prius), em-pětka je zas na takové to zábavnější ježdění, a to se budete divit, až moc rychlá. Vlastně se dá říct, že tohle je taková ta správná cesta, pokud chcete v zimě něco na občasné klouzání, které ale nekončí příletem vrtulníku záchranky.
Pokud se bavíme o dostupnosti, tak s tou to není tak zlé, jak by se mohlo na první pohled zdát. Kousky s touhle motorizací se na inzerci objevují vcelku často a kolikrát i levně. Běžná cena je do 750 tisíc, přinejhorším do milionu (nově dovezený kus vyjde na milion a půl), ale lze naleznout i levnější kusy v ceně do půl milionu. Vlastně se dá říct, že zde platí totéž, co u kterékoliv jiné F10 - dávat si pozor na způsobilost vozu, registrační značku a obsah kufru. Ostatně u jiného kusu (právě 535ka) se mi stalo, že hned po koupi byla v kufru nalezená divná bedna. Tak jsme ji otevřeli páčidlem a zjistili, že se v nich nachází zbraně. Ty si převzal policista, který byl na místě právě kvůli registrační značky vozu. A tak se z něčeho, co mělo zabrat dvě minuty (přesun vozu do garáže) stalo něco, co zabralo cirka hodinu kvůli hledání předchozího vlastníka, přesun vozu ke stanici a následné zaevidování věci policistou, který si za své jednání zasluhuje skutečný respekt. Tolik jen ke koloritu, který představuje klientela těchto vozů...
Design - 2/5 - Abych řekl pravdu, pro mě má být vozidlo téhle značky elegantní a přitom sportovní. Vlastně dá se říct, že generace E39 tohle bez problémů splňuje (a proto taky, poněkud překvapivě, jednu vlastním). Tahle generace, generace F10, je pro mě názorný příkladem toho, proč německá prémie byla v dané době zklamání - auta působí mohutně, bez potřebné dávky elegance, působí nabubřele. A to je důvod proč takhle nízké hodnocení, neboť zatímco PT Cruiser, ať již je sebeošklivější, tak si stále zachovává identitu značky, přinejhorším alespoň z dané éry. BMW, pro změnu, z tohoto auta udělalo další přešlap, společně s generací E60, která je opěvována jen pro charakterní motor vrcholné specifikace (který by byl lepší volba v generaci E39, co si budem). Auto není vyloženě ošklivé, jen naráží na to, jak designově povedení byly jeho předchůdci.
Prostornost - 2/5 - Velké auto, přesto prostornost je za očekáváním. To je důvodem takto nízkého hodnocení. Průřez do zavazadlového prostoru je malý (sedan), do toho vcelku vysoko umístěn. Sedačky nesklopíte a auto působí vevnitř menší, než ve skutečnosti je. Což u auta, které se již blíží k hraniční délce pěti metrů, je prostě nepřijatelné.
Pohodlí - 3.5/5 - Překvapivě jedna ze silnějších stránek vozu. Volbě rozhodně pomohou menší rozměry kol. Sedačky jsou pohodlné, nabízí solidní oporu a jestli něco BMW skutečně jde, bývají to příplatkové sedačky. Co tomu tedy chybí do vyššího skóre? Naladění podvozku, které je místy až přehnaně tvrdé. Vlastně tak tvrdé, že z toho má řidič kolikrát pocit, že auto dře o vozovku.
Rychlost - 3/5 - Na nejslabší motorizaci, která je k nám dovážená, se jedná o vcelku solidní volbu. Hlavně na zimní radovánky jde zjevně o nejlepší volbu z celé generace F10. Do legálních rychlostí v poklidu, od těch méně legálních si dokážu představit, že půjde o slabší výkon vlivem menšího výkonu ve srovnání se svými sourozenci, kteří jsou pro mě zklamáním z jiných důvodů. Pokud Vám sedí, jak generace F10 jezdí a přitom nepotřebujete lítat ze stromu do stromu, je tohle ta nejlepší volba. Pokud se řídíte názorem davu a myslíte si, že nedotáčivá čtyřkolka se sterilitou druhé generace Priusu je to pravé, v tom případě volte xDrive. Pokud jste masochista, který si myslí, že stylizované M v kombinaci s osmiválcem a náhonem na zadek je to správné, tak potom je zde M5. Jak prosté, že?
Náklady na provoz - 3/5 - Čekal jsem, že budou nižší. Tohle očekávání stojí za skutečností, že provozuji na denní bázi auto podobné velikosti, se srovnatelnou výbavou a, dá se říct, vlastně srovnatelný ekvivalent tohoto vozu. A provozuji ho s méně než polovičními náklady. Náklady jsou prostě na to, co vozidlo nabízí, dost vysoké a pro mě jsou dalším zklamáním, které tohle generace nabízí. A to i přesto, že jde o jedno z nejběžnějších vozidel v tomhle státě, byť ne zrovna s touhle motorizací. Díly jsem čekal levnější, servis jsem čekal levnější. Vlastně jsem celou tuhle anabázi s tímhle vozem čekal levnější. A to pochází od člověka, co provozuje Dodge Viper jako garážovku...
Cena - 3/5 - Ceny nejsou nikterák špatné. Při troše štěstí do půl milionu, větší jistoa je rozpočet 750 tisíc s případnou rezervou na servis. Za cenu nového kusu okolo 1.5 milionu korun bych si tohle auto ani za Boha nezakoupil. Za ty peníze jde o křáp nejvyššího kalibru. Na trhu ojetin, za daleko přijatelnějších cen, již svůj smysl nachází.
Celkové skóre - 16.5/30
Závěrečné shrnutí
Tři různé vozy, tři různé cílové skupiny. Každý z uvedených vozů měl jiný osud. Chrysler byl dříve vozidlem autopůjčovny, Chevrolet pro změnu bývalým služebním vozem jedné z firem, BMW nakonec vozidlem soukromníka, které jsem koupil právě kvůli této vánoční části občasníku. A právě BMW je to jediné, které jsem z daného seznamu poslal pryč do světa. Proč? Není to prvoplánově vozidlo, které by odpovídalo mému vkusu a celkově mé setkání s touhle generací bylo zklamání. Ergo, když musíte hledat své auto na parkovišti u pizzérie. A ano, bylo to pro mě stejné zklamání jako xD-Drive.
A tím se dostáváme k úvodní otázce - lze to udělat jinak? Jistěže jde. Jen tak, prosím, dbejte bezpečnosti provozu. Spousta nehod v tomto období pramení právě z toho, jak někteří skutečně a bez okolků bezohledně jezdí v zastavěných lokalitách. A to nejhorší, co můžete sobě a svým blízkým k svátkům udělit, je cesta do nemocnice, případně na hřbitov...
Raymond Brantley
Do našich luhů a krajů přišla zima. No, ta přišla pár dní zpět. Pro ty normální z nás to znamená jen odklízení sněhu (pokud máte příjezdovou cestu a chodník u domku), škrábání skla (pokud nemáte kde parkovat), zvýšené opatrnosti na vozovce (pokud nejste obyvateli příkopů) a příjemné zimní a vánoční atmosféry.
A pro ty méně normální záhadné shánění něčeho, takzvaně, na zimu. Co si pod tím představit? No, povětšinou něco levného či levnějšího, u čeho nejsou škrábance, špína a koroze na škodu. Pro některé to má být i o jízdě dveřmi napřed do nejbližšího sloupu, auta, domu, případně stromu. Klidně i vícero z toho naráz. A tak zatímco vidím mnohé přes zimu užívat vraky s modrou vrtulí ve znaku, začínám uvažovat nad jednou otázkou - nejde na to jít i jinak?
První varianta - neřešit žádné další auto
První a pro většinu normálních lidí rozumná, na dokonce až běžná volba. Na co shánět něco dalšího, když je čím jezdit?
Vlastně ono to dává naprosto perfektní smysl. Shánět něco dalšího je jen přítěž. Řešit parkování (pro ty normálnější z nás), další povinné ručení (pokud nejste střelec, který se pustí do jízdy s neregistrovaným autem) a vlastně řešit další možnou studnici požírající peníze. A sněhová pokrývka, co tu bývá povětšinou po dobu jednoho měsíce? To je sakra krátká doba.
A tady by vlastně má dnešní anabáze skončila. Mockrát děkuji, že jste věnovali čas čtení této chvilkové zábavy a těšíme se na Vás příště...
...jenže takto jednoduché to nebude. Ani zdaleka. Řekl jsem si, že si užiju zimní masochismus a zvolím ne zrovna normální cestu - hledání zimního povozu. A aby toho nebylo málo, tak záměrně přeskočím typické volby motoristů hledajících v těchto vodách. Že to nejde? Ale jde. A aby toho nebylo, tak si ukážeme tři různé přístupy na tuto otázku.
Cesta předohrabu - Chrysler PT Cruiser 2.4 Turbo
Asi si říkáte proč se zde objevuje vozidlo, které již v rubrice zažilo svou chvilku slávy. Důvody jsou dva až tři. První z nich je ten, že sehnat kloudný Focus v provedení ST se mi za rozumnou cenu nepovedlo. Většina z nich je upravená natolik otřesně, že nemá pro mě přílišný smysl nad jakýmkoliv z nich, byť na minutu, uvažovat. Druhý z nich je ten, že jsem se chtěl pustit do vrcholné motorizace tohoto, kulantně řečeno, jedinečného vozidla a to je právě čtyřválec o objemu téměř dvou a půl litru doplněný turbodmychadlem. A ten třetí je cena. Dneska si lze koupit takové auto za skutečně pár šupů. Vlastně jsem viděl i kousky, které se prodávaly za méně než padesát tisíc.
První věci, které si bezesporu povšimnete, je design. Ten nám ukazuje krásy a úskalí retrománie, kterou započal Prowler a na kterou posléze skočil i PT Cruiser. Má v sobě skloubit design třicátých let v kombinaci s designovými prvky devadesátých let a milénia. Funguje to? No, ne tak docela. Pro některé z Vás bude design až příliš moderní, pro některé, pro změnu, až příliš retro. Vlastně je to takový ani ryba, ani rak přístup, který pouze zachraňuje specifikum testovaného kusu a to je falešné dřevo evokující woodies od třicátých až do padesátých let. Vozidlu to skutečně pomáhá k utvoření image stylovky namísto levného přibližovadla.
Bohužel v interiéru se nevyhnu výtkám. Zde k uzoufání nudný, leč kvalitní interiér Golfa je naprostým protikladem toho, co můžete vidět u pý-týčka. Interiér krujzéru je kreativní a ve vhodné barevné kombinaci se jedná o zážitek pro oči v kompaktním balení. Bohužel kvalita je taková, kterou můžete očekávat od kompaktního vozu vyrobeného v Americe - za očekáváním. Vadí to ale něčemu, když se bavíme o vozu za pár šupů? Nikoliv. Co ale musím vyzdvihnout je jak praktickým interiér skutečně je a to nejen ve vztahu k rozměrům vozu. V poklidu jej můžete užívat jako levného pracanta, rodinné auto, nebo právě zimní spřežení.
A tím se dostáváme k tomu proč je tohle auto nečekaná, leč vcelku rozumná volba. Auto nemá přehnanou spotřebu paliva a přitom jede hezky. Náhon předních kol sice nebude prvoplánovou volbou konzerv, přesto v době nabízí kombinaci zábavy a stability. A to se ještě bavíme o sériovém voze. Pokud budete mít štěstí, můžete v dané ceně sehnat již upravené vozidlo. Za jiných okolností bych Vám tohle rozhodnutí rozmlouval, ale zde? Z levného krámu se stane balzám na duši, který by si člověk ponechal až do samotné disintegrace nosných prvků vozidla.
Pokud jde o dostupnost, tak s tou není přílišný problém. Tyto vozy se jednou za čas objevují na inzerci, povětšinou za ceny, které lahodí oku.
Dá se říct, že s jistotou lze pořídit kus do 150 tisíc korun, ale můžete natrefit na kusy do třiceti či padesáti tisíc korun. Takové kusy jsou, však, většinou hodně rychle pryč. Ale stojí to za to.
Design - 2/5 - Ani ryba, ani rak. Tak se dá popsat "pý-týčko." Vlastně abych pravdu řekl, tak design je důvodem, proč tohle vozidlo spousta lidí přehlíží bez ohledu na to jak schopné auto to ve skutečnosti je. A stejně tak je pravda, že i z takového auta lze udělat stylovku. Kdysi jsem viděl "srazovku" se stylem, který skutečně dokázal přitáhnout pozornost a to v dobrém slova smyslu. Stačí kloudný wrap, nebo z auta udělat vkusnou specifikaci a z vysmívaného auta se stává stylovka.
Prostornost - 3.5/5 - S ohledem na velikost auta by šlo o 4.5/5 až 5/5. Samozřejmě je zde možnost dodělání lyžin či tažného zařízení, sady na tohle auto naštěstí jsou. Interiér je prostorný a dokáže bez větších kompromisů pojmout čtyři lidi, na krátké cesty i pět. Zavazadlový prostor je zase výborně přístupný, jen lehce vystouplý zadní nárazník může bránit pohodlnějšímu nakládání zavazadel.
Pohodlí - 2.5/5 - Opět se zohledněním cílovky auta by šlo o 4/5. Auto není nikterak nepříjemné, nerovnosti až na větší příčné zvládá bez problémů. K vyššímu skóre chybí pohodlnější sedačky, především opěradla. O podvozku, který nenabídne komfort srovnatelný s dalšími vozy, které zde vidíme, nemluvě.
Rychlost - 2.5/5 - Zde zohledňuji sériový stav vozu. Dá se s ním příjemně cestovat, jen v rychlostech nad 130 kilometrů v hodině začnete pociťovat, že odpor vzduchu není úplně ideální. Rozhodně nejde žádné závodní auto a to je něco, co je zde potřeba brát v potaz. Správně upravené kusy dokážou být až překvapivě zábavné.
Náklady na provoz - 5/5 - Levné přibližovadlo z bodu A do bodu B. Díly naleznete pomalu na každém rohu, kousky na náhradní díly nejsou ničím neobvyklým. Vlastně v mých očích jde o jedno z posledních aut, které si dokážete doma opravit svépomocí a přitom se nejedná o půl století staré auto.
Cena - 5/5 - Co víc dodat? Nový kus do 150 tisíc korun, ojeté jsem viděl začínat na třiceti tisících. Má to svůj důvod - pro mnohé jde o první auto a radši než jej poslat do šrotu (ano, posílat do šrotu funkční auto, co ještě odvede solidní práci, je definice pojmu konzumerismus), tak se objeví za pár šupů na inzerci. Samozřejmě i zde existují extrémy. Sám vím o dvou kusech, které byly prodány za více než milion korun. Povětšinou jde o skutečně vymazlené kousky, případě stanovisko vůči společnosti.
Celkové skóre - 20.5/30
Cesta čtyřkolky - Chevrolet Tahoe LTZ 4.8
Tohle byla pro mne nejobtížnější cesta. Naleznout něco levného, vhodného a přitom neokoukaného je u čtyřkolek skutečně obtížné. Nabízí se ještě možnost Avanta, ale ten sehnat za rozumnou cenu je téměř nadlidským úkolem. Jde to, ale obtížně. A ten zbytek? No, je povětšinou okoukaný, případně nákladný na nákup.
A co nám zde tedy zůstalo? Něco, co je vcelku běžný kolorit provozu, ovšem ne tak úplně. Chevrolet Tahoe s motorem o objemu čtyři celá osm litrů, osmiválec. Povětšinou ta nejdostupnější cesta k Tahoe, která přitom nikterak člověka neomezí, především ve firemních flotilách. A i když se to teď příliš nezdá, tak tohle je, minimálně mou optikou, skutečná definice pojmu univerzální auto.
Proč zrovna Tahoe jako univerzální auto? Vyšší světlá výška umožňuje z tohoto vozu mít něco, co se nezalekne lehkého, při troše štěstí i středního terénu (některé upravené kousky zvládnou i ten těžší). Do toho prostornost, díky které z tohoto vozu můžete mít téměř stěhovák. A na závěr v případě registrace na právnickou osobu dáváme papá povinnému ručení. A to vše za rozumné ceny. Zní to až idylicky, že ano?
Ono to vlastně i vcelku idylické je. Nekonfliktní design, díky kterému nebudete jako pěst na oko, nebo obětí stereotypů jako v případě vlastnictví Raptora, případně á-osmičky. Vlastně celkově se jedná o vozidlo, které ve Vás nutně nevyvolá pocit toho, že budete konfrontováni setkáním s nižším druhem člověka. Pracovní, leč důstojný nástroj, ze kterého lze mít i skutečnou hračku do terénu. Jen to chce tedy vědět do čeho se pustit.
U interiéru se opět setkáváme s kombinací užitné hodnoty vozu s interiérem, jehož záživnost je srovnatelná s daňovým přiznáním. Funguje to, ale nedá se říct, že by to byl vlhký sen mnohých řidičů. Jedinou záchranou je zde falešné dřevěné obložení, které je asi tak stejně pravé jako vlasy jednoho z mých kolegů s krycím jménem Vajíčko. Je to nějaká skutečná tragédie? Kdyby šlo o auto za milióny, tak ano, ale tohle je univerzální nástroj, tudíž se tohle dá prominout.
A teď si vemte, že sedíte v prostorném interiéru, který ovšem ústí v neméně prostorný zavazadlový prostor. A když jsem říkal, že je z toho až překvapivě schopný stěhovák, tak jsem nelhal. Vlastně jsem v podobném exempláři převezl spousty a spousty krabic s nábytkem. A to vše za pohodlí, o kterém se může řidičům dodávek jen zdát.
Vlastně ono pohodlí je i důvod, proč sem Tahoe přidávám. Sice se jedná o vozidlo s vcelku primitivním podvozkem, přesto dokáže být komfortní a vyfiltrovat řadu nerovnostím. Do toho zohledněme fakt, že s takovým vozem lze jezdit cestovní rychlostí po dálnici, případně už ne takovou rychlostí, byť tedy v terénu. Brzdy brzdí, světla svítí, stěrače stírají, lyžiny drží nosič či jiná dodatečná příslušenství. Co víc si přát, že? A tím, že se jedná o vozidlo s karoserií na rámu (jinak již téměř vyhynulý druh), tak takový vůz zvládne i zacházení, po kterém by Vám z jiných vozů zůstal pouze automobilový ekvivalent banánu.
Je tomu nějaký ten pátek, co jsem viděl na prodej tuhle základní motorizaci a má to svůj dobrý důvod. Cenový rozdíl mezi 4.8 a oběma variantami motoru 5.3 V8 není příliš markantní. Proto také víc než valná většina těchto aut disponuje právě jedním z dvojice větších motorů. Je to na škodu? Nikoliv. Má smysl se zaobírat čtyři-osmou? Rozhodně ano. Jedná se totiž o plnohodnotné vozidlo, které je sice o něco málo pomalejší než pět-trojky, avšak rozdíl není takový, aby to dělalo ze základní motorizace něco bídného, něco podřadného. Ceny se pohybují od čtvrt milionu, tu a tam někdy i méně. Do půl milionu již povětšinou seženete použitelné kusy. Jistě, seženete i dražší kusy, ale do milionu se jistojistě vejdete. O všelijakých upravených kusů a zakázkové práci se pak dostáváme do nižších desítek milionů, povětšinou dvacet až třicet milionů. Jen je potřeba něco sehnat, neboť zatímco těchto kusů bylo vcelku dost, tak dnes již moc nemění vlastníky. Ostatně proč taky, když se jedná o učebnicový příklad univerzálního vozu.
Design - 3.5/5 - Nekonfliktní, konzervativní a vlastně v ničem neurazí. Správná americká krabice na rámu. S takovým autem nebudete terčem posměšků od méně vyspělých jedinců, neboť design je zde podroben funkci. A sám mohu říct, že narozdíl od Raptorů, tohle auto zde skutečně stárne s grácií. Ideálně, když se jedná o kus v původním stavu.
Prostornost - 5/5 - Stěhovák, ale bez nutnosti mít vlastní dodávku. Interiér je v běžném rozmístění pětimístný, sedmimístnou volbu bych však ponechal prodlouženým Suburbanům. Ne, že by Tahoe nebylo na sedmimístný provoz stavěné, ale obsah kufru Vám pak v takovém případě příliš nepoděkuje. Na druhou stranu v běžném čtyř či pětimístném uspořádání se jedná o prostorné vozidlo bez kompromisů. A to vím o firmách, které mají lehce modifikované kusy v dvojmístné specifikaci. To jsou teprve zdatní soupeři menších dodávek.
Pohodlí - 4/5 - Měkké odpružení, do toho s dráhami, které jsou téměř o polovině výšky BMW řady F10. Sedačky jsou dostatečně pohodlné, přesto k ideálu Escaladu tomu něco málo chybí. Ano, ty sedačky. K dokonalosti jim chybí funkce, které si General Motors nechával pro svůj tehdejší klenot nabídky - Escalade. Pokud však nestojíte o, pro mnohé, samoúčelné úchylárny, bude tohle vozidlo definice komfortu, který mnozí soupeři dohání buďto komplikovanými konstrukcemi podvozku, nebo elektronikou sedaček srovnatelnou s celou kabeláží u Tahoe.
Rychlost - 3/5 - Nečekejte zázraky. Sice je uváděná maximální rychlost okolo 220 kilometrů v hodině, stejně ji zde legálně nedosáhnete. Na cestování v povolených limitech se jedná o dostatečně klidné auto, jehož největším nepřítelem je ono samo. Odpor vzduchu je důvodem, proč i jinak vcelku potentní základní motorizace nedokáže jet rychleji nežli "é-devětatříca." Ale hádám, že vlastník takového vozu nestojí o to bořit rychlostní rekordy.
Náklady na provoz - 4/5 - Důvod, proč mnohým ze svých známých doporučuji Tahoe jako perfektní jediné auto. Nesežere je zaživa, spotřeba je při dnešních cenách přežitelná. O tom, že za vozidlo, stejně jako v případě PT Cruiseru, neplatíte povinné ručení, pokud se jedná o vozidlo psané na právnickou osobu, nemluvě. Pro mnohé je to obrovská výhoda, mě nevyjímaje.
Co se týče dílů, tak platí totéž co u PT Cruiserů - těchto vozů zde bylo dovezeno skutečně hodně, díly jsou dostupné a sdílené s půlkou SUV z dané éry od GM a vlastně zde není moc, co bych vytknul. Jistě, už se pohybujeme v o trochu vyšších cenách ve srovnání s PT Cruiserem, ale zase přidaná hodnota vozu to plně a spolehlivě kompenzuje. Navíc se jedná o auto, které můžete v poklidu provozovat i s menšími příjmy.
Cena - 4/5
Celkové skóre - 23.5/30
Cesta zadohrabu - BMW 523i
Ačkoliv se to tak nezdá, tak se nejedná o mou první zkušenost s generací F10. Po dobu cirka dvou dní jsem vlastnil jiný kus, pro jednom s náhonem na všechna čtyři kola. A mohu říct, že to auto byla taková katastrofa, že jsem ho s radostí poslal pryč do světa. Bude to tentokrát jiné?
Design není nic moc nového. Jen je teda pravda, že zde bez M paketů, což je zjevně i dobře. Auto nepůsobí tak nabubřele jako silnější bratříčci. Stejně to ovšem nemění nic na faktu, že vůz je běžným koloritem parkoviště u pizzerie v Montgomery, opět stejně jako zbytek dané generace. Jinak je to klasický německý sedan z dané doby, která byla bohužel vcelku bídná (E-Class vypadal jako zmutovaný pavouk a nešťastný revival Masařky, A6ka z té doby zase vypadá jako mohutný a nechutný ingot a pak... zde máme tohle). Nic víc, nic míň.
Interiér je z dané trojice rozhodně ten nejlepší. Kvalita i vizuální stránka věci. Doporučuji ale najít, minimálně takto na zimu, kousky s vyhříváním sedaček. Hodí se, obzvlášť u těchto kožených křesel. Odpružení je tvrdšího rázu, ale to je něco, co už od BMW očekáváte, minimálně od pětky. Vše ostatní je použitelné, v případě možných úprav lze z takového vozu udělat něco skutečně zábavného.
Jízdní vlastnosti mohu shrnout jako moderní variace na 540i. Jezdí to, dokáže to být hravé, přitom však nejde o dvacet let staré auto. Máte k dispozici moderní technologie, relativně nové auto a s tím související i použitelný stav většiny vozů. Vím, že někteří budou proklínat fakt, že se nejedná o xDrive (nebo jak tomu rád říkám - xD-Drive a to jako reakce na to, jak mnozí dělají z těchto aut téměř ekvivalent slova dokonalost), nebo eMko, ale sejde na tom? S pětkou v čtyřkolce si tolik neužijete (je nedotáčivá a celková zábavná jako vlastnictví Toyoty Prius), em-pětka je zas na takové to zábavnější ježdění, a to se budete divit, až moc rychlá. Vlastně se dá říct, že tohle je taková ta správná cesta, pokud chcete v zimě něco na občasné klouzání, které ale nekončí příletem vrtulníku záchranky.
Pokud se bavíme o dostupnosti, tak s tou to není tak zlé, jak by se mohlo na první pohled zdát. Kousky s touhle motorizací se na inzerci objevují vcelku často a kolikrát i levně. Běžná cena je do 750 tisíc, přinejhorším do milionu (nově dovezený kus vyjde na milion a půl), ale lze naleznout i levnější kusy v ceně do půl milionu. Vlastně se dá říct, že zde platí totéž, co u kterékoliv jiné F10 - dávat si pozor na způsobilost vozu, registrační značku a obsah kufru. Ostatně u jiného kusu (právě 535ka) se mi stalo, že hned po koupi byla v kufru nalezená divná bedna. Tak jsme ji otevřeli páčidlem a zjistili, že se v nich nachází zbraně. Ty si převzal policista, který byl na místě právě kvůli registrační značky vozu. A tak se z něčeho, co mělo zabrat dvě minuty (přesun vozu do garáže) stalo něco, co zabralo cirka hodinu kvůli hledání předchozího vlastníka, přesun vozu ke stanici a následné zaevidování věci policistou, který si za své jednání zasluhuje skutečný respekt. Tolik jen ke koloritu, který představuje klientela těchto vozů...
Design - 2/5 - Abych řekl pravdu, pro mě má být vozidlo téhle značky elegantní a přitom sportovní. Vlastně dá se říct, že generace E39 tohle bez problémů splňuje (a proto taky, poněkud překvapivě, jednu vlastním). Tahle generace, generace F10, je pro mě názorný příkladem toho, proč německá prémie byla v dané době zklamání - auta působí mohutně, bez potřebné dávky elegance, působí nabubřele. A to je důvod proč takhle nízké hodnocení, neboť zatímco PT Cruiser, ať již je sebeošklivější, tak si stále zachovává identitu značky, přinejhorším alespoň z dané éry. BMW, pro změnu, z tohoto auta udělalo další přešlap, společně s generací E60, která je opěvována jen pro charakterní motor vrcholné specifikace (který by byl lepší volba v generaci E39, co si budem). Auto není vyloženě ošklivé, jen naráží na to, jak designově povedení byly jeho předchůdci.
Prostornost - 2/5 - Velké auto, přesto prostornost je za očekáváním. To je důvodem takto nízkého hodnocení. Průřez do zavazadlového prostoru je malý (sedan), do toho vcelku vysoko umístěn. Sedačky nesklopíte a auto působí vevnitř menší, než ve skutečnosti je. Což u auta, které se již blíží k hraniční délce pěti metrů, je prostě nepřijatelné.
Pohodlí - 3.5/5 - Překvapivě jedna ze silnějších stránek vozu. Volbě rozhodně pomohou menší rozměry kol. Sedačky jsou pohodlné, nabízí solidní oporu a jestli něco BMW skutečně jde, bývají to příplatkové sedačky. Co tomu tedy chybí do vyššího skóre? Naladění podvozku, které je místy až přehnaně tvrdé. Vlastně tak tvrdé, že z toho má řidič kolikrát pocit, že auto dře o vozovku.
Rychlost - 3/5 - Na nejslabší motorizaci, která je k nám dovážená, se jedná o vcelku solidní volbu. Hlavně na zimní radovánky jde zjevně o nejlepší volbu z celé generace F10. Do legálních rychlostí v poklidu, od těch méně legálních si dokážu představit, že půjde o slabší výkon vlivem menšího výkonu ve srovnání se svými sourozenci, kteří jsou pro mě zklamáním z jiných důvodů. Pokud Vám sedí, jak generace F10 jezdí a přitom nepotřebujete lítat ze stromu do stromu, je tohle ta nejlepší volba. Pokud se řídíte názorem davu a myslíte si, že nedotáčivá čtyřkolka se sterilitou druhé generace Priusu je to pravé, v tom případě volte xDrive. Pokud jste masochista, který si myslí, že stylizované M v kombinaci s osmiválcem a náhonem na zadek je to správné, tak potom je zde M5. Jak prosté, že?
Náklady na provoz - 3/5 - Čekal jsem, že budou nižší. Tohle očekávání stojí za skutečností, že provozuji na denní bázi auto podobné velikosti, se srovnatelnou výbavou a, dá se říct, vlastně srovnatelný ekvivalent tohoto vozu. A provozuji ho s méně než polovičními náklady. Náklady jsou prostě na to, co vozidlo nabízí, dost vysoké a pro mě jsou dalším zklamáním, které tohle generace nabízí. A to i přesto, že jde o jedno z nejběžnějších vozidel v tomhle státě, byť ne zrovna s touhle motorizací. Díly jsem čekal levnější, servis jsem čekal levnější. Vlastně jsem celou tuhle anabázi s tímhle vozem čekal levnější. A to pochází od člověka, co provozuje Dodge Viper jako garážovku...
Cena - 3/5 - Ceny nejsou nikterák špatné. Při troše štěstí do půl milionu, větší jistoa je rozpočet 750 tisíc s případnou rezervou na servis. Za cenu nového kusu okolo 1.5 milionu korun bych si tohle auto ani za Boha nezakoupil. Za ty peníze jde o křáp nejvyššího kalibru. Na trhu ojetin, za daleko přijatelnějších cen, již svůj smysl nachází.
Celkové skóre - 16.5/30
Závěrečné shrnutí
Tři různé vozy, tři různé cílové skupiny. Každý z uvedených vozů měl jiný osud. Chrysler byl dříve vozidlem autopůjčovny, Chevrolet pro změnu bývalým služebním vozem jedné z firem, BMW nakonec vozidlem soukromníka, které jsem koupil právě kvůli této vánoční části občasníku. A právě BMW je to jediné, které jsem z daného seznamu poslal pryč do světa. Proč? Není to prvoplánově vozidlo, které by odpovídalo mému vkusu a celkově mé setkání s touhle generací bylo zklamání. Ergo, když musíte hledat své auto na parkovišti u pizzérie. A ano, bylo to pro mě stejné zklamání jako xD-Drive.
A tím se dostáváme k úvodní otázce - lze to udělat jinak? Jistěže jde. Jen tak, prosím, dbejte bezpečnosti provozu. Spousta nehod v tomto období pramení právě z toho, jak někteří skutečně a bez okolků bezohledně jezdí v zastavěných lokalitách. A to nejhorší, co můžete sobě a svým blízkým k svátkům udělit, je cesta do nemocnice, případně na hřbitov...
Raymond Brantley