KONGRES SAN ANDREAS
Novela ústavního zákona č. 216/2024
Ústavní zákon, kterým se mění ústavní zákon č. 104/2023, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
v platnosti od 23.10.2024
Hlava I.
Obecná ustanovení
Článek 1 - Základní ustanovení
(1) Státní rozpočet představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu.
(2) Vykonavatelem stanoveného využití státního rozpočtu je instituce státní pokladny pod správou a dohledem vrchního soudu San Andreas.
(3) Kongres může financovat činnosti, kterými zajišťuje funkce státu, pouze prostřednictvím státního rozpočtu.
Článek 2 - Pojmy
(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) dotací peněžní prostředky státního rozpočtu poskytnuté právnickým osobám na stanovený účel,
b) návratnou finanční výpomocí prostředky státního rozpočtu poskytnuté bezúročně právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel, které je povinen jejich příjemce vrátit do státního rozpočtu,
c) neoprávněným použitím výdej peněžních prostředků státního rozpočtu, jehož provedením byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím, případně dohodou o poskytnutí těchto prostředků, nebo porušení podmínek, za kterých byly příslušné peněžní prostředky poskytnuty, porušení účelu nebo podmínek, za kterých byly prostředky zařazeny do státního rozpočtu nebo přesunuty rozpočtovým opatřením a v rozporu se stanoveným účelem nebo podmínkami vydány; dále se jím rozumí i to, nelze-li prokázat, jak byly tyto peněžní prostředky použity,
d) zadržením peněžních prostředků porušení povinnosti vrácení prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu ve stanoveném termínu,
e) pokutou finanční postih za porušení tohoto zákona nad rámec nutnosti vrátit plnou výši poskytnutých finančních prostředků ze strany osob, kterým byly svěřeny.
Hlava II.
Vymezení možností na užití státního rozpočtu
Článek 3 - Využití státního rozpočtu
(1) Kongres smí využít státní rozpočet pouze pro účely financování funkcí státu, dotací a návratné finanční výpomoci.
(2) Dotaci lze poskytnout pouze pro účely, které jsou prokazatelně přínosné pro stát, nebo jsou jiným způsobem prokazatelně prospěšné pro společnost; nelze ji však poskytnout v případech, které příjemce staví do dominantní pozice na trhu.
(3) Návratnou finanční výpomoc lze poskytnout pouze pro účely, které jsou prokazatelně přínosné pro stát, jsou jiným způsobem prokazatelně prospěšné pro společnost, nebo slouží k zajištění konkurenceschopnosti firmy, která teprve vzniká nebo vznikla v období posledních 15 dní a zároveň pouze na silně saturovaném trhu nebo k protimonopolním účelům.
Článek 4 - Limity výše dotací a návratné finanční výpomoci
(1) Dotaci lze čerpat v maximální možné výši:
a) 10.000.000,- Kč v období 3 měsíců pro právnickou osobu, která není státem financovanou organizací,
b) 30.000.000,- Kč v období 3 měsíců pro právnickou osobu, která je státem financovanou organizací.
(2) Návratnou finanční výpomoc lze čerpat v maximální možné výši:
a) 10.000.000,- Kč v období 3 měsíců pro právnickou osobu,
b) 1.000.000,- Kč v období 3 měsíců pro fyzickou osobu.
(3) Kongres smí využít finance státního rozpočtu na dotace a návratnou finanční výpomoc v celkové maximální výši 15.000.000,- Kč v období 1 měsíce, s výjimkou speciální dotace ve výši až 50.000.000,- Kč dle bodu 6.
(4) Výše finančního limitu v bodech (1) a (2) se sčítá a nelze tedy čerpat obě maxima.
(5) Ve výjimečných případech, kdy by dotace měla přesahovat maximální výši pro období Kongresu dle bodu (3), lze dotaci rozdělit na více částí do více období, jednotlivé části však musí schválit dané sestavy Kongresu v daná období, s výjimkou dotace udělené podle bodu 6, která se tímto pravidlem neřídí.
(6) Jednou za každé období šesti měsíců smí Kongres udělit dotaci až do výše 50.000.000,- Kč některé státem financované organizaci, bez ohledu na to, zda tato organizace již dříve v daném období obdržela jakoukoli dotaci. K této dotaci je nutný souhlas všech členů Kongresu, kteří musí hlasovat a jednomyslně schválit její poskytnutí.
(7) Právnická nebo fyzická osoba, která obdržela dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, nesmí čerpat další dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, dokud nedojde k prokazatelnému splnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci.
Hlava III.
Kontrolní procesy a právní odpovědnost
Článek 5 - Kontrolní procesy
(1) Kongres v případě poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci určuje přesně definovaný účel užití finančních prostředků a termín plnění.
(2) V případě nesplnění účelu dotace je právnická nebo fyzická osoba čerpající dotaci povinna bez prodlení navrátit veškeré finanční prostředky jí poskytnuté.
(3) Právnická nebo fyzická osoba čerpající návratnou finanční výpomoc je povinna bez prodlení navrátit veškeré finanční prostředky jí poskytnuté v termín plnění.
(4) Kongres kontroluje splnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci a hlasující členové Kongresu jsou zodpovědní za správnost rozhodnutí o splnění či nesplnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci.
(5) Nesplnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci je navíc trestáno pokutou ve výši 25 % částky poskytnutých finančních prostředků.
(6) Neoprávněné použití dotace nebo návratné finanční výpomoci je trestáno pokutou ve výši 100 % částky poskytnutých finančních prostředků a odnětím svobody až na 365 dní.
(7) Zadržení peněžních prostředků je trestáno pokutou ve výši 25 % částky poskytnutých finančních prostředků a odnětím svobody až na 365 dní.
(8) Nesprávné rozhodnutí o splnění či nesplnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci ze strany člena Kongresu je trestáno pokutou ve výši 20 % částky poskytnutých finančních prostředků a odnětím svobody až na 365 dní.
(9) Užití státního rozpočtu pro jiné účely, než je stanoveno tímto zákonem, ze strany člena Kongresu je trestáno pokutou ve výši 100 % částky poskytnutých finančních prostředků a odnětím svobody až na 365 dní.
(10) Vrchní soud San Andreas hlídá využití státního rozpočtu ze strany Kongresu a má možnost zastavit výkon tohoto užití, není-li v souladu se zákonem.
Mgr. Elizabeth Hawkins
předsedkyně kongresu San Andreas
KONGRES SAN ANDREAS
Novela ústavního zákona č. 216/2024
Ústavní zákon, kterým se mění ústavní zákon č. 104/2023, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
v platnosti od 23.10.2024
Hlava I.
Obecná ustanovení
Článek 1 - Základní ustanovení
(1) Státní rozpočet představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu.
(2) Vykonavatelem stanoveného využití státního rozpočtu je instituce státní pokladny pod správou a dohledem vrchního soudu San Andreas.
(3) Kongres může financovat činnosti, kterými zajišťuje funkce státu, pouze prostřednictvím státního rozpočtu.
Článek 2 - Pojmy
(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) dotací peněžní prostředky státního rozpočtu poskytnuté právnickým osobám na stanovený účel,
b) návratnou finanční výpomocí prostředky státního rozpočtu poskytnuté bezúročně právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel, které je povinen jejich příjemce vrátit do státního rozpočtu,
c) neoprávněným použitím výdej peněžních prostředků státního rozpočtu, jehož provedením byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím, případně dohodou o poskytnutí těchto prostředků, nebo porušení podmínek, za kterých byly příslušné peněžní prostředky poskytnuty, porušení účelu nebo podmínek, za kterých byly prostředky zařazeny do státního rozpočtu nebo přesunuty rozpočtovým opatřením a v rozporu se stanoveným účelem nebo podmínkami vydány; dále se jím rozumí i to, nelze-li prokázat, jak byly tyto peněžní prostředky použity,
d) zadržením peněžních prostředků porušení povinnosti vrácení prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu ve stanoveném termínu,
e) pokutou finanční postih za porušení tohoto zákona nad rámec nutnosti vrátit plnou výši poskytnutých finančních prostředků ze strany osob, kterým byly svěřeny.
Hlava II.
Vymezení možností na užití státního rozpočtu
Článek 3 - Využití státního rozpočtu
(1) Kongres smí využít státní rozpočet pouze pro účely financování funkcí státu, dotací a návratné finanční výpomoci.
(2) Dotaci lze poskytnout pouze pro účely, které jsou prokazatelně přínosné pro stát, nebo jsou jiným způsobem prokazatelně prospěšné pro společnost; nelze ji však poskytnout v případech, které příjemce staví do dominantní pozice na trhu.
(3) Návratnou finanční výpomoc lze poskytnout pouze pro účely, které jsou prokazatelně přínosné pro stát, jsou jiným způsobem prokazatelně prospěšné pro společnost, nebo slouží k zajištění konkurenceschopnosti firmy, která teprve vzniká nebo vznikla v období posledních 15 dní a zároveň pouze na silně saturovaném trhu nebo k protimonopolním účelům.
Článek 4 - Limity výše dotací a návratné finanční výpomoci
(1) Dotaci lze čerpat v maximální možné výši:
a) 10.000.000,- Kč v období 3 měsíců pro právnickou osobu, která není státem financovanou organizací,
b) 30.000.000,- Kč v období 3 měsíců pro právnickou osobu, která je státem financovanou organizací.
(2) Návratnou finanční výpomoc lze čerpat v maximální možné výši:
a) 10.000.000,- Kč v období 3 měsíců pro právnickou osobu,
b) 1.000.000,- Kč v období 3 měsíců pro fyzickou osobu.
(3) Kongres smí využít finance státního rozpočtu na dotace a návratnou finanční výpomoc v celkové maximální výši 15.000.000,- Kč v období 1 měsíce, s výjimkou speciální dotace ve výši až 50.000.000,- Kč dle bodu 6.
(4) Výše finančního limitu v bodech (1) a (2) se sčítá a nelze tedy čerpat obě maxima.
(5) Ve výjimečných případech, kdy by dotace měla přesahovat maximální výši pro období Kongresu dle bodu (3), lze dotaci rozdělit na více částí do více období, jednotlivé části však musí schválit dané sestavy Kongresu v daná období, s výjimkou dotace udělené podle bodu 6, která se tímto pravidlem neřídí.
(6) Jednou za každé období šesti měsíců smí Kongres udělit dotaci až do výše 50.000.000,- Kč některé státem financované organizaci, bez ohledu na to, zda tato organizace již dříve v daném období obdržela jakoukoli dotaci. K této dotaci je nutný souhlas všech členů Kongresu, kteří musí hlasovat a jednomyslně schválit její poskytnutí.
(7) Právnická nebo fyzická osoba, která obdržela dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, nesmí čerpat další dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, dokud nedojde k prokazatelnému splnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci.
Hlava III.
Kontrolní procesy a právní odpovědnost
Článek 5 - Kontrolní procesy
(1) Kongres v případě poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci určuje přesně definovaný účel užití finančních prostředků a termín plnění.
(2) V případě nesplnění účelu dotace je právnická nebo fyzická osoba čerpající dotaci povinna bez prodlení navrátit veškeré finanční prostředky jí poskytnuté.
(3) Právnická nebo fyzická osoba čerpající návratnou finanční výpomoc je povinna bez prodlení navrátit veškeré finanční prostředky jí poskytnuté v termín plnění.
(4) Kongres kontroluje splnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci a hlasující členové Kongresu jsou zodpovědní za správnost rozhodnutí o splnění či nesplnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci.
(5) Nesplnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci je navíc trestáno pokutou ve výši 25 % částky poskytnutých finančních prostředků.
(6) Neoprávněné použití dotace nebo návratné finanční výpomoci je trestáno pokutou ve výši 100 % částky poskytnutých finančních prostředků a odnětím svobody až na 365 dní.
(7) Zadržení peněžních prostředků je trestáno pokutou ve výši 25 % částky poskytnutých finančních prostředků a odnětím svobody až na 365 dní.
(8) Nesprávné rozhodnutí o splnění či nesplnění účelu dotace nebo návratné finanční výpomoci ze strany člena Kongresu je trestáno pokutou ve výši 20 % částky poskytnutých finančních prostředků a odnětím svobody až na 365 dní.
(9) Užití státního rozpočtu pro jiné účely, než je stanoveno tímto zákonem, ze strany člena Kongresu je trestáno pokutou ve výši 100 % částky poskytnutých finančních prostředků a odnětím svobody až na 365 dní.
(10) Vrchní soud San Andreas hlídá využití státního rozpočtu ze strany Kongresu a má možnost zastavit výkon tohoto užití, není-li v souladu se zákonem.
Mgr. Elizabeth Hawkins
předsedkyně kongresu San Andreas