KONGRES SAN ANDREAS
Návrh č. 88/0
Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2023,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
ze dne 25.10.2023
1. Zákon upravuje článek 4. (Hlasování Kongresu)
§8 Hlasování probíhá elektronicky za použití hlasovacího systému Kongresu. Hlasovat mohou i kongresmani, kteří nejsou přítomni na zasedání. Výsledek hlasování je určen až po vyjádření všech kongresmanů nebo po uplynutí 24 hodin od zahájení hlasování. Hlasy jednotlivých kongresmanů jsou skryté po dobu trvání hlasování.
. . .
§11 Hlasování se eviduje:
a) přímo k danému návrhu, jedná-li se o návrh právního předpisu nebo rozhodnutí Kongresu,
b) do spisu schůze, jedná-li se o rozhodnutí projednávané na schůzi Kongresu,
c) do centrální evidence hlasování Kongresu pro všechna ostatní hlasování.
§11 Hlasování se eviduje automaticky na webových stránkách Kongresu. V případě hlasování o návrhu právního předpisu nebo rozhodnutí Kongresu uveřejní zároveň předsednictvo Kongresu výsledek hlasování přímo k danému návrhu.
. . .
§13 Kongresman nemůže svůj odevzdaný hlas v hlasování změnit či odvolat. Vyjímkou je pouze omyl ve stisknutí špatného tlačítka, který musí být napraven nejpozději do 5 minut.
§14 Jakýkoliv kongresman smí za udání pádného důvodu žádat zneplatnění hlasování. Zneplatnění schvaluje předseda Kongresu nebo předseda disciplinárního výboru a musí tak učinit dříve, než dojde ke konci hlasování, kdy už se výsledek hlasování stává platným.
2. Zákon upravuje článek 8. (Disciplinární výbor)
§32 Disciplinárny výbor musí byť zriadený na začiatku každého volebného obdobia.
§32 Disciplinární výbor musí být zřízen na začátku každého volebního období. Před jmenováním předsedy disciplinárního výboru předsedou Kongresu musí dojít ke konsenzu nadpoloviční většiny Kongresu s jeho výběrem. Jestliže Kongres nedokáže vybrat předsedu disciplinárního výboru do 5 dnů po zahájení volebního období, stane se jím kongresman s nejvyšším počtem hlasů ve volbách, který není stranicky nebo jinak prokazatelně blízce afiliován k předsedovi Kongresu.
§33 Disciplinárny výbor zisťuje, či kongresmani po vzniku ich mandátu a počas jeho výkonu spĺňajú všetky podmienky voliteľnosti stanovené týmto zákonom; v prípade straty voliteľnosti kongresmana je predseda výboru povinný o tejto skutočnosti vyrozumieť Vrchní soud.
§33 Disciplinární výbor zjišťuje, zda kongresmani po vzniku jejich mandátu a výkonu mandátu splňují všechny podmínky volitelnosti stanovené tímto zákonem. V případě ztráty volitelnosti kongresmana je předseda disciplinárního výboru o této skutečnosti povinen vyrozumět vrchní soud.
§34 Disciplinárne konanie sa začína na základe vnútorného podnetu člena výboru či vonkajšieho podnetu občana voči kongresmanovi, ktorý sa dopustil disciplinárneho previnenia. Disciplinárne konanie sa začína výhradne po potvrdení predsedom výboru, ktorý po jeho skončení musí vyhotoviť a zverejniť dokument o disciplinárnom rozhodnutí na stránkach Kongresu San Andreas.
§34 Disciplinární řízení se zahajuje na základě podnětu kteréhokoli člena Kongresu vůči kongresmanovi, který se měl dopustit disciplinárního provinění. Disciplinární řízení smí zahájit člen disciplinárního výboru, rozhodnutí o výsledku řízení provádí předseda výboru po diskuzi se členy výboru. Disciplinární rozhodnutí musí předseda výboru uveřejnit na stránkách Kongresu.
§35 Předseda disciplinárního výboru je právně odpovědný za správnost disciplinárního rozhodnutí a jeho soulad se zákonem.
§36 Předseda disciplinárního výboru je v rámci disciplinárního rozhodnutí oprávněn udělit kongresmanovi pokutu až ve výši 100.000,- Kč za disciplinární provinění. Vůči této sankci se lze odvolat k vrchnímu soudu.
§35 Disciplinárny výbor v rámci svojej pôsobnosti vykonáva kontrolu vrchního soudu San Andreas pre možné strety záujmov. V prípade stretu záujmov u zamestnanca vrchního soudu je predseda výboru povinný o všetkých zistených skutočnostiach vyrozumieť predsedu Kongresu.
§37 Disciplinární výbor v rámci své působnosti vykonává kontrolu vrchního soudu San Andreas pro možné střety zájmů. V případě zjištění střetu zájmu u zaměstnance vrchního soudu je předseda disciplinárního výboru povinen o všech zjištěných skutečnostech vyrozumět předsedu Kongresu.
3. Zákon upravuje článek 9. (Interpelace)
§37 Interpelace se podává elektronicky - formou komunikačních kanálů Kongresu, anebo ústně na schůzi Kongresu, je-li interpelovaný kongresman přítomen. Aby se jednalo o interpelaci, musí být Interpelovaný kongresman vyrozuměn o tom, že se jedná o interpelaci a nikoliv o běžný dotaz.
§39 Interpelace se podává elektronicky na stránkách Kongresu, kde také musí dojít k odpovědi interpelovaného kongresmana. Veškeré interpelace jsou dostupné veřejnosti k nahlédnutí a nelze je zpětně upravovat.
4. Body se přečíslují
Odůvodnění:
Častým problémem při hlasování v Kongresu je, že někteří kongresmani čekají na to až odhlasují ostatní, aby se poté mohli připojit k populárnější straně, když už je výsledek hlasování jistý. Tato změna zajistí, že kongresmani budou muset skutečně hlasovat podle vlastního uvážení.
Dalším problémem je, že někteří kongresmani se často omylem dopouštějí porušení zákona o Kongresu tím, že nedodrží pravidla o hlasování. Tento návrh předpokládá zavedení takového systému, který takové chyby ani neumožní a to včetně opomenutí zaevidování výsledku hlasování ze strany předsednictva Kongresu.
Možnost zahájit hlasování pro každého člena Kongresu je něco, co už v tuto chvíli prakticky existuje, jelikož zákon nijak nestanoví, kdo hlasování zahajuje. Zvykem se však stalo, že hlasování zahajuje předseda Kongresu. Kdyby se však na tuto pozici dostal někdo, kdo by chtěl sabotovat celý Kongres tím, že by nekonečně zdržoval zahájení hlasování, mohlo by to způsobit značné komplikace a zejména hádky o tom, kdo má na co vlastně pravomoc a že neexistuje povinnost něco do hlasování uvést. Navíc toto doplnění zlepšuje transparentnost a svobodu celého procesu, což je důležité pro zajištění demokratického fungování legislativního procesu.
Návrh se dále zaobírá problematikou nestrannosti disciplinárního výboru. Z logiky věci by pozici předsedy disciplinárního výboru, jakožto jakéhosi kontrolního orgánu uvnitř Kongresu, měl zastávat někdo z opozice, nikoliv člověk dosazený předsedou Kongresu. Zároveň však musí být zajištěna nestrannost tohoto orgánu, což řeší rozšíření pravomocí členů tohoto výboru. Tento výbor však musí nést určitou odpovědnost, aby nebyl zneužitelný, to tento návrh také řeší. Stejně tak je rozšířena pravomoc předsedy disciplinárního výboru o zneplatnění hlasování, aby tato pravomoc nenáležela pouze jedné straně a především o možnost skutečně udělit sankci za disciplinární provinění.
Článek o disciplinárním výboru je kromě těchto úprav také přeložen do češtiny pro lepší čitelnost.
Na závěr návrh upravuje interpelace tak, aby byly dostupné veřejnosti k nahlédnutí.
V Palomino Creek dne 25.10.2023
Předkladatelé:
Dayton, v. r.
[ic-only]
KONGRES SAN ANDREAS
Návrh č. 88/0
Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2023,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
ze dne 25.10.2023
1. Zákon upravuje článek 4. (Hlasování Kongresu)
§8 Hlasování probíhá elektronicky za použití hlasovacího systému Kongresu. Hlasovat mohou i kongresmani, kteří nejsou přítomni na zasedání. Výsledek hlasování je určen až po vyjádření všech kongresmanů nebo po uplynutí 24 hodin od zahájení hlasování. Hlasy jednotlivých kongresmanů jsou skryté po dobu trvání hlasování.
. . .
§11 Hlasování se eviduje:
a) přímo k danému návrhu, jedná-li se o návrh právního předpisu nebo rozhodnutí Kongresu,
b) do spisu schůze, jedná-li se o rozhodnutí projednávané na schůzi Kongresu,
c) do centrální evidence hlasování Kongresu pro všechna ostatní hlasování.
§11 Hlasování se eviduje automaticky na webových stránkách Kongresu. V případě hlasování o návrhu právního předpisu nebo rozhodnutí Kongresu uveřejní zároveň předsednictvo Kongresu výsledek hlasování přímo k danému návrhu.
. . .
§13 Kongresman nemůže svůj odevzdaný hlas v hlasování změnit či odvolat. Vyjímkou je pouze omyl ve stisknutí špatného tlačítka, který musí být napraven nejpozději do 5 minut.
§14 Jakýkoliv kongresman smí za udání pádného důvodu žádat zneplatnění hlasování. Zneplatnění schvaluje předseda Kongresu nebo předseda disciplinárního výboru a musí tak učinit dříve, než dojde ke konci hlasování, kdy už se výsledek hlasování stává platným.
2. Zákon upravuje článek 8. (Disciplinární výbor)
§32 Disciplinárny výbor musí byť zriadený na začiatku každého volebného obdobia.
§32 Disciplinární výbor musí být zřízen na začátku každého volebního období. Před jmenováním předsedy disciplinárního výboru předsedou Kongresu musí dojít ke konsenzu nadpoloviční většiny Kongresu s jeho výběrem. Jestliže Kongres nedokáže vybrat předsedu disciplinárního výboru do 5 dnů po zahájení volebního období, stane se jím kongresman s nejvyšším počtem hlasů ve volbách, který není stranicky nebo jinak prokazatelně blízce afiliován k předsedovi Kongresu.
§33 Disciplinárny výbor zisťuje, či kongresmani po vzniku ich mandátu a počas jeho výkonu spĺňajú všetky podmienky voliteľnosti stanovené týmto zákonom; v prípade straty voliteľnosti kongresmana je predseda výboru povinný o tejto skutočnosti vyrozumieť Vrchní soud.
§33 Disciplinární výbor zjišťuje, zda kongresmani po vzniku jejich mandátu a výkonu mandátu splňují všechny podmínky volitelnosti stanovené tímto zákonem. V případě ztráty volitelnosti kongresmana je předseda disciplinárního výboru o této skutečnosti povinen vyrozumět vrchní soud.
§34 Disciplinárne konanie sa začína na základe vnútorného podnetu člena výboru či vonkajšieho podnetu občana voči kongresmanovi, ktorý sa dopustil disciplinárneho previnenia. Disciplinárne konanie sa začína výhradne po potvrdení predsedom výboru, ktorý po jeho skončení musí vyhotoviť a zverejniť dokument o disciplinárnom rozhodnutí na stránkach Kongresu San Andreas.
§34 Disciplinární řízení se zahajuje na základě podnětu kteréhokoli člena Kongresu vůči kongresmanovi, který se měl dopustit disciplinárního provinění. Disciplinární řízení smí zahájit člen disciplinárního výboru, rozhodnutí o výsledku řízení provádí předseda výboru po diskuzi se členy výboru. Disciplinární rozhodnutí musí předseda výboru uveřejnit na stránkách Kongresu.
§35 Předseda disciplinárního výboru je právně odpovědný za správnost disciplinárního rozhodnutí a jeho soulad se zákonem.
§36 Předseda disciplinárního výboru je v rámci disciplinárního rozhodnutí oprávněn udělit kongresmanovi pokutu až ve výši 100.000,- Kč za disciplinární provinění. Vůči této sankci se lze odvolat k vrchnímu soudu.
§35 Disciplinárny výbor v rámci svojej pôsobnosti vykonáva kontrolu vrchního soudu San Andreas pre možné strety záujmov. V prípade stretu záujmov u zamestnanca vrchního soudu je predseda výboru povinný o všetkých zistených skutočnostiach vyrozumieť predsedu Kongresu.
§37 Disciplinární výbor v rámci své působnosti vykonává kontrolu vrchního soudu San Andreas pro možné střety zájmů. V případě zjištění střetu zájmu u zaměstnance vrchního soudu je předseda disciplinárního výboru povinen o všech zjištěných skutečnostech vyrozumět předsedu Kongresu.
3. Zákon upravuje článek 9. (Interpelace)
§37 Interpelace se podává elektronicky - formou komunikačních kanálů Kongresu, anebo ústně na schůzi Kongresu, je-li interpelovaný kongresman přítomen. Aby se jednalo o interpelaci, musí být Interpelovaný kongresman vyrozuměn o tom, že se jedná o interpelaci a nikoliv o běžný dotaz.
§39 Interpelace se podává elektronicky na stránkách Kongresu, kde také musí dojít k odpovědi interpelovaného kongresmana. Veškeré interpelace jsou dostupné veřejnosti k nahlédnutí a nelze je zpětně upravovat.
4. Body se přečíslují
Odůvodnění:
Častým problémem při hlasování v Kongresu je, že někteří kongresmani čekají na to až odhlasují ostatní, aby se poté mohli připojit k populárnější straně, když už je výsledek hlasování jistý. Tato změna zajistí, že kongresmani budou muset skutečně hlasovat podle vlastního uvážení.
Dalším problémem je, že někteří kongresmani se často omylem dopouštějí porušení zákona o Kongresu tím, že nedodrží pravidla o hlasování. Tento návrh předpokládá zavedení takového systému, který takové chyby ani neumožní a to včetně opomenutí zaevidování výsledku hlasování ze strany předsednictva Kongresu.
Možnost zahájit hlasování pro každého člena Kongresu je něco, co už v tuto chvíli prakticky existuje, jelikož zákon nijak nestanoví, kdo hlasování zahajuje. Zvykem se však stalo, že hlasování zahajuje předseda Kongresu. Kdyby se však na tuto pozici dostal někdo, kdo by chtěl sabotovat celý Kongres tím, že by nekonečně zdržoval zahájení hlasování, mohlo by to způsobit značné komplikace a zejména hádky o tom, kdo má na co vlastně pravomoc a že neexistuje povinnost něco do hlasování uvést. Navíc toto doplnění zlepšuje transparentnost a svobodu celého procesu, což je důležité pro zajištění demokratického fungování legislativního procesu.
Návrh se dále zaobírá problematikou nestrannosti disciplinárního výboru. Z logiky věci by pozici předsedy disciplinárního výboru, jakožto jakéhosi kontrolního orgánu uvnitř Kongresu, měl zastávat někdo z opozice, nikoliv člověk dosazený předsedou Kongresu. Zároveň však musí být zajištěna nestrannost tohoto orgánu, což řeší rozšíření pravomocí členů tohoto výboru. Tento výbor však musí nést určitou odpovědnost, aby nebyl zneužitelný, to tento návrh také řeší. Stejně tak je rozšířena pravomoc předsedy disciplinárního výboru o zneplatnění hlasování, aby tato pravomoc nenáležela pouze jedné straně a především o možnost skutečně udělit sankci za disciplinární provinění.
Článek o disciplinárním výboru je kromě těchto úprav také přeložen do češtiny pro lepší čitelnost.
Na závěr návrh upravuje interpelace tak, aby byly dostupné veřejnosti k nahlédnutí.
V Palomino Creek dne 25.10.2023
Předkladatelé:
Dayton, v. r.