Všichni to tu napsali moc hezky a bohužel je to tak. Spousta hráčů je na Skimu závislých. Je to také důvod, proč jsem tu dělal dotazník se zaměřením „Vliv RP na psychiku člověka,“ ze kterého už bych fakt měl vyhodnotit a uveřejnit výsledky. Shodou okolností jsme se právě o závislosti na RP zrovna včera bavili na TS a je to téma, které se často vrací. Problém je, že není mnoho co s tím mohu já ze své pozice udělat, je to především zodpovědnost jednotlivců, ale právě témata jako je toto šíří osvětu a to je důležité.
Třeba by někdo jiný v mé pozici takové téma i smazal, protože mu to kazí jméno a potenciálně odhání hráče. Já ale nejenom připouštím, ale také potvrzuji, že toto je skutečný problém a je rozsáhlý a je potřeba o něm hráče informovat a naučit je s tím pracovat.
Největší problém je zmíněné FOMO, hráči se bojí, že jim něco uteče, když zrovna ve hře nebudou. To není výhradou Skima, ale je to rozhodně obzvláště silné právě v RP komunitách. V singleplayer hrách vám nikdy nic neuteče, v repetetivních nepersistentních hrách vám uteče maximálně nějaký event. RP svět ale neustále žije svým životem a to non-stop i když v něm nejsme a proto máme potřebu nejenom trávit veškerý čas v onom světě, ale taktéž kontrolovat co se děje, když tam zrovna nejsme (např. sledováním Irisu, fóra, Discordu).
S tím se pojí druhý problém a to je citová vazba. Jelikož naše postava má nějakou historii, příběh který jsme sami vymysleli, vlastnosti a osobnost kterou jsme také vytvořili nebo se vyvíjela v průběhu času a zásahem jiných postav, strávili jsme se svoji postavou neskutečné množství času, tak je nám velmi blízká. Těžko si vytvoříte citovou vazbu k Teemovi z LoLka. Sakra jednoduše si ale vytvoříte citovou vazbu ke své postavě v RP a zároveň i ke světu, ve kterém se nachází. V extrémnějších případech vnímáme postavu skoro jako by byla živá nebo jako bychom to byli my samotní. Prožíváme emoce své postavy. Musíme si ale uvědomit, že my nejsme naše postava, jsme divadelní herci, kteří hrají svoji roli a hned co hru vypneme bychom neměli být jakkoliv dále spojení s prožitky naší postavy.
Častým problémem je také vše nebo nic, což tu vlastně také dokazují příspěvky některých z vás. Buďto věnujete Skimu fakt všechen svůj čas nebo se od toho musíte úplně odříznout a dát si kompletní pauzu. Dlouho jsem to nechápal a snažil jsem se vám vždy poradit ať na to Skimo chodíte prostě zahrát jen na pár hodin a jen v některé dny a že to bude lepší. Když jsem ale sám na sobě zkusil na Skimu hrát méně a věnovat se mu čistě jen pracovně, zjistil jsem že to skutečně není tak snadné. Všichni hrají pořád a tak já musím taky - to je myšlenka která se honí spoustě z vás hlavou, jelikož když často chybíte, věci vám utíkají a je těžké udržet si nějaké stálejší RP, takže pak do hry přijdete a nemáte co dělat. Ideální by bylo najít si na RP nějakého parťáka se kterým to budete regulovat společně, pak si aspoň vzájemně neutečete.
Mezi další problémy patří únik před realitou, náhražka socializace a podobně. Více se o tom rozepíšu jindy, protože stále mám v plánu vyhodnotit ten svůj dotazník a sepsat o tom nějaké čtivo.
Dá se tomu vůbec předejít v RP světech a komunitách? Ano dá, ale pouze způsobem který pro Skimo není viabilní. Časově omezené RP, které neběží non-stop ale jen příležitostně je proti závislosti svým způsobem odolné. Paradoxně je pak FOMO ale ještě silnější. Příkladem budiž HL2RP, které jsme tu v komunitě spouštěli jen tak nahodile a velmi vzácně. Nikdo se na tom nemohl stát závislým, ale zároveň bylo pro hráče dosti frustrující, když ten herní čas promeškali. Skimo časově limitovat nemůžeme, to by celý projekt zabilo.
Jaké je tedy řešení? Každý se musí zamyslet sám nad vlastní situací a uvědomit si své priority. Skimo by rozhodně nemělo být nijak vysoko na vašem žebříčku priorit. Co můžeme s těmito problémy dělat my globálně je osvěta, informovat ostatní o tomto problému, poradit jim jak to řešit. K tomu hezky slouží i toto téma na fóru a odpovědi vás všech. Řešitelné je to i na úrovni menších skupin - pokud máte nějakou partu se kterou hrajete, zkuste se domluvit, že třeba nějaké dny společně vynecháte a soustředíte se na jiné věci.
Nejdůležitější je asi uvědomit si váhu těch věcí. Však vám nic neuniklo, vaší postavě něco utéct může, to vám přeci neublíží. A ono vám fakt nic neuteče a dá se to hrát i příležitostně. Zkuste to. A pokud jste na Skimu nalepení, protože nemáte reálný život, uvědomte si tu spirálu, uvědomte si že pokud to neomezíte, tak ten reálný život nikdy nenapravíte. A co budete dělat až Skimo padne? Až ho nikdo nebude hrát a ten server jednou zavřeme? Přijdete o to jediné co máte, protože jste zanedbali reálný život. Takový konec si přeci nikdo z nás nepřeje. Chceme aby pro vás Skimo jednou bylo hezkou vzpomínkou, protože věčně tady nebude. Hrajte pro zábavu, abyste si užili svůj volný čas, nehrajte z povinnosti jinak toho budete jednou hodně litovat.
Všichni to tu napsali moc hezky a bohužel je to tak. Spousta hráčů je na Skimu závislých. Je to také důvod, proč jsem tu dělal dotazník se zaměřením „Vliv RP na psychiku člověka,“ ze kterého už bych fakt měl vyhodnotit a uveřejnit výsledky. Shodou okolností jsme se právě o závislosti na RP zrovna včera bavili na TS a je to téma, které se často vrací. Problém je, že není mnoho co s tím mohu já ze své pozice udělat, je to především zodpovědnost jednotlivců, ale právě témata jako je toto šíří osvětu a to je důležité.
Třeba by někdo jiný v mé pozici takové téma i smazal, protože mu to kazí jméno a potenciálně odhání hráče. Já ale nejenom připouštím, ale také potvrzuji, že toto je skutečný problém a je rozsáhlý a je potřeba o něm hráče informovat a naučit je s tím pracovat.
Největší problém je zmíněné FOMO, hráči se bojí, že jim něco uteče, když zrovna ve hře nebudou. To není výhradou Skima, ale je to rozhodně obzvláště silné právě v RP komunitách. V singleplayer hrách vám nikdy nic neuteče, v repetetivních nepersistentních hrách vám uteče maximálně nějaký event. RP svět ale neustále žije svým životem a to non-stop i když v něm nejsme a proto máme potřebu nejenom trávit veškerý čas v onom světě, ale taktéž kontrolovat co se děje, když tam zrovna nejsme (např. sledováním Irisu, fóra, Discordu).
S tím se pojí druhý problém a to je citová vazba. Jelikož naše postava má nějakou historii, příběh který jsme sami vymysleli, vlastnosti a osobnost kterou jsme také vytvořili nebo se vyvíjela v průběhu času a zásahem jiných postav, strávili jsme se svoji postavou neskutečné množství času, tak je nám velmi blízká. Těžko si vytvoříte citovou vazbu k Teemovi z LoLka. Sakra jednoduše si ale vytvoříte citovou vazbu ke své postavě v RP a zároveň i ke světu, ve kterém se nachází. V extrémnějších případech vnímáme postavu skoro jako by byla živá nebo jako bychom to byli my samotní. Prožíváme emoce své postavy. Musíme si ale uvědomit, že my nejsme naše postava, jsme divadelní herci, kteří hrají svoji roli a hned co hru vypneme bychom neměli být jakkoliv dále spojení s prožitky naší postavy.
Častým problémem je také vše nebo nic, což tu vlastně také dokazují příspěvky některých z vás. Buďto věnujete Skimu fakt všechen svůj čas nebo se od toho musíte úplně odříznout a dát si kompletní pauzu. Dlouho jsem to nechápal a snažil jsem se vám vždy poradit ať na to Skimo chodíte prostě zahrát jen na pár hodin a jen v některé dny a že to bude lepší. Když jsem ale sám na sobě zkusil na Skimu hrát méně a věnovat se mu čistě jen pracovně, zjistil jsem že to skutečně není tak snadné. Všichni hrají pořád a tak já musím taky - to je myšlenka která se honí spoustě z vás hlavou, jelikož když často chybíte, věci vám utíkají a je těžké udržet si nějaké stálejší RP, takže pak do hry přijdete a nemáte co dělat. Ideální by bylo najít si na RP nějakého parťáka se kterým to budete regulovat společně, pak si aspoň vzájemně neutečete.
Mezi další problémy patří únik před realitou, náhražka socializace a podobně. Více se o tom rozepíšu jindy, protože stále mám v plánu vyhodnotit ten svůj dotazník a sepsat o tom nějaké čtivo.
Dá se tomu vůbec předejít v RP světech a komunitách? Ano dá, ale pouze způsobem který pro Skimo není viabilní. Časově omezené RP, které neběží non-stop ale jen příležitostně je proti závislosti svým způsobem odolné. Paradoxně je pak FOMO ale ještě silnější. Příkladem budiž HL2RP, které jsme tu v komunitě spouštěli jen tak nahodile a velmi vzácně. Nikdo se na tom nemohl stát závislým, ale zároveň bylo pro hráče dosti frustrující, když ten herní čas promeškali. Skimo časově limitovat nemůžeme, to by celý projekt zabilo.
Jaké je tedy řešení? Každý se musí zamyslet sám nad vlastní situací a uvědomit si své priority. Skimo by rozhodně nemělo být nijak vysoko na vašem žebříčku priorit. Co můžeme s těmito problémy dělat my globálně je osvěta, informovat ostatní o tomto problému, poradit jim jak to řešit. K tomu hezky slouží i toto téma na fóru a odpovědi vás všech. Řešitelné je to i na úrovni menších skupin - pokud máte nějakou partu se kterou hrajete, zkuste se domluvit, že třeba nějaké dny společně vynecháte a soustředíte se na jiné věci.
Nejdůležitější je asi uvědomit si váhu těch věcí. Však vám nic neuniklo, vaší postavě něco utéct může, to vám přeci neublíží. A ono vám fakt nic neuteče a dá se to hrát i příležitostně. Zkuste to. A pokud jste na Skimu nalepení, protože nemáte reálný život, uvědomte si tu spirálu, uvědomte si že pokud to neomezíte, tak ten reálný život nikdy nenapravíte. A co budete dělat až Skimo padne? Až ho nikdo nebude hrát a ten server jednou zavřeme? Přijdete o to jediné co máte, protože jste zanedbali reálný život. Takový konec si přeci nikdo z nás nepřeje. Chceme aby pro vás Skimo jednou bylo hezkou vzpomínkou, protože věčně tady nebude. Hrajte pro zábavu, abyste si užili svůj volný čas, nehrajte z povinnosti jinak toho budete jednou hodně litovat.