KONGRES SAN ANDREAS

Návrh č. 160/0
Ústavný zákon o bezpečnosti štátu
ze dne 16.6.2024
Článok 1 - Základné ustanovenia
§1 Zabezpečenie zvrchovanosti, územnej celistvosti štátu, ochrana jeho demokratických základov a ochrana života, zdravia a majetkových hodnôt je základnou povinnosťou štátu.
§2 Vyhlásiť vojnový stav, núdzový stav, obmedziť základné práva a slobody alebo predĺžiť volebné obdobie a tým zamedziť uskutočneniu volieb na určitý čas na území štátu San Andreas možno len za podmienok ustanovených v tomto ústavnom zákone.
Článok 2 - Činnosť orgánov verejnej moci
§3 Ozbrojené sily, ozbrojené zbory, Hasičský záchranný zbor a Zdravotnícky záchranný zbor sú kľúčové inštitúcie, ktoré sú povinné plniť úlohy pri zachovaní bezpečnosti štátu a jeho občanov; úlohy pre orgány verejnej moci stanoví Bezpečnostná rada štátu prostredníctvom rozhodnutia Kongresu.
§4 Ozbrojené sily sú dopĺňané na základe výberového konania.
§5 V čase, kedy nie je vyhlásený núdzový stav alebo vojnový stav, sú ozbrojené sily dopĺňané na základe transparentného a verejného výberového konania, ktorého sa môže zúčastniť každý, kto spĺňa potrebné podmienky.
§6 V čase, kedy je vyhlásený núdzový stav alebo vojnový stav, môžu byť ozbrojené sily dopĺňané aj vojakmi, ktorí nemusia spĺňať potrebné kvalifikácie, ktoré by inak boli vyžadované. Transparentnosť a verejnosť výberového konania do ozbrojených síl je však stále nevyhnutnosť.
Článok 3 - Vojnový stav
§7 Vojnový stav vyhlási Kongres San Andreas na základe rozhodnutia a len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k:
a) napadnutiu štátu San Andreas cudzou mocou,
b) ohrozeniu zvrchovanosti alebo územnej celistvosti,
c) ohrozeniu demokratických základov štátu San Andreas.
§8 Vyhlásenie vojnového stavu sa vzťahuje na celé územie San Andreas a na nevyhnutný čas, dokedy sa predpokladá, že tento stav pominie.
§9 Rozhodnutie Kongresu o vyhlásení vojnového stavu spoločne s pokynmi a príkazmi pre orgány verejnej moci, sa vyhlasuje verejne a rovnakým spôsobom ako zákon.
§10 V čase vojnového stavu možno zákonom v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas obmedziť základné práva a slobody a uložiť povinnosti v závislosti od priebehu udalostí na celom území San Andreas alebo jej časti, ak to vyžaduje ochrana života, zdravia alebo majetku osôb alebo ochrana demokratického a verejného poriadku.
Článok 4 - Núdzový stav
§11 Núdzový stav vyhlási Kongres San Andreas na základe rozhodnutia a len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k:
a) ohrozeniu života, zdravia alebo majetku osôb, a to aj v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie,
b) ohrozeniu životného prostredia, života, zdravia alebo majetku osôb v dôsledku živelnej pohromy, katastrofy, priemyselnej, dopravnej alebo inej prevádzkovej havárii,
c) k teroristickému útoku,
d) k rozsiahlym pouličným nepokojom alebo k hromadným útokom na orgány verejnej moci,
e) k inému hromadnému násilnému protiprávnemu konaniu.
§12 Vyhlásenie núdzového stavu sa vzťahuje buď na celé územie San Andreas alebo len na konkrétne územie.
§13 Rozhodnutie Kongresu o vyhlásení núdzového stavu spoločne s pokynmi a príkazmi pre orgány verejnej moci, sa vyhlasuje verejne a rovnakým spôsobom ako zákon.
§14 Núdzový stav sa môže vyhlásiť jednorázovo najviac na dobu 30 dní. Uvedená doba sa môže v prípade potreby predĺžiť najviac o 60 dní, a to aj opakovane, ak neprišlo k jej zrušeniu pred uplynutím doby, na ktorú bol vyhlásený.
§15 V čase núdzového stavu možno zákonom v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas obmedziť základné práva a slobody, ktoré sú nevyhnutné na zvládnutie núdzového stavu. Obmedziť práva a slobody a uložiť povinnosti možno len v závislosti od priebehu udalostí na celom území San Andreas alebo jej časti, ak to vyžaduje ochrana života, zdravia alebo majetku osôb alebo ochrana demokratického a verejného poriadku.
Článok 5 - Predĺženie volebného obdobia
§16 Ak núdzový stav alebo vojnový stav neumožní, aby na území San Andreas prebiehali voľby v lehotách, ktoré sú stanovené pre pravidelné volebné obdobia, je možné zákonom tieto lehoty predĺžiť, najviac však o jeden mesiac, a to aj opakovane, pokiaľ prekážka v uskutočnení volieb nepominula.
§17 Predĺžiť volebné obdobie je možné len so súhlasom predsedu Kongresu a predsedu vrchného súdu.
Článok 5 - Bezpečnostná rada štátu
§18 Bezpečnostnú radu štátu tvorí Kongres v celom zložení a vedenie ZZS SA, HZS SA a Polície San Andreas.
§19 Bezpečnostná rada štátu najmä:
a) zodpovedá za obranu a bezpečnosť štátu a určuje jej základnú koncepciu,
b) prijíma opatrenia na zmiernenie a odstraňovanie škôd a iných následkov spôsobených v čase vojnového stavu alebo núdzového stavu,
c) pripravuje a predkladá iné opatrenia na zaistenie bezpečnosť štátu San Andreas a jej občanov.
§20 Členovia bezpečnostnej rady štátu môžu na svoju činnosť využívať poznatky získané vojenským alebo iným obdobným spravodajstvom. Zoznámenie bezpečnostnej rady štátu s utajovanými alebo inými citlivými informáciami na ich žiadosť prebehne aj bez toho, aby členovia museli byť držiteľmi bezpečnostnej previerky akéhokoľvek stupňa.
Článok 6 - Záverečné ustanovenia
§21 Rozhodnutie Kongresu o vyhlásení vojnového stavu alebo núdzového stavu sa vyhlasuje verejne a rovnakým spôsobom ako zákon. Rozhodnutie vstupuje do platnosti dňom jeho zverejnenia.
§22 Súd má právo kontrolovať rozhodnutia Kongresu behom núdzového stavu alebo vojnového stavu a to najmä v tom, či bol núdzový stav alebo vojnový stav vyhlásený v súlade s týmto ústavným zákonom a teda či na jeho vyhlásenie boli splnené podmienky. Zároveň má právomoc tieto rozhodnutia Kongresu zrušiť, pokiaľ by opatrenia alebo samotné vyhlásenie tohto stavu bolo v rozpore s ústavným poriadkom.
Dôvodová správa: Návrh tohto ústavného zákona nahrádza pôvodný zákon č. 37/2021 o bezpečnosti San Andreas, ktorý je vo veľa bodoch deravý a nezabezpečuje takú mieru ochrany, akú by mal. Tento návrh zároveň povyšuje bezpečnosť štátu a jeho jednotlivé nutnosti na rovinu ústavného poriadku a prikladá jej oveľa väčšiu dôležitosť, ako tomu je pri zákone č. 37/2021.
V Los Santos dňa 16.6.2024
Lytton, v. r.
[ic-only]
KONGRES SAN ANDREAS

Návrh č. 160/0
Ústavný zákon o bezpečnosti štátu
ze dne 16.6.2024
Článok 1 - Základné ustanovenia
§1 Zabezpečenie zvrchovanosti, územnej celistvosti štátu, ochrana jeho demokratických základov a ochrana života, zdravia a majetkových hodnôt je základnou povinnosťou štátu.
§2 Vyhlásiť vojnový stav, núdzový stav, obmedziť základné práva a slobody alebo predĺžiť volebné obdobie a tým zamedziť uskutočneniu volieb na určitý čas na území štátu San Andreas možno len za podmienok ustanovených v tomto ústavnom zákone.
Článok 2 - Činnosť orgánov verejnej moci
§3 Ozbrojené sily, ozbrojené zbory, Hasičský záchranný zbor a Zdravotnícky záchranný zbor sú kľúčové inštitúcie, ktoré sú povinné plniť úlohy pri zachovaní bezpečnosti štátu a jeho občanov; úlohy pre orgány verejnej moci stanoví Bezpečnostná rada štátu prostredníctvom rozhodnutia Kongresu.
§4 Ozbrojené sily sú dopĺňané na základe výberového konania.
§5 V čase, kedy nie je vyhlásený núdzový stav alebo vojnový stav, sú ozbrojené sily dopĺňané na základe transparentného a verejného výberového konania, ktorého sa môže zúčastniť každý, kto spĺňa potrebné podmienky.
§6 V čase, kedy je vyhlásený núdzový stav alebo vojnový stav, môžu byť ozbrojené sily dopĺňané aj vojakmi, ktorí nemusia spĺňať potrebné kvalifikácie, ktoré by inak boli vyžadované. Transparentnosť a verejnosť výberového konania do ozbrojených síl je však stále nevyhnutnosť.
Článok 3 - Vojnový stav
§7 Vojnový stav vyhlási Kongres San Andreas na základe rozhodnutia a len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k:
a) napadnutiu štátu San Andreas cudzou mocou,
b) ohrozeniu zvrchovanosti alebo územnej celistvosti,
c) ohrozeniu demokratických základov štátu San Andreas.
§8 Vyhlásenie vojnového stavu sa vzťahuje na celé územie San Andreas a na nevyhnutný čas, dokedy sa predpokladá, že tento stav pominie.
§9 Rozhodnutie Kongresu o vyhlásení vojnového stavu spoločne s pokynmi a príkazmi pre orgány verejnej moci, sa vyhlasuje verejne a rovnakým spôsobom ako zákon.
§10 V čase vojnového stavu možno zákonom v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas obmedziť základné práva a slobody a uložiť povinnosti v závislosti od priebehu udalostí na celom území San Andreas alebo jej časti, ak to vyžaduje ochrana života, zdravia alebo majetku osôb alebo ochrana demokratického a verejného poriadku.
Článok 4 - Núdzový stav
§11 Núdzový stav vyhlási Kongres San Andreas na základe rozhodnutia a len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k:
a) ohrozeniu života, zdravia alebo majetku osôb, a to aj v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie,
b) ohrozeniu životného prostredia, života, zdravia alebo majetku osôb v dôsledku živelnej pohromy, katastrofy, priemyselnej, dopravnej alebo inej prevádzkovej havárii,
c) k teroristickému útoku,
d) k rozsiahlym pouličným nepokojom alebo k hromadným útokom na orgány verejnej moci,
e) k inému hromadnému násilnému protiprávnemu konaniu.
§12 Vyhlásenie núdzového stavu sa vzťahuje buď na celé územie San Andreas alebo len na konkrétne územie.
§13 Rozhodnutie Kongresu o vyhlásení núdzového stavu spoločne s pokynmi a príkazmi pre orgány verejnej moci, sa vyhlasuje verejne a rovnakým spôsobom ako zákon.
§14 Núdzový stav sa môže vyhlásiť jednorázovo najviac na dobu 30 dní. Uvedená doba sa môže v prípade potreby predĺžiť najviac o 60 dní, a to aj opakovane, ak neprišlo k jej zrušeniu pred uplynutím doby, na ktorú bol vyhlásený.
§15 V čase núdzového stavu možno zákonom v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas obmedziť základné práva a slobody, ktoré sú nevyhnutné na zvládnutie núdzového stavu. Obmedziť práva a slobody a uložiť povinnosti možno len v závislosti od priebehu udalostí na celom území San Andreas alebo jej časti, ak to vyžaduje ochrana života, zdravia alebo majetku osôb alebo ochrana demokratického a verejného poriadku.
Článok 5 - Predĺženie volebného obdobia
§16 Ak núdzový stav alebo vojnový stav neumožní, aby na území San Andreas prebiehali voľby v lehotách, ktoré sú stanovené pre pravidelné volebné obdobia, je možné zákonom tieto lehoty predĺžiť, najviac však o jeden mesiac, a to aj opakovane, pokiaľ prekážka v uskutočnení volieb nepominula.
§17 Predĺžiť volebné obdobie je možné len so súhlasom predsedu Kongresu a predsedu vrchného súdu.
Článok 5 - Bezpečnostná rada štátu
§18 Bezpečnostnú radu štátu tvorí Kongres v celom zložení a vedenie ZZS SA, HZS SA a Polície San Andreas.
§19 Bezpečnostná rada štátu najmä:
a) zodpovedá za obranu a bezpečnosť štátu a určuje jej základnú koncepciu,
b) prijíma opatrenia na zmiernenie a odstraňovanie škôd a iných následkov spôsobených v čase vojnového stavu alebo núdzového stavu,
c) pripravuje a predkladá iné opatrenia na zaistenie bezpečnosť štátu San Andreas a jej občanov.
§20 Členovia bezpečnostnej rady štátu môžu na svoju činnosť využívať poznatky získané vojenským alebo iným obdobným spravodajstvom. Zoznámenie bezpečnostnej rady štátu s utajovanými alebo inými citlivými informáciami na ich žiadosť prebehne aj bez toho, aby členovia museli byť držiteľmi bezpečnostnej previerky akéhokoľvek stupňa.
Článok 6 - Záverečné ustanovenia
§21 Rozhodnutie Kongresu o vyhlásení vojnového stavu alebo núdzového stavu sa vyhlasuje verejne a rovnakým spôsobom ako zákon. Rozhodnutie vstupuje do platnosti dňom jeho zverejnenia.
§22 Súd má právo kontrolovať rozhodnutia Kongresu behom núdzového stavu alebo vojnového stavu a to najmä v tom, či bol núdzový stav alebo vojnový stav vyhlásený v súlade s týmto ústavným zákonom a teda či na jeho vyhlásenie boli splnené podmienky. Zároveň má právomoc tieto rozhodnutia Kongresu zrušiť, pokiaľ by opatrenia alebo samotné vyhlásenie tohto stavu bolo v rozpore s ústavným poriadkom.
Dôvodová správa: Návrh tohto ústavného zákona nahrádza pôvodný zákon č. 37/2021 o bezpečnosti San Andreas, ktorý je vo veľa bodoch deravý a nezabezpečuje takú mieru ochrany, akú by mal. Tento návrh zároveň povyšuje bezpečnosť štátu a jeho jednotlivé nutnosti na rovinu ústavného poriadku a prikladá jej oveľa väčšiu dôležitosť, ako tomu je pri zákone č. 37/2021.
V Los Santos dňa 16.6.2024
Lytton, v. r.