KONGRES SAN ANDREAS
Návrh č. 167/0
Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2023, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
ze dne 04.07.2024
1. Zákon upravuje článek 3.
§4 Schůze Kongresu organizuje předseda a místopředseda Kongresu, kteří musí o nadcházející schůzi, jejím programu a výsledku informovat veřejnost prostřednictvím veřejného dokumentu.
§5 Schůze se pořádá za předpokladu přítomnosti předsedy Kongresu a nebo místopředsedy Kongresu a minimálně jednoho dalšího člena Kongresu.
§6 Schůze Kongresu jsou veřejnosti přístupné. Výjimku tvoří situace mimořádných prezenčních zasedání, během nichž dochází k projednání nouzových opatření v případě ohrožení státu, krizových situací a dalších případů, kdy může vlivem přítomnosti veřejnosti dojít k pozdržení anebo ohrožení jednotlivých kroků vedoucích k vyřešení konkrétní situace. Transkripce takového zasedání musí být uložena v archivech vrchního soudu. Kongres pořádá schůze v budově Kongresu ve čtvrti City Hall, San Fierro, pokud není z důvodu bezpečnosti či technických důvodů určeno jinak. Veřejnost má možnost předložit své návrhy buďto skrze Vládní podatelnu, nebo fyzicky. Daný návrh může podléhat další úpravě či úpravám ze strany Kongresu San Andreas.
2. Zákon upravuje Článek 8.
Článok 8 - Disciplinárny výbor
§31 Disciplinárny výbor sa zriaďuje týmto zákonom na začiatku každého volebného obdobia.
§32 V čele disciplináreho výboru stojí predseda, ktorý je volený nadpolovičnou väčšinou všetkých kongresmanov.
§33 V čele disciplinárneho výboru môže byť ktorýkoľvek kongresman, s výnimkou predsedu Kongresu.
§34 Predseda disciplinárneho výboru môže byť odvolaný nadpolovičnou väčšinou všetkých kongresmanov, po odvolaní je nutné post obsadiť iným kongresmanom v súlade s §32
§35 Disciplinárny výbor zisťuje, či kongresmani po vzniku ich mandátu a počas jeho výkonu spĺňajú všetky podmienky voliteľnosti stanovené týmto zákonom. V prípade straty voliteľnosti kongresmana je predseda disciplinárneho výboru povinný o tejto skutočnosti vyrozumieť predsedu Kongresu.
§36 Disciplinárny výbor má právo za účelom plnenia úloh podľa tohto zákona, vyžadovať kópiu trestného registra kongresmana, avšak iba v nevyhnutnej miere, ktorá nezasahuje do súkromia kongresmana. Účelné vyhľadávanie informácií bez zjavného dôvodu je zakázané.
§37 Disciplinárne konanie sa zahajuje na základe podnetu ktoréhokoľvek člena Kongresu alebo občana, proti kongresmanovi, ktorý sa mal dopustiť disciplinárneho previnenia. Disciplinárne konanie môže zahájiť iba člen disciplinárneho výboru, rozhodnutie o výsledku potvrdzuje predseda disciplinárneho výboru. Disciplinárne rozhodnutie musí predseda výboru zverejniť na verejne dostupných stránkach Kongresu.
§38 Dojdeli-li k závažnému disciplinárnímu provinění, je předseda disciplinárního výboru povinen vydat disciplirnání rozhodnuti v souladu s §37, zároveň je povinen o této skutečnosti vyrozumět Předsedu Kongresu San Andreas.
§38.1 Mezi závažné disciplinarní provinění patří:
a) opakované porušování bodů b), e), f), g) článku 12, §51.2, tohoto zákona i přes udělené napomenutí,
§39 Predseda disciplinárneho výboru musí dbať na návrhy členov disciplinárneho výboru, ktorý predkladajú opatrenia na uloženie disciplinárneho trestu, závažné odchýlenie sa od navrhovaného trestu je neprípustné.
§40 Disciplinárny výbor v rámci svojej pôsobnosti vykonáva kontrolu vrchního soudu San Andreas pre možné strety záujmov. V prípade stretu záujmov u zamestnanca vrchního soudu je predseda výboru povinný o všetkých zistených skutočnostiach vyrozumieť predsedu Kongresu.
§41 Disciplinárny výbor môže za disciplinárne previnenia ukladať pokuty iba v prípadoch, pri ktorých to stanoví tento zákon. Pokuty musia byť splatené na účet Vlády San Andreas, lehotu na splatenie určuje predseda disciplinárneho výboru vo verdikte disciplinárneho rozhodnutia. Minimálny dátum splatnosti pokuty nemôže byť určený na menej, ako 7 dní.
§42 Disciplinárny výbor je v rámci disciplinárneho rozhodnutia oprávnený ukladať aj osobitné sankcie, ktorými sú:
a) napomenutie,
b) pozastavenie platu kongresmana maximálne po dobu tridsiatich dní.
§43 Ak disciplinárny výbor šetrením zistí, že:
a) kongresman sa svojim výrokom, ktorý bol vyslovený pri výkone funkcie kongresmana, dopustil porušenia §45 písm. e), uloží mu povinnosť ospravedlnenia sa spôsobom a v lehote, ktoré disciplinárny výbor určí vo výroku disciplinárneho rozhodnutia.
b) kongresman sa dopustil takého správania alebo konania, ktorým porušil niektoré z ustanovení Etického kódexu kongresmana stanovených týmto zákonom, je oprávnený mu uložiť pokutu až do výšky 35-násobku platu kongresmana.
c) kongresman udelil svoj hlasoval v rozpore so zákonnými hlasovacími pravidlami, ktoré stanovuje §13 tohto zákona, je povinný daný hlas zneplatniť.
§44 Predseda disciplinárneho výboru je právne zodpovedný za správnosť disciplinárneho rozhodnutia a jeho súlad so zákonom.
§45 Voči finančným pokutám, ako aj proti akémukoľvek disciplinárnemu rozhodnutiu je prípustné odvolanie k vrchnému súdu. Napadnuté disciplinárne rozhodnutie nie je vykonateľné, kým súd nepotvrdí jeho správnosť a súlad so zákonom.
3. Zákon upravuje Článek 12.
Článek 12 - Etický kódex kongresmana
§51 Etický kódex kongresmana predstavuje súhrn základných morálnych a etických noriem, ktorými je kongresman viazaný po celú dobu výkonu svojej funkcie.
§51.1 Akékoľvek konanie a správanie kongresmana, ktoré je v rozpore s ustanoveniami Etického kódexu kongresmana, sa vyhodnocuje ako disciplinárne previnenie a je predmetom šetrenia disciplinárnym výborom.
§51.2 Kongresman za účelom dodržiavania Etického kódexu kongresmana vždy:
a) vykonáva svoj mandát v súlade s platnou legislatívou, kladie dôraz na verejný záujem a pri rozhodovaní nie je viazaný žiadnymi príkazmi,
b) ctí dôstojnosť mandátu kongresmana. Behom výkonu svojej funkcie pred verejnosťou a ve vnitřni komunikaci Kongresu vystupuje v súlade s pravidlami slušného správania a základnými mravnými hodnotami, zdvorilo, reprezentatívne a najmä dôstojne,
c) sa vždy pri výkone svojich rozhodovacích právomocí rozhoduje výlučne iba na základe objektívne zistených skutočností, v súlade so zákonom a bez osobnej predpojatosti alebo predsudkov,
d) je otvorený voči verejnosti a zároveň je jeho povinnosťou odpovedať na otázky občanov alebo médií o výkone svojej funkcie, žiadne informácie alebo úkony nezatajuje s výnimkou tých, pri ktorých to určuje zákon alebo ktoré sa týkajú jeho súkromného života,
e) dodržiava základnú úctu a rešpekt voči občanům a iným verejným funkcionárom alebo kongresmanom. Pri výkone svojej funkcie sa zdrží akýchkoľvek prejavov, ktorými by znevažoval prácu iného kongresmana alebo verejného funkcionára, osobných urážok, ohovárania, osočovania alebo iného znevažujúceho alebo šikanózneho správania,
f) sa vždy účastní na schôdzach a aktivitách Kongresu, ak sa na nejakej z nich zúčastniť nemôže, svoju absenciu vždy riadne a včas ospravedlní,
g) neprijíma ani nevyžaduje pasívne ani aktívne žiadne dary, služby, finančné prostriedky ani iné výhody s cieľom osobného obohatenia sa.
4. Zákon přidává Článek 14 - Řešení rovnosti hlasů ve volbách do Kongresu
§57 V případě, že v jakémkoli volebním obvodu obdrží dva nebo více kandidátů stejný nejvyšší počet hlasů, bude rozhodnuto o jejich mandátu následujícím postupem:
a) Kandidáti s rovností hlasů se vyjádří ve vnitřní komunikaci Kongresu nejpozději do 48 hodin, zda mají zájem o pozici starosty nebo kongresmana, a dojde k vzájemné dohodě,
b) Pokud se kandidáti vzájemně nedohodnou, budou v daném volebním obvodu vyhlášeny předčasné volby nejpozději do 24 hodin od vyjádření všech kandidátů se stejným počtem hlasů.
c) Předčasné volby v jednotlivých volebních obvodech vyhlašuje Vrchní soud.
d) V případě, že rovnost hlasů způsobí neobsazení více než poloviny mandátů Kongresu, tak může dojít k rozpuštění Kongresu v souladu s ústavním zákonem č. 1/2020, Článek 14, (1) a nebo (2).
5. Zákon přidává Článek 15 - Transparentnost komunikace
§58 Kongres je povinen být ve své vnitřní komunikaci transparentní a umožnit tak občanům okamžitý náhled do svých komunikačních kanálů. Výjimku stanovují situace jmenované v §6 tohoto zákona. V případě těchto dochází k utvoření samostatných komunikačních kanálů viditelných pouze členům Kongresu, vrchního soudu a osob zapojených do jednotlivých jednání. Tyto komunikační kanály musí být archivovány v rámci konkrétní komunikační platformy.
§59 Komunikační platformou pro vnitřní komunikaci rozumíme komunikační aplikaci "Vláda San Andreas" ve správě předsedy vrchního soudu.
§60 Vnitřní komunikace nemůže být přímo narušena veřejností, oprávněnými osobami ke komunikaci v těchto kanálech zůstávají kongresmané a soudci vrchního soudu.
6. Body se přečíslují.
Odůvodnění: Tato novela navazuje na návrh č. 166/0. Důkladné odůvodnění této novely naleznete právě tam. Dále nám zde vznikl menší problém a to ten, že dva kandidáti měli ve volbách stejný počet hlasů. Přidání článku 14., je možným řešením tohoto problému.
Do této novely byl implementován pozměňovací návrh č. 167/1.
Tento návrh novely může být v následujících dnech upravována.
V Blueberry, dne 04.07.2024,
Mgr. Elizabeth Hawkins, starostka Blueberry.
[ic-only]
KONGRES SAN ANDREAS
Návrh č. 167/0
Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2023, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
ze dne 04.07.2024
1. Zákon upravuje článek 3.
§4 Schůze Kongresu organizuje předseda a místopředseda Kongresu, kteří musí o nadcházející schůzi, jejím programu a výsledku informovat veřejnost prostřednictvím veřejného dokumentu.
§5 Schůze se pořádá za předpokladu přítomnosti předsedy Kongresu a nebo místopředsedy Kongresu a minimálně jednoho dalšího člena Kongresu.
§6 Schůze Kongresu jsou veřejnosti přístupné. Výjimku tvoří situace mimořádných prezenčních zasedání, během nichž dochází k projednání nouzových opatření v případě ohrožení státu, krizových situací a dalších případů, kdy může vlivem přítomnosti veřejnosti dojít k pozdržení anebo ohrožení jednotlivých kroků vedoucích k vyřešení konkrétní situace. Transkripce takového zasedání musí být uložena v archivech vrchního soudu. Kongres pořádá schůze v budově Kongresu ve čtvrti City Hall, San Fierro, pokud není z důvodu bezpečnosti či technických důvodů určeno jinak. Veřejnost má možnost předložit své návrhy buďto skrze Vládní podatelnu, nebo fyzicky. Daný návrh může podléhat další úpravě či úpravám ze strany Kongresu San Andreas.
2. Zákon upravuje Článek 8.
Článok 8 - Disciplinárny výbor
§31 Disciplinárny výbor sa zriaďuje týmto zákonom na začiatku každého volebného obdobia.
§32 V čele disciplináreho výboru stojí predseda, ktorý je volený nadpolovičnou väčšinou všetkých kongresmanov.
§33 V čele disciplinárneho výboru môže byť ktorýkoľvek kongresman, s výnimkou predsedu Kongresu.
§34 Predseda disciplinárneho výboru môže byť odvolaný nadpolovičnou väčšinou všetkých kongresmanov, po odvolaní je nutné post obsadiť iným kongresmanom v súlade s §32
§35 Disciplinárny výbor zisťuje, či kongresmani po vzniku ich mandátu a počas jeho výkonu spĺňajú všetky podmienky voliteľnosti stanovené týmto zákonom. V prípade straty voliteľnosti kongresmana je predseda disciplinárneho výboru povinný o tejto skutočnosti vyrozumieť predsedu Kongresu.
§36 Disciplinárny výbor má právo za účelom plnenia úloh podľa tohto zákona, vyžadovať kópiu trestného registra kongresmana, avšak iba v nevyhnutnej miere, ktorá nezasahuje do súkromia kongresmana. Účelné vyhľadávanie informácií bez zjavného dôvodu je zakázané.
§37 Disciplinárne konanie sa zahajuje na základe podnetu ktoréhokoľvek člena Kongresu alebo občana, proti kongresmanovi, ktorý sa mal dopustiť disciplinárneho previnenia. Disciplinárne konanie môže zahájiť iba člen disciplinárneho výboru, rozhodnutie o výsledku potvrdzuje predseda disciplinárneho výboru. Disciplinárne rozhodnutie musí predseda výboru zverejniť na verejne dostupných stránkach Kongresu.
§38 Dojdeli-li k závažnému disciplinárnímu provinění, je předseda disciplinárního výboru povinen vydat disciplirnání rozhodnuti v souladu s §37, zároveň je povinen o této skutečnosti vyrozumět Předsedu Kongresu San Andreas.
§38.1 Mezi závažné disciplinarní provinění patří:
a) opakované porušování bodů b), e), f), g) článku 12, §51.2, tohoto zákona i přes udělené napomenutí,
§39 Predseda disciplinárneho výboru musí dbať na návrhy členov disciplinárneho výboru, ktorý predkladajú opatrenia na uloženie disciplinárneho trestu, závažné odchýlenie sa od navrhovaného trestu je neprípustné.
§40 Disciplinárny výbor v rámci svojej pôsobnosti vykonáva kontrolu vrchního soudu San Andreas pre možné strety záujmov. V prípade stretu záujmov u zamestnanca vrchního soudu je predseda výboru povinný o všetkých zistených skutočnostiach vyrozumieť predsedu Kongresu.
§41 Disciplinárny výbor môže za disciplinárne previnenia ukladať pokuty iba v prípadoch, pri ktorých to stanoví tento zákon. Pokuty musia byť splatené na účet Vlády San Andreas, lehotu na splatenie určuje predseda disciplinárneho výboru vo verdikte disciplinárneho rozhodnutia. Minimálny dátum splatnosti pokuty nemôže byť určený na menej, ako 7 dní.
§42 Disciplinárny výbor je v rámci disciplinárneho rozhodnutia oprávnený ukladať aj osobitné sankcie, ktorými sú:
a) napomenutie,
b) pozastavenie platu kongresmana maximálne po dobu tridsiatich dní.
§43 Ak disciplinárny výbor šetrením zistí, že:
a) kongresman sa svojim výrokom, ktorý bol vyslovený pri výkone funkcie kongresmana, dopustil porušenia §45 písm. e), uloží mu povinnosť ospravedlnenia sa spôsobom a v lehote, ktoré disciplinárny výbor určí vo výroku disciplinárneho rozhodnutia.
b) kongresman sa dopustil takého správania alebo konania, ktorým porušil niektoré z ustanovení Etického kódexu kongresmana stanovených týmto zákonom, je oprávnený mu uložiť pokutu až do výšky 35-násobku platu kongresmana.
c) kongresman udelil svoj hlasoval v rozpore so zákonnými hlasovacími pravidlami, ktoré stanovuje §13 tohto zákona, je povinný daný hlas zneplatniť.
§44 Predseda disciplinárneho výboru je právne zodpovedný za správnosť disciplinárneho rozhodnutia a jeho súlad so zákonom.
§45 Voči finančným pokutám, ako aj proti akémukoľvek disciplinárnemu rozhodnutiu je prípustné odvolanie k vrchnému súdu. Napadnuté disciplinárne rozhodnutie nie je vykonateľné, kým súd nepotvrdí jeho správnosť a súlad so zákonom.
3. Zákon upravuje Článek 12.
Článek 12 - Etický kódex kongresmana
§51 Etický kódex kongresmana predstavuje súhrn základných morálnych a etických noriem, ktorými je kongresman viazaný po celú dobu výkonu svojej funkcie.
§51.1 Akékoľvek konanie a správanie kongresmana, ktoré je v rozpore s ustanoveniami Etického kódexu kongresmana, sa vyhodnocuje ako disciplinárne previnenie a je predmetom šetrenia disciplinárnym výborom.
§51.2 Kongresman za účelom dodržiavania Etického kódexu kongresmana vždy:
a) vykonáva svoj mandát v súlade s platnou legislatívou, kladie dôraz na verejný záujem a pri rozhodovaní nie je viazaný žiadnymi príkazmi,
b) ctí dôstojnosť mandátu kongresmana. Behom výkonu svojej funkcie pred verejnosťou a ve vnitřni komunikaci Kongresu vystupuje v súlade s pravidlami slušného správania a základnými mravnými hodnotami, zdvorilo, reprezentatívne a najmä dôstojne,
c) sa vždy pri výkone svojich rozhodovacích právomocí rozhoduje výlučne iba na základe objektívne zistených skutočností, v súlade so zákonom a bez osobnej predpojatosti alebo predsudkov,
d) je otvorený voči verejnosti a zároveň je jeho povinnosťou odpovedať na otázky občanov alebo médií o výkone svojej funkcie, žiadne informácie alebo úkony nezatajuje s výnimkou tých, pri ktorých to určuje zákon alebo ktoré sa týkajú jeho súkromného života,
e) dodržiava základnú úctu a rešpekt voči občanům a iným verejným funkcionárom alebo kongresmanom. Pri výkone svojej funkcie sa zdrží akýchkoľvek prejavov, ktorými by znevažoval prácu iného kongresmana alebo verejného funkcionára, osobných urážok, ohovárania, osočovania alebo iného znevažujúceho alebo šikanózneho správania,
f) sa vždy účastní na schôdzach a aktivitách Kongresu, ak sa na nejakej z nich zúčastniť nemôže, svoju absenciu vždy riadne a včas ospravedlní,
g) neprijíma ani nevyžaduje pasívne ani aktívne žiadne dary, služby, finančné prostriedky ani iné výhody s cieľom osobného obohatenia sa.
4. Zákon přidává Článek 14 - Řešení rovnosti hlasů ve volbách do Kongresu
§57 V případě, že v jakémkoli volebním obvodu obdrží dva nebo více kandidátů stejný nejvyšší počet hlasů, bude rozhodnuto o jejich mandátu následujícím postupem:
a) Kandidáti s rovností hlasů se vyjádří ve vnitřní komunikaci Kongresu nejpozději do 48 hodin, zda mají zájem o pozici starosty nebo kongresmana, a dojde k vzájemné dohodě,
b) Pokud se kandidáti vzájemně nedohodnou, budou v daném volebním obvodu vyhlášeny předčasné volby nejpozději do 24 hodin od vyjádření všech kandidátů se stejným počtem hlasů.
c) Předčasné volby v jednotlivých volebních obvodech vyhlašuje Vrchní soud.
d) V případě, že rovnost hlasů způsobí neobsazení více než poloviny mandátů Kongresu, tak může dojít k rozpuštění Kongresu v souladu s ústavním zákonem č. 1/2020, Článek 14, (1) a nebo (2).
5. Zákon přidává Článek 15 - Transparentnost komunikace
§58 Kongres je povinen být ve své vnitřní komunikaci transparentní a umožnit tak občanům okamžitý náhled do svých komunikačních kanálů. Výjimku stanovují situace jmenované v §6 tohoto zákona. V případě těchto dochází k utvoření samostatných komunikačních kanálů viditelných pouze členům Kongresu, vrchního soudu a osob zapojených do jednotlivých jednání. Tyto komunikační kanály musí být archivovány v rámci konkrétní komunikační platformy.
§59 Komunikační platformou pro vnitřní komunikaci rozumíme komunikační aplikaci "Vláda San Andreas" ve správě předsedy vrchního soudu.
§60 Vnitřní komunikace nemůže být přímo narušena veřejností, oprávněnými osobami ke komunikaci v těchto kanálech zůstávají kongresmané a soudci vrchního soudu.
6. Body se přečíslují.
Odůvodnění: Tato novela navazuje na návrh č. 166/0. Důkladné odůvodnění této novely naleznete právě tam. Dále nám zde vznikl menší problém a to ten, že dva kandidáti měli ve volbách stejný počet hlasů. Přidání článku 14., je možným řešením tohoto problému.
Do této novely byl implementován pozměňovací návrh č. 167/1.
Tento návrh novely může být v následujících dnech upravována.
V Blueberry, dne 04.07.2024,
Mgr. Elizabeth Hawkins, starostka Blueberry.