KONGRES SAN ANDREAS

Návrh č. 261/0
Ústavní zákon, kterým se mění ústavní zákon č. 104/2023, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
ze dne 04.07.2025
Novela ústavního zákona upravuje Článek 2 - Pojmy - uvedeném v Hlavě I.
(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) dotací peněžní prostředky státního rozpočtu poskytnuté právnickým osobám na stanovený účel,
b) návratnou finanční výpomocí prostředky státního rozpočtu poskytnuté bezúročně právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel, které je povinen jejich příjemce vrátit do státního rozpočtu,
c) mimořádnou odměnou zaměstnanců státem financovaných organizací se rozumí jednorázové peněžní prostředky poskytnuté zaměstnancům právnických osob, které nejsou založeny za účelem dosažení zisku a jsou evidované v seznamu neziskových organizací (dle zákona č. 5/2020 - Zákon o státem financovaných organizacích), za prokazatelně významný přínos společnosti v rámci činností, jež naplňují veřejně prospěšné účely, a to na základě rozhodnutí Kongresu, v souladu s tímto zákonem a bez právního nároku příjemce na jejich poskytnutí,
c) d) neoprávněným použitím výdej peněžních prostředků státního rozpočtu, jehož provedením byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím, případně dohodou o poskytnutí těchto prostředků, nebo porušení podmínek, za kterých byly příslušné peněžní prostředky poskytnuty, porušení účelu nebo podmínek, za kterých byly prostředky zařazeny do státního rozpočtu nebo přesunuty rozpočtovým opatřením a v rozporu se stanoveným účelem nebo podmínkami vydány; dále se jím rozumí i to, nelze-li prokázat, jak byly tyto peněžní prostředky použity,
d) e) zadržením peněžních prostředků porušení povinnosti vrácení prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu ve stanoveném termínu,
e) f) pokutou finanční postih za porušení tohoto zákona nad rámec nutnosti vrátit plnou výši poskytnutých finančních prostředků ze strany osob, kterým byly svěřeny.
II. Novela ústavního zákona upravuje Článek 3 - Využití státního rozpočtu - uvedeném v Hlavě II.
(1) Kongres smí využít státní rozpočet pouze pro účely financování funkcí státu, mimořádné finanční podpory zaměstnancům státem financovaných organizací, dotací a návratné finanční výpomoci.
III. Novela ústavního zákona upravuje Článek 4 - Limity výše dotací a návratné finanční výpomoci - uvedeném v hlavě II.
(6) Mimořádnou finanční podporu zaměstnanců státem financovaných organizací (dále jako "SFO") lze čerpat v maximální celkové výši 5.000.000,- Kč za každé období 1 kalendářního měsíce, a to souhrnně pro všechny zaměstnance všech SFO.
(2) Dotaci lze poskytnout pouze pro účely, které jsou prokazatelně přínosné pro stát, nebo jsou jiným způsobem prokazatelně prospěšné pro společnost (př. pro podporu kulturních a sportovních akcí); nelze ji však poskytnout v případech, které příjemce staví do dominantní pozice na trhu.
IV. Novela ústavního zákona upravuje Hlavu II, kde přidává Článek 5 - Mimořádná finanční podpora zaměstnancům státem financovaných organizací.
(1) Kongres San Andreas může ze státního rozpočtu uvolnit finanční prostředky za účelem mimořádné finanční podpory zaměstnancům státem financovaných organizací (dále jako "SFO"), kteří v uplynulém kalendářním měsíci prokazatelně vykonali nadstandardní pracovní činnost nebo jiným způsobem výrazně přispěli k efektivitě, důvěryhodnosti nebo dobrému jménu své organizace.
(2) O poskytnutí finanční podpory rozhoduje Kongres na základě návrhu předloženého vedoucím představitelem příslušné SFO. Návrh musí být písemný, řádně odůvodněný a musí obsahovat popis mimořádné činnosti daného zaměstnance.
(3) Výše podpory se stanoví individuálně s ohledem na rozsah a význam vykonané práce, přičemž nesmí přesáhnout částku 500 000 Kč.
(4) Veškerá poskytnutá finanční podpora musí být zaevidována v centrálním registru mimořádných podpor vedeném předsedou Kongresu San Andreas. Evidence obsahuje:
a) jméno a příjmení příjemce,
b) název instituce,
c) výši podpory,
d) datum rozhodnutí,
e) stručné odůvodnění podpory.
(5) Údaje z centrálního registru podle odstavce 4 písm. a), b), c) d) a e) jsou veřejně přístupné.
(6) Finanční podpora nesmí být udělována opakovaně bez prokazatelného výkonu mimořádné činnosti. Opakované návrhy podléhají zvýšené kontrole ze strany Kongresu San Andreas a Vrchního soudu San Andreas.
(7) Vrchní soud San Andreas má právo kdykoli přezkoumat účelnost a zákonnost poskytnuté podpory. V případě zjištění zneužití může nařídit vrácení prostředků zpět do státního rozpočtu a vyvodit odpovědnost vůči navrhujícím osobám.
(8) Na poskytnutí finanční podpory podle tohoto článku nevzniká právní nárok.
V Blueberry dne 04.07.2025,
Mgr. Elizabeth Hawkins.
[ic-only]
KONGRES SAN ANDREAS

Návrh č. 261/0
Ústavní zákon, kterým se mění ústavní zákon č. 104/2023, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
ze dne 04.07.2025
Novela ústavního zákona upravuje Článek 2 - Pojmy - uvedeném v Hlavě I.
(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) dotací peněžní prostředky státního rozpočtu poskytnuté právnickým osobám na stanovený účel,
b) návratnou finanční výpomocí prostředky státního rozpočtu poskytnuté bezúročně právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel, které je povinen jejich příjemce vrátit do státního rozpočtu,
c) mimořádnou odměnou zaměstnanců státem financovaných organizací se rozumí jednorázové peněžní prostředky poskytnuté zaměstnancům právnických osob, které nejsou založeny za účelem dosažení zisku a jsou evidované v seznamu neziskových organizací (dle zákona č. 5/2020 - Zákon o státem financovaných organizacích), za prokazatelně významný přínos společnosti v rámci činností, jež naplňují veřejně prospěšné účely, a to na základě rozhodnutí Kongresu, v souladu s tímto zákonem a bez právního nároku příjemce na jejich poskytnutí,
c) d) neoprávněným použitím výdej peněžních prostředků státního rozpočtu, jehož provedením byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím, případně dohodou o poskytnutí těchto prostředků, nebo porušení podmínek, za kterých byly příslušné peněžní prostředky poskytnuty, porušení účelu nebo podmínek, za kterých byly prostředky zařazeny do státního rozpočtu nebo přesunuty rozpočtovým opatřením a v rozporu se stanoveným účelem nebo podmínkami vydány; dále se jím rozumí i to, nelze-li prokázat, jak byly tyto peněžní prostředky použity,
d) e) zadržením peněžních prostředků porušení povinnosti vrácení prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu ve stanoveném termínu,
e) f) pokutou finanční postih za porušení tohoto zákona nad rámec nutnosti vrátit plnou výši poskytnutých finančních prostředků ze strany osob, kterým byly svěřeny.
II. Novela ústavního zákona upravuje Článek 3 - Využití státního rozpočtu - uvedeném v Hlavě II.
(1) Kongres smí využít státní rozpočet pouze pro účely financování funkcí státu, mimořádné finanční podpory zaměstnancům státem financovaných organizací, dotací a návratné finanční výpomoci.
III. Novela ústavního zákona upravuje Článek 4 - Limity výše dotací a návratné finanční výpomoci - uvedeném v hlavě II.
(6) Mimořádnou finanční podporu zaměstnanců státem financovaných organizací (dále jako "SFO") lze čerpat v maximální celkové výši 5.000.000,- Kč za každé období 1 kalendářního měsíce, a to souhrnně pro všechny zaměstnance všech SFO.
(2) Dotaci lze poskytnout pouze pro účely, které jsou prokazatelně přínosné pro stát, nebo jsou jiným způsobem prokazatelně prospěšné pro společnost (př. pro podporu kulturních a sportovních akcí); nelze ji však poskytnout v případech, které příjemce staví do dominantní pozice na trhu.
IV. Novela ústavního zákona upravuje Hlavu II, kde přidává Článek 5 - Mimořádná finanční podpora zaměstnancům státem financovaných organizací.
(1) Kongres San Andreas může ze státního rozpočtu uvolnit finanční prostředky za účelem mimořádné finanční podpory zaměstnancům státem financovaných organizací (dále jako "SFO"), kteří v uplynulém kalendářním měsíci prokazatelně vykonali nadstandardní pracovní činnost nebo jiným způsobem výrazně přispěli k efektivitě, důvěryhodnosti nebo dobrému jménu své organizace.
(2) O poskytnutí finanční podpory rozhoduje Kongres na základě návrhu předloženého vedoucím představitelem příslušné SFO. Návrh musí být písemný, řádně odůvodněný a musí obsahovat popis mimořádné činnosti daného zaměstnance.
(3) Výše podpory se stanoví individuálně s ohledem na rozsah a význam vykonané práce, přičemž nesmí přesáhnout částku 500 000 Kč.
(4) Veškerá poskytnutá finanční podpora musí být zaevidována v centrálním registru mimořádných podpor vedeném předsedou Kongresu San Andreas. Evidence obsahuje:
a) jméno a příjmení příjemce,
b) název instituce,
c) výši podpory,
d) datum rozhodnutí,
e) stručné odůvodnění podpory.
(5) Údaje z centrálního registru podle odstavce 4 písm. a), b), c) d) a e) jsou veřejně přístupné.
(6) Finanční podpora nesmí být udělována opakovaně bez prokazatelného výkonu mimořádné činnosti. Opakované návrhy podléhají zvýšené kontrole ze strany Kongresu San Andreas a Vrchního soudu San Andreas.
(7) Vrchní soud San Andreas má právo kdykoli přezkoumat účelnost a zákonnost poskytnuté podpory. V případě zjištění zneužití může nařídit vrácení prostředků zpět do státního rozpočtu a vyvodit odpovědnost vůči navrhujícím osobám.
(8) Na poskytnutí finanční podpory podle tohoto článku nevzniká právní nárok.
V Blueberry dne 04.07.2025,
Mgr. Elizabeth Hawkins.