NEJVYŠŠÍ SOUD SAN ANDREAS

Stanovisko
k platnosti zákona č. 250/2025
Dne 31.8.2025 vydává plénum Nejvyššího soudu San Andreas toto stanovisko:
Nejvyšší soud San Andreas na základě své pravomoci dle Ústavy a Listiny základních práv a svobod přezkoumal novelu zákona č. 250/2025, kterou se mění zákon č. 6/2020 (zákon o zbraních), a to zejména nové ustanovení §25.1.
Po přezkoumání ústavnosti dospěl Nejvyšší soud k závěru, že ustanovení §25.1 je v rozporu s principy ochrany základních práv a svobod, a proto se ruší.
Předseda Nejvyššího soudu Brynjar Borsteinsson rozhoduje za plénum Nejvyššího soudu
TAKTO
[1] §25.1 zákona č. 6/2020 ve znění novely č. 250/2025 se zrušuje.
ODŮVODNĚNÍ
[1] Ústava a Listina základních práv a svobod vyžadují, aby každý zásah státní moci do práv občanů byl přiměřený, nezbytný a zákonný. Ustanovení §25.1 ukládá povinnost všem držitelům zbrojních průkazů podrobit se periodickým či namátkovým kontrolám ze strany Policie San Andreas, přičemž sankcí za odmítnutí je pozastavení nebo úplné zrušení platnosti zbrojního průkazu.
[2] Nejvyšší soud konstatuje, že taková plošná a automatická povinnost představuje neproporcionální zásah do práv držitelů zbraní. Nejde o opatření vázané na konkrétní důvodné podezření, ale o všeobecnou a pravidelnou kontrolu, která se dotýká i občanů, u nichž není žádný náznak protiprávního jednání.
[3] Sankce spočívající v odebrání či pozastavení zbrojního průkazu bez soudního přezkumu je v rozporu s právem na spravedlivý proces a porušuje princip právní jistoty. Zákon neobsahuje žádné záruky proti svévolnému výkonu moci ze strany policie.
[4] Zákon o policii sice upravuje preventivní a represivní činnost policie, avšak neumožňuje plošné pravidelné zásahy tohoto rozsahu do soukromí občanů. Ustanovení §25.1 tak překračuje rámec běžné kontrolní činnosti policie a posouvá její pravomoci za ústavně přípustnou hranici.
[5] Nejvyšší soud proto rozhodl, že §25.1 je v rozporu s ústavním pořádkem a ruší se. Tímto krokem se obnovuje právní stav, kdy Policie San Andreas vede registr zbraní a jejich držitelů dle §24 a §25, avšak bez plošného a automatického ukládání povinnosti pravidelných kontrol.

Brynjar Borsteinsson, J.D.
Předseda Nejvyššího soudu San Andreas
NEJVYŠŠÍ SOUD SAN ANDREAS

Stanovisko
k platnosti zákona č. 250/2025
Dne 31.8.2025 vydává plénum Nejvyššího soudu San Andreas toto stanovisko:
Nejvyšší soud San Andreas na základě své pravomoci dle Ústavy a Listiny základních práv a svobod přezkoumal novelu zákona č. 250/2025, kterou se mění zákon č. 6/2020 (zákon o zbraních), a to zejména nové ustanovení §25.1.
Po přezkoumání ústavnosti dospěl Nejvyšší soud k závěru, že ustanovení §25.1 je v rozporu s principy ochrany základních práv a svobod, a proto se ruší.
Předseda Nejvyššího soudu Brynjar Borsteinsson rozhoduje za plénum Nejvyššího soudu
TAKTO
[1] §25.1 zákona č. 6/2020 ve znění novely č. 250/2025 se zrušuje.
ODŮVODNĚNÍ
[1] Ústava a Listina základních práv a svobod vyžadují, aby každý zásah státní moci do práv občanů byl přiměřený, nezbytný a zákonný. Ustanovení §25.1 ukládá povinnost všem držitelům zbrojních průkazů podrobit se periodickým či namátkovým kontrolám ze strany Policie San Andreas, přičemž sankcí za odmítnutí je pozastavení nebo úplné zrušení platnosti zbrojního průkazu.
[2] Nejvyšší soud konstatuje, že taková plošná a automatická povinnost představuje neproporcionální zásah do práv držitelů zbraní. Nejde o opatření vázané na konkrétní důvodné podezření, ale o všeobecnou a pravidelnou kontrolu, která se dotýká i občanů, u nichž není žádný náznak protiprávního jednání.
[3] Sankce spočívající v odebrání či pozastavení zbrojního průkazu bez soudního přezkumu je v rozporu s právem na spravedlivý proces a porušuje princip právní jistoty. Zákon neobsahuje žádné záruky proti svévolnému výkonu moci ze strany policie.
[4] Zákon o policii sice upravuje preventivní a represivní činnost policie, avšak neumožňuje plošné pravidelné zásahy tohoto rozsahu do soukromí občanů. Ustanovení §25.1 tak překračuje rámec běžné kontrolní činnosti policie a posouvá její pravomoci za ústavně přípustnou hranici.
[5] Nejvyšší soud proto rozhodl, že §25.1 je v rozporu s ústavním pořádkem a ruší se. Tímto krokem se obnovuje právní stav, kdy Policie San Andreas vede registr zbraní a jejich držitelů dle §24 a §25, avšak bez plošného a automatického ukládání povinnosti pravidelných kontrol.

Brynjar Borsteinsson, J.D.
Předseda Nejvyššího soudu San Andreas