Adresát: Giuseppe Falco
Věc: Odpověď na podnět
Vážený pane Falco,
děkujeme za odeslání podnětu, jenž bereme s nejvyšší vážností.
Prvně bych Vás rád informoval, že oficiálně pod číslem 42/2021 evidujeme v rámcí právního řádu Novelu zákona č. 42/2021 - Zákon, kterým se mění zákon č. 3/2018 (o provozu na pozemních komunikacích), nikoliv neplatný Zákon o trestu smrti.
Zákon o trestu smrti s chybným označením téže 42/2021 jsme přezkoumali a došli ke zjištění, že se skutečně jedná o protiústavní zákon a není tedy platný. Zda však porušuje Listinu základních práv a svobod není zcela jasné, jedná se o složitější problematiku, kterou se pokusím otevřít v dalším odstavci. Zákon je však v rozporu s 5. bodem 16. článku ústavy:
(5) Kongres smí vydávat plošné zákony, které vchází platnost nejdříve 3 dny od data vyhlášení zákona. V této lhůtě má vrchní soud nárok vetovat rozhodnutí Kongresu a zneplatnit tak daný zákon, má-li k tomu pádný důvod.
Z důvodu nedodržení oné třídenní lhůty zákon ani nikdy nenabyl platnost a proto jej nebudeme žádným rozhodnutím soudu rušit - tento zákon v podstatě nikdy platným nebyl.
Nyní k problematice 1. bodu 2. článku ústavy:
Listina základních práv a svobod (Ústavní zákon č. 2/2018), která tvořila původní ústavní pořádek San Andreas navržena dne 3. 7. 2018 státním notářem Nathanem Durantem vešla v platnost dne 5. 7. 2018 za podpisu Johna Saldivara, Luka Rustlera, Mateusze Bosaka, Sevastiana Nikolaeva, Liama Faye a Adriana Wilkowitze - tedy všech členů tehdejší Národní rady San Andreas, která tenkrát tvořila zákonodárnou moc ve státě San Andreas. Což mimochodem není Vámi přiložený dokument, avšak přesto obsahoval stejnou právní normu, jejíž porušení naznačujete.
Bohužel ačkoliv tehdejší ústava byla znovu přijata dne 2. 11. 2020, kdy předrevoluční Národní radu San Andreas v zákonodárné moci nahradil vrchní soud a krajská zastupitelství a kdy byly veškeré předešlé zákony anulovány, kromě zákona o provozu na pozemních komunikacích, který byl jako jediný znovu přijat ve svém původním znění, nebyla stejným způsobem přijata Listina základních práv a svobod.
Navíc jestliže by přijata byla v původním znění, kolidovala by s mnoha jinými zákony, které se od té doby změnily. Prakticky by zneplatnila například i zákon o policii. Proto nemůžeme ani nyní tento zákon znovu přijmout.
Jelikož 2. bod 2. článku pověřuje moc soudní nad ochranou základních práv a svobod a bez platné Listiny základních práv a svobod je nejen náš ústavní pořádek neúplný, ale soud bez tohoto zákona ani nemůže občanům zaručit dodržení lidských práv, budeme se touto problematikou prioritně zabývat. Společně s pracovníky soudu, ale i se členy Kongresu vypracujeme novelu ústavního zákona, který opět uvede Listinu základních práv a svobod v platnost a vhodně ji upraví.
Dovolím si Vás však upozornit, že i přes tuto skutečnost může nakonec dojít k zavedení trestu smrti a k uvedení daného zákona v platnost, shodne-li se soud s Kongresem na znění Listiny základních práv a svobod, které by to umožňovalo a byl-li by v takovém případě zákon znovu vydán za splnění všech dalších podmínek.
Arnold Cornell, J.D.,
předseda vrchního soudu San Andreas.
Adresát: Giuseppe Falco
Věc: Odpověď na podnět
Vážený pane Falco,
děkujeme za odeslání podnětu, jenž bereme s nejvyšší vážností.
Prvně bych Vás rád informoval, že oficiálně pod číslem 42/2021 evidujeme v rámcí právního řádu Novelu zákona č. 42/2021 - Zákon, kterým se mění zákon č. 3/2018 (o provozu na pozemních komunikacích), nikoliv neplatný Zákon o trestu smrti.
Zákon o trestu smrti s chybným označením téže 42/2021 jsme přezkoumali a došli ke zjištění, že se skutečně jedná o protiústavní zákon a není tedy platný. Zda však porušuje Listinu základních práv a svobod není zcela jasné, jedná se o složitější problematiku, kterou se pokusím otevřít v dalším odstavci. Zákon je však v rozporu s 5. bodem 16. článku ústavy:
(5) Kongres smí vydávat plošné zákony, které vchází platnost nejdříve 3 dny od data vyhlášení zákona. V této lhůtě má vrchní soud nárok vetovat rozhodnutí Kongresu a zneplatnit tak daný zákon, má-li k tomu pádný důvod.
Z důvodu nedodržení oné třídenní lhůty zákon ani nikdy nenabyl platnost a proto jej nebudeme žádným rozhodnutím soudu rušit - tento zákon v podstatě nikdy platným nebyl.
Nyní k problematice 1. bodu 2. článku ústavy:
Listina základních práv a svobod (Ústavní zákon č. 2/2018), která tvořila původní ústavní pořádek San Andreas navržena dne 3. 7. 2018 státním notářem Nathanem Durantem vešla v platnost dne 5. 7. 2018 za podpisu Johna Saldivara, Luka Rustlera, Mateusze Bosaka, Sevastiana Nikolaeva, Liama Faye a Adriana Wilkowitze - tedy všech členů tehdejší Národní rady San Andreas, která tenkrát tvořila zákonodárnou moc ve státě San Andreas. Což mimochodem není Vámi přiložený dokument, avšak přesto obsahoval stejnou právní normu, jejíž porušení naznačujete.
Bohužel ačkoliv tehdejší ústava byla znovu přijata dne 2. 11. 2020, kdy předrevoluční Národní radu San Andreas v zákonodárné moci nahradil vrchní soud a krajská zastupitelství a kdy byly veškeré předešlé zákony anulovány, kromě zákona o provozu na pozemních komunikacích, který byl jako jediný znovu přijat ve svém původním znění, nebyla stejným způsobem přijata Listina základních práv a svobod.
Navíc jestliže by přijata byla v původním znění, kolidovala by s mnoha jinými zákony, které se od té doby změnily. Prakticky by zneplatnila například i zákon o policii. Proto nemůžeme ani nyní tento zákon znovu přijmout.
Jelikož 2. bod 2. článku pověřuje moc soudní nad ochranou základních práv a svobod a bez platné Listiny základních práv a svobod je nejen náš ústavní pořádek neúplný, ale soud bez tohoto zákona ani nemůže občanům zaručit dodržení lidských práv, budeme se touto problematikou prioritně zabývat. Společně s pracovníky soudu, ale i se členy Kongresu vypracujeme novelu ústavního zákona, který opět uvede Listinu základních práv a svobod v platnost a vhodně ji upraví.
Dovolím si Vás však upozornit, že i přes tuto skutečnost může nakonec dojít k zavedení trestu smrti a k uvedení daného zákona v platnost, shodne-li se soud s Kongresem na znění Listiny základních práv a svobod, které by to umožňovalo a byl-li by v takovém případě zákon znovu vydán za splnění všech dalších podmínek.
Arnold Cornell, J.D.,
předseda vrchního soudu San Andreas.