Jelikož naše stránka pro správné fungování používá soubory cookies a zpracovává IP adresy, které jsou podle obecného nařízení GDPR považovány za osobní údaj, je nutné vyjádřit souhlas s podmínkami užití a se zpracováním osobních údajů.

LeoSight.cz - Herní portál

LeoSight.cz

Rally Group B

kocvin

2.4.2023 - 00:57


Dobrý večer, vítám vás u mého dalšího článku. Minule jsme si rozebrali několik filmů z mé filmotéky, no tentokrát zamíříme trošku jiným směrem. Jelikož je zde spoustu autíčkářů, tak bych vám rád něco pověděl o jedné éře automobilových závodů, která by snad nikdy neměla být zapomenuta, jelikož je to kolébka těch nejlepších jezdců a automobilů naší planety. Zároveň se za čas stala i neskutečným kultem automobilizmu jako takového.

Řeč nemůže být o ničem jiném, než o rally skupině B z 80. Let 20. Století.

Všechno začalo tím, že si v 70. Letech minulého století začaly automobilky uvědomovat, že má toto odvětví neskutečnou reklamní i komerční energii. Tím pádem začaly stavět vozidla, které se vymykaly doposud zavedeným zvyklostem jak má vypadat závodní auto té doby. Prvními průkopníky, kteří vznikli v době, kdy ještě skupina jako taková neexistovala, byly Lancia Stratos a Alpine A110, které v té době porazily všechno co jim přišlo do cesty a to nehledě na skupinu či třídu, ve které se konkrétní závody jely. Možná proto byla začátkem roku 1982 zavedena nová skupina nazvaná písmenem B.

V podstatě tím mezinárodní organizace FIA zpřístupnila v odvětví rally startovat auta, která byla svým výkonem spíš koncipována do třídy Formule 1, jen s tím rozdílem, že tyto vozy byly uzpůsobeny pro provoz na nezpevněných silnicích tehdejšího světového šampionátu. Regule byly tehdy neuvěřitelně benevolentní a to hlavně tím, že nebyl omezen výkon vozidel, ani to jaký mají mít pohon, jedinou podmínkou pro možnost startu v soutěži bylo, že musela automobilka vyrobit 200 exemplářů vozidel pro běžný provoz, takže jakousi homologační sérii, která se dostala mezi běžné smrtelníky.

Jendím z prvních mohykánů v této třídě a taky jedním z prvních absolutně vítězných vozidel byl vůz Lancia 037, který si vystačil jen s pohonem zadních kol a disponoval dnes už směšným výkonem 340 koní a 324 Nm kroutícího momentu. Dalšími vozy ze začátku této éry, byly Renault 5 Turbo, nebo například Opel Ascona či Manta, se kterou tehdy jezdil legendární pilot Walter Röhrl. Audi, v té době vyvinulo své první auto s pohonem všech kol a nasadilo do šampionátu vozidlo jménem Audi Quattro. Toto pětiválcové monstrum, s neuvěřitelně krátkým rozvorem náprav a konečným výkonem 450 koní. Pomocí kouzelného tlačítka v kabině vozidla, jezdec díky tehdy dokonale nastavenému přeplňovanému motoru s turbem KKK, mohl  krátkodobě navýšit výkon až na neuvěřitelných 1000 koní. Vítěznou dráhu Audi tehdy nedokázal zastavit nikdo jiný, než Peugeot, který do rozjetého seriálu pro sezónu 1985 nasadil brutálně upravený vůz 205 Turbo 16 s výkonem 530 koní. Ten nakonec pod taktovkou jezdců Timo Salonen a Juha kukkunen, dokázal vybojovat světové prvenství celkem dvakrát.

O bojích v této kategorii by se dalo psát neskutečně mnoho, na Peugeot pak následně začala opět šlapat Lancia, která nasadila svou brutálně upravenou Deltu S4, která stejně jako audi disponovala výkonem okolo 1000 koní a pohonem 4x4. Osud této skupině však nepřál a boje o prvenství nakonec skončily tragicky, kdy jezdec Henri Toivonen umírá i se svým spolujezdcem v troskách svého vozu Lancia Delta při rally Corsica 1986. Byla to jen poslední kapka pro konečné zrušení celé skupiny, při které zemřelo několik špičkových jezdců a zároveň i diváku, kteří byli, v některých koutech naší planety dosti neukáznění a zvláště pro perfektní fotky závodních monster, byli schopni obětovat i svůj život.  

K oficiálnímu zrušení této kategorie tehdy došlo v roce1987, v té sezóně kdy nebyl znám žádný vítěz a rally zůstala nedokončená. Spousta značek pak svá vozidla vyslala do světoznámé rally Pařiž-Dakar, kde skvěle uplatnily své vlastnosti. Následně pokračovala rally skupina A, dnes kategorie WRC, kde jsou automobily omezeny na výsledný výkon 300 koní.

Jednalo se tedy o éru automobilových soutěží, která byla neskutečně brutální, rychlá a dramatická. Přinesla motoristickému světu obrovský technický posun směrem vpřed, byla to kolébka těch nejlepších jezdců v naší historii a zároveň dodnes působí jako jakýsi pomník lidské soutěživosti. Je to prostě kult. Tohle povídání bych chtěl zakončit citátem jednoho z tehdejších jezdců.

WRC is for boys, Group B was for men…

Nyní se pokochejte pár záběry tehdejších legend automobilismu, zároveň pod článek přikládám i krásné video, které sestříhal neznámý autor z dobových záznamů, právě z této éry. (Všimněte si na videu diváků, kteří uskakují těsně před projíždějícími závodními vozy. Kdyby byli tehdy pořadatelé schopni udržet na závodech lepší bezpečnost, kdo ví, mohli bychom se třeba dívat na skupinu B i dnes. Některé z vozidel a jezdců, závodily tehdy i ve známém závodě do vrchu v Pikes Peak v USA.)

Díky za přečtení, váš Kocvin..


Rally Group B - The Tribute

Lancia Stratos

Alpine A110

Lancia 037

Audi QuattroPeugeot 205 Turbo 16Lancia Delta S4

Komentáře
skodar5 27.7.2023 12:21
Dobrý den trochu vás opravím ty auta neměli okolo 1000 měli 500-600