Deník autíčkáře #7 bezpečná sportovní jízda
Proč tohle téma ?
Pro nás autíčkáře, je sportovní jízda vášní. Nic nevykouzlí úsměv na tváři tak, jako lítání zatáčkami v autě, které postavili naše ruce a fantazie.
Zároveň je ale důležité mít na paměti, že já, vy co tohle čtete, ale i lidi kolem žijí jen jednou, takže je důležité jezdit bezpečně.

Možná některým z vás, bude připadat “bezpečná sportovní jízda” jako nesmysl, ale pojďme se pobavit o tom, jak jezdit rychle, bezpečně, nikoho neohrozit a zároveň se i podle předpisů.
důležité je zmínit, že tímto nikoho nenabádám k porušování pravidel silničního provozu, je to čistě teorie o tom, jak si naprosto bezpečně užít své vozidlo.
Technika jízdy
Ačkoli se na okruhu využívá celá šířka vozovky, my takto určitě jezdit nebudeme. Na silnicích je určený pruh, ve kterém se máme držet, můžeme si tedy představit, že ten daný pruh je naše dráha, kterou můžeme využít.
Ve zkratce je technika jízdy o tom, že na začátku zatáčky, máme být na jejím venku, to znamená, že levými koly před půlící čárou. V apexu - nejrychlejším bodě zatáčky, bysme měli pravými koly být naopak co nejblíže ke krajnici vozovky, abychom měli co nejlepší podmínky k sešlápnutí plynu, tedy rychle ven ze zatáčky a mohli pak být na konci zatáčky zase levými koly za půlící čárou.
Působí to složítě ? Vůbec to tak není. Pojďmě se podívat na tyto fotky, které jsem si dovolil vypůjčit na internetu.

Teď už to určítě působí více smysluplně, že ? Pojďmě se tedy přesunout k dalšímu faktoru, který je důležitý a tím je, jak se sami na cestu koukáme.
Přehled na silnici
Možná vám tohle bude připadat, jako naprostá hloupost, ale čím větší přehled budete mít o cestě před vámi, tím lépe a rychleji dokážete jet a tím vlivem, dokážete jen i rychleji, bezpečněji.
Například, pokud se řítíme do zatáčky a nevidíme na její konec, je dobré si nechat rezervu a sledovat, jak se zatáčka utahuje nebo otevírá, ale i na to, už musíte mít trochu zkušeností, aby bylo možné to bezpečně odhadnout.

Nejlepší je začít s lehčí, méně technickou trasou, kde není tolik potřeba brzdit a jen držet plyn. Každému bude sedět něco jiného, protože každý řídí trochu jiným stylem.
Základem je samozřejmě stále bezpečnost, to musíme mít všichni na vědomí.
Jak řídit své auto ?
Tohle, to může být záležitost na další článek. Každému bude asi sedět něco jiného, ovšem technicky nejsprávnější pohon, je pohon zadních kol.
Nicméně, třeba já sám, si úplně nejvíce užívám auta s pohonem všech kol. Proto taky do článku fotím tenhle Nissan GTR, což považuju za řidičsky velmi povedené auto, ale na začátek bude asi nejlepší něco slabšího, určitě né moc velké auto a určitě né těžké.
Ideální by mohl být například Golf, pro ty co chtějí rozumné auto, které je dobré na servis a opravy. Pro větší odvážlivce třeba Imprezu, ta vám motorově nabídne větší možnosti a pohon všech kol je skvělý na naučení řidičských technik.
Z druhé stránky věci, Golf je pouze v automatu, ale Impreza je v manuálu a tam věřím, že se dokáže začátečník naučit poznat mnohem více věcí, než v automatu.
Jak lépe řídit manuál ?
Už jsme si řekli o stopě, o tom jak sledovat cestu, ale ještě jsme si neřekli nejzákladnější věc, jak řídit vozidlo.

Jednou z nejdůležitějších věcí, kterou dělá opravdu hodně řidičů, je že drží volant jako prase kost. Polovina úspěchu, je chytit volant zlehka a s citem řídit, hned poznáte, že ve volantu cítíte mnohem víc. Například přílnavost pneumatik, pocítíte mnohem víc.
Dále to může být třeba řazení z meziplynem. To samotné dokáže vaše časy posunout též úplně někam jinam. Vaše podřazování bude rychlejší a budete mít mnohem větší možnosti v řazení. Jak to myslím ? Že nebudete mít problém zařadit v 80 km/h z 5 rychlosti, 3 rychlost v průběhu pár vteřin. Tím pádem do zatáčky můžete přijet mnohem lépe připraveni a nechat se otáčkami motoru zatáhnout do zatáčky a díky vytočenému motoru ostře začít akcelerovat a ze zatáčky hbitě vystřelit.
Dalším velkým pomocníkem je brzdění levou nohou, může to být i jako záchrana, když se vám nepovede úplně odhadnout zatáčku. Čím vám to pomůže ? V momentě, kdy sešlápnete brzdový pedál, při levotočivé zatáčce, váha auta jde doprava a lehce dozadu. Po přibrzdění, jde váha více dopředu, čímž zatíží přední kola a sníží se tak jejich nedotáčivost a u auta s pohonem všech kol, se vám dokonce může povést auto dostat do smyku, jen přes brzdu a v tu chvíli, zatočíte neskutečným způsobem.

Nicméně to už není vhodné provozovat, v souladu s bezpečností a předpisy, které platí na našich silnicích.
Doufám, že jsem vám dodal trochu vášně, nápadů a třeba se někde potkáme, zajezdíme si. Nicméně mějte pořád v hlavě to, že na silnicích nejsme sami a musíme se podle toho chovat.
Číslo jedna, vždy byla, je a navždy bude bezpečnost na silnicích. Nic jiného nemůže být víc..
A o tom byl tento článek.
k.
F.Šťastný
Deník autíčkáře #7 bezpečná sportovní jízda
Proč tohle téma ?
Pro nás autíčkáře, je sportovní jízda vášní. Nic nevykouzlí úsměv na tváři tak, jako lítání zatáčkami v autě, které postavili naše ruce a fantazie.
Zároveň je ale důležité mít na paměti, že já, vy co tohle čtete, ale i lidi kolem žijí jen jednou, takže je důležité jezdit bezpečně.

Možná některým z vás, bude připadat “bezpečná sportovní jízda” jako nesmysl, ale pojďme se pobavit o tom, jak jezdit rychle, bezpečně, nikoho neohrozit a zároveň se i podle předpisů.
důležité je zmínit, že tímto nikoho nenabádám k porušování pravidel silničního provozu, je to čistě teorie o tom, jak si naprosto bezpečně užít své vozidlo.
Technika jízdy
Ačkoli se na okruhu využívá celá šířka vozovky, my takto určitě jezdit nebudeme. Na silnicích je určený pruh, ve kterém se máme držet, můžeme si tedy představit, že ten daný pruh je naše dráha, kterou můžeme využít.
Ve zkratce je technika jízdy o tom, že na začátku zatáčky, máme být na jejím venku, to znamená, že levými koly před půlící čárou. V apexu - nejrychlejším bodě zatáčky, bysme měli pravými koly být naopak co nejblíže ke krajnici vozovky, abychom měli co nejlepší podmínky k sešlápnutí plynu, tedy rychle ven ze zatáčky a mohli pak být na konci zatáčky zase levými koly za půlící čárou.
Působí to složítě ? Vůbec to tak není. Pojďmě se podívat na tyto fotky, které jsem si dovolil vypůjčit na internetu.

Teď už to určítě působí více smysluplně, že ? Pojďmě se tedy přesunout k dalšímu faktoru, který je důležitý a tím je, jak se sami na cestu koukáme.
Přehled na silnici
Možná vám tohle bude připadat, jako naprostá hloupost, ale čím větší přehled budete mít o cestě před vámi, tím lépe a rychleji dokážete jet a tím vlivem, dokážete jen i rychleji, bezpečněji.
Například, pokud se řítíme do zatáčky a nevidíme na její konec, je dobré si nechat rezervu a sledovat, jak se zatáčka utahuje nebo otevírá, ale i na to, už musíte mít trochu zkušeností, aby bylo možné to bezpečně odhadnout.

Nejlepší je začít s lehčí, méně technickou trasou, kde není tolik potřeba brzdit a jen držet plyn. Každému bude sedět něco jiného, protože každý řídí trochu jiným stylem.
Základem je samozřejmě stále bezpečnost, to musíme mít všichni na vědomí.
Jak řídit své auto ?
Tohle, to může být záležitost na další článek. Každému bude asi sedět něco jiného, ovšem technicky nejsprávnější pohon, je pohon zadních kol.
Nicméně, třeba já sám, si úplně nejvíce užívám auta s pohonem všech kol. Proto taky do článku fotím tenhle Nissan GTR, což považuju za řidičsky velmi povedené auto, ale na začátek bude asi nejlepší něco slabšího, určitě né moc velké auto a určitě né těžké.
Ideální by mohl být například Golf, pro ty co chtějí rozumné auto, které je dobré na servis a opravy. Pro větší odvážlivce třeba Imprezu, ta vám motorově nabídne větší možnosti a pohon všech kol je skvělý na naučení řidičských technik.
Z druhé stránky věci, Golf je pouze v automatu, ale Impreza je v manuálu a tam věřím, že se dokáže začátečník naučit poznat mnohem více věcí, než v automatu.
Jak lépe řídit manuál ?
Už jsme si řekli o stopě, o tom jak sledovat cestu, ale ještě jsme si neřekli nejzákladnější věc, jak řídit vozidlo.

Jednou z nejdůležitějších věcí, kterou dělá opravdu hodně řidičů, je že drží volant jako prase kost. Polovina úspěchu, je chytit volant zlehka a s citem řídit, hned poznáte, že ve volantu cítíte mnohem víc. Například přílnavost pneumatik, pocítíte mnohem víc.
Dále to může být třeba řazení z meziplynem. To samotné dokáže vaše časy posunout též úplně někam jinam. Vaše podřazování bude rychlejší a budete mít mnohem větší možnosti v řazení. Jak to myslím ? Že nebudete mít problém zařadit v 80 km/h z 5 rychlosti, 3 rychlost v průběhu pár vteřin. Tím pádem do zatáčky můžete přijet mnohem lépe připraveni a nechat se otáčkami motoru zatáhnout do zatáčky a díky vytočenému motoru ostře začít akcelerovat a ze zatáčky hbitě vystřelit.
Dalším velkým pomocníkem je brzdění levou nohou, může to být i jako záchrana, když se vám nepovede úplně odhadnout zatáčku. Čím vám to pomůže ? V momentě, kdy sešlápnete brzdový pedál, při levotočivé zatáčce, váha auta jde doprava a lehce dozadu. Po přibrzdění, jde váha více dopředu, čímž zatíží přední kola a sníží se tak jejich nedotáčivost a u auta s pohonem všech kol, se vám dokonce může povést auto dostat do smyku, jen přes brzdu a v tu chvíli, zatočíte neskutečným způsobem.

Nicméně to už není vhodné provozovat, v souladu s bezpečností a předpisy, které platí na našich silnicích.
Doufám, že jsem vám dodal trochu vášně, nápadů a třeba se někde potkáme, zajezdíme si. Nicméně mějte pořád v hlavě to, že na silnicích nejsme sami a musíme se podle toho chovat.
Číslo jedna, vždy byla, je a navždy bude bezpečnost na silnicích. Nic jiného nemůže být víc..
A o tom byl tento článek.
k.
F.Šťastný