Všechny výdělky na serveru jsou pečlivě nastaveny tak, aby tvořili celkovou ekonomiku serveru. V první řadě to znamená, že změna jednoho dílku by pak neodpovídala zbytku a muselo by se upravit vše ostatní (jiné cesty výdělku jsou třeba o trochu výhodnější a to zcela záměrně). No a také (a to je to nejdůležitější) je serverová ekonomika nastavena tak, aby nikdo neměl všechno hned, aby peníze do oběhu nepřibývaly příliš rychle, ale zároveň aby to stále byla hra, bylo to zábavné a vše bylo v rozumném čase dosažitelné. To si myslím je na serveru momentálně nastaveno dobře, nebo alespoň tak, jak to my chceme mít. Proto není v plánu měnit výdělky kterékoliv práce.
Také tohle téma využiju k vysvětlení inflace v herní ekonomice. Inflace (jak ji známe z reálu) je definována jako snížení kupní síly peněz, nebo také zvýšení všeobecné cenové hladiny zboží a služeb (tatáž věc jinými slovy). Inflaci způsobuje například velké množství peněz v celkovém oběhu a jejich snadná dostupnost (např. kdyby stát začal tisknout hodně peněz a rapidně zvyšoval mzdy státních zaměstnanců). Čím větší množství peněz může každý snadno získat, tím menší mají hodnotu a tím vyšší jsou ceny zboží a služeb, jelikož každý potřebuje svou práci dobře zhodnotit. Může se zdát, že ve hrách ji můžeme jednoduše zamezit tím, že nastavíme pevné ceny a budeme ignorovat ekonomická pravidla. To ale způsobí takovou "poloviční" inflaci, kdy od NPC je vše extrémně levné a mezi hráči se vše pohybuje v astronomických částkách, to pak ale ekonomika přestává dávat smysl a způsobuje řadu jiných problémů. Na našem serveru máme u většiny zboží (věci v obchodech, auta, poplatky) pevné ceny (ono se to hodí, například také kvůli frakcím, jejichž výdělky musí herní ekonomice odpovídat). Zároveň ale (a to je moc důležité v každé herní ekonomice) má náš server spoustu tzv. money sinks a deflačních mechanik, které inflaci zbržďují a proto si můžeme dovolit ty pevné ceny mít. Mnohé konkurenční servery nabízí rychlejší výdělky všech prací a zároveň mají také pevné ceny (ačkoliv jim chybí dostatečné deflační mechaniky) a tak dochází k něčemu mnohem horšímu než je inflace a to je stav, kdy má každý všechno a přebytek peněz. Jasně, v reálném světě by to byla hezká utopie, ale je to naprosto nereálné. Navíc takové servery po nějaké době všechny omrzí a musí čas od času udělat WIPE, aby zase měli jejich hráči co dělat. My jsme RP server a ten RolePlay bereme vážně, proto se snažíme udržet realističtější ekonomiku. Navíc zakládáme na perzistentním RP (dlouhodobé zachování dat) a proto dělám vše proto, aby Skimo už žádný další WIPE nikdy nepotřebovalo, aby nám všem zůstaly naše postavy a přesto bylo velice obtížné se dostat na pomyslný vrchol, kde už není kam dál stoupat a kde už máš všechno. Protože na tom vrcholu přicházíš o zábavu, pokud si ji neumíš sám vytvořit - od toho ale mimochodem RolePlay taky je, o seriózní zábavě, kterou vytváříš pro sebe a své okolí. Server může pro nové hráče působit jako grind, ale o ten tu nikdy nešlo - naopak jsem rád, když hráči dobrovolně své výdělky ještě více zpomalí, na úkor toho, že jdou místo non-stop ježdění kamionem RPit s ostatními hráči něco zajímavého.
Na závěr bych ti tedy rád doporučil, aby ses krom výdělků zkusil zaměřit i třeba na (social) RP a uvidíš, že server toho má mnoho jiného co nabídnout, než jen hromadění peněz. Někdo to zjistí až jakmile se na ten finanční vrchol dostane a někdo si tu hru začne tímhle jiným způsobem užívat hned. 😉
Všechny výdělky na serveru jsou pečlivě nastaveny tak, aby tvořili celkovou ekonomiku serveru. V první řadě to znamená, že změna jednoho dílku by pak neodpovídala zbytku a muselo by se upravit vše ostatní (jiné cesty výdělku jsou třeba o trochu výhodnější a to zcela záměrně). No a také (a to je to nejdůležitější) je serverová ekonomika nastavena tak, aby nikdo neměl všechno hned, aby peníze do oběhu nepřibývaly příliš rychle, ale zároveň aby to stále byla hra, bylo to zábavné a vše bylo v rozumném čase dosažitelné. To si myslím je na serveru momentálně nastaveno dobře, nebo alespoň tak, jak to my chceme mít. Proto není v plánu měnit výdělky kterékoliv práce.
Také tohle téma využiju k vysvětlení inflace v herní ekonomice. Inflace (jak ji známe z reálu) je definována jako snížení kupní síly peněz, nebo také zvýšení všeobecné cenové hladiny zboží a služeb (tatáž věc jinými slovy). Inflaci způsobuje například velké množství peněz v celkovém oběhu a jejich snadná dostupnost (např. kdyby stát začal tisknout hodně peněz a rapidně zvyšoval mzdy státních zaměstnanců). Čím větší množství peněz může každý snadno získat, tím menší mají hodnotu a tím vyšší jsou ceny zboží a služeb, jelikož každý potřebuje svou práci dobře zhodnotit. Může se zdát, že ve hrách ji můžeme jednoduše zamezit tím, že nastavíme pevné ceny a budeme ignorovat ekonomická pravidla. To ale způsobí takovou "poloviční" inflaci, kdy od NPC je vše extrémně levné a mezi hráči se vše pohybuje v astronomických částkách, to pak ale ekonomika přestává dávat smysl a způsobuje řadu jiných problémů. Na našem serveru máme u většiny zboží (věci v obchodech, auta, poplatky) pevné ceny (ono se to hodí, například také kvůli frakcím, jejichž výdělky musí herní ekonomice odpovídat). Zároveň ale (a to je moc důležité v každé herní ekonomice) má náš server spoustu tzv. money sinks a deflačních mechanik, které inflaci zbržďují a proto si můžeme dovolit ty pevné ceny mít. Mnohé konkurenční servery nabízí rychlejší výdělky všech prací a zároveň mají také pevné ceny (ačkoliv jim chybí dostatečné deflační mechaniky) a tak dochází k něčemu mnohem horšímu než je inflace a to je stav, kdy má každý všechno a přebytek peněz. Jasně, v reálném světě by to byla hezká utopie, ale je to naprosto nereálné. Navíc takové servery po nějaké době všechny omrzí a musí čas od času udělat WIPE, aby zase měli jejich hráči co dělat. My jsme RP server a ten RolePlay bereme vážně, proto se snažíme udržet realističtější ekonomiku. Navíc zakládáme na perzistentním RP (dlouhodobé zachování dat) a proto dělám vše proto, aby Skimo už žádný další WIPE nikdy nepotřebovalo, aby nám všem zůstaly naše postavy a přesto bylo velice obtížné se dostat na pomyslný vrchol, kde už není kam dál stoupat a kde už máš všechno. Protože na tom vrcholu přicházíš o zábavu, pokud si ji neumíš sám vytvořit - od toho ale mimochodem RolePlay taky je, o seriózní zábavě, kterou vytváříš pro sebe a své okolí. Server může pro nové hráče působit jako grind, ale o ten tu nikdy nešlo - naopak jsem rád, když hráči dobrovolně své výdělky ještě více zpomalí, na úkor toho, že jdou místo non-stop ježdění kamionem RPit s ostatními hráči něco zajímavého.
Na závěr bych ti tedy rád doporučil, aby ses krom výdělků zkusil zaměřit i třeba na (social) RP a uvidíš, že server toho má mnoho jiného co nabídnout, než jen hromadění peněz. Někdo to zjistí až jakmile se na ten finanční vrchol dostane a někdo si tu hru začne tímhle jiným způsobem užívat hned. 😉