Jelikož naše stránka pro správné fungování používá soubory cookies a zpracovává IP adresy, které jsou podle obecného nařízení GDPR považovány za osobní údaj, je nutné vyjádřit souhlas s podmínkami užití a se zpracováním osobních údajů.

LeoSight.cz - Herní portál

LeoSight.cz

[183/2024] Zákon o přestupcích, jejich řízení a pořádku v trestních věcech.


zeldinko

Hráč

50
8.4.2024 23:56, naposledy upraveno 18.8.2024 10:20 uživatelem zeldinko

KONGRES SAN ANDREAS

Kongres San Andreas


Zákon č. 183/2024

Zákon o přestupcích, jejich řízení a pořádku v trestních věcech

v platnosti od 12.4.2024

Tento zákon upravuje:
Novela zákona č. 194/2024 ze dne 17.6.2024


Hlava I - Predmet zákona

§1 Predmetom tohto zákona je ustanoviť a zjednotiť niektoré postupy orgánov činných v trestnom konaní, vymedziť jednotlivé definície, ustanoviť orgány zodpovedné za ukladanie sankcii a trestov, ako aj možnosti odvolania proti nim.

Hlava II - Základné ustanovenia

§2 Priestupok je menej škodlivý protiprávny čin, ktorý porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a zároveň vykazuje znaky stanovené zákonom, ak nejde o trestný čin.

§2.1 Páchateľom sa rozumie osoba, ktorá sa preukázateľne dopustila konania, ktoré je v rozpore so zákonom. Páchateľom môže byť fyzická osoba alebo právnická osoba.

§2.2 Trestný čin je protiprávny čin, ktorý vážne ohrozuje záujem spoločnosti a je výslovne označený ako trestný čin zákonom alebo rozhodnutím súdu.

§2.3 Za podozrivého (ďalej len ako "podozrivý") sa považuje ten, o kom existujú dostatočné dôkazy naznačujúce, že mohol spáchať trestný čin alebo priestupok.

§2.4 Za obvineného (ďalej len ako “obvinený) sa považuje ten, voči komu bola vznesená obžaloba za spáchanie trestného činu štátnym zastupiteľstvom, príp. v zákonom stanovených prípadoch advokátom.

§2.5 Za obžalovaného (ďalej len ako “obžalovaný”) sa považuje ten, voči komu bola vznesená obžaloba a zároveň je v jeho prípade vytýčené hlavné pojednávanie pred súdom alebo ak sa jeho prípad rieši v zrýchlenom súdnom procese.

§2.6 Obvinený, ktorý spolupracuje ako svedok pri vyšetrovaní trestného činu, na ktorom má podiel, má procesné postavenie spolupracujúceho svedka.

§2.7 Svedok je fyzická osoba, ktorá bola vyzvaná orgánom činným v trestnom konaní, aby ako svedok vypovedala o skutočnostiach dôležitých pre vyšetrovanie trestného činu, ktoré vnímala svojimi zmyslami.

Hlava III - Trestné činy fyzických osôb a mladistvých

§3 Za trestné činy a priestupky nie sú trestne zodpovedný mladiství, ktorí v dobe ich spáchania nedovŕšili 15. rok veku. Mladiství nesmú byť vzatý do väzby ani byť odsúdení na výkon trestu odňatia slobody.

§3.1 Trest pobytu v nápravnovýchovnom zariadení môže súd uložiť iba mladistvému. Jeho cieľom je odsúdenému mladistvému zabrániť v ďalšom páchaní trestnej činnosti. Ukladá sa výnimočne iba v prípadoch, kedy je viditeľné, že zo strany mladistvého niet žiadnej nápravy.

§3.2 Páchateľom trestného činu alebo priestupku je ten, kto ho spáchal sám. Ak bol trestný čin alebo priestupok spáchaný konaním dvoch alebo viacerých osôb (spolupáchatelia), zodpovedá každá z nich, ako by ho spáchala sama.

§3.3 Pokus trestného činu je vždy trestný, a to v plnej výške sadzby trestu odňatia slobody, ktorý na daný trestný čin stanovuje zákon.

Hlava IV - Trestné činy a priestupky právnických osôb

§4 Za porušenie povinnosti uloženej právnickej osobe zodpovedá podľa tohto zákona ten, kto za právnickú osobu konal alebo mal konať.

§4.1 Trestný čin je spáchaný právnickou osobou aj vtedy, ak je spáchaný v jej prospech, v jej mene alebo v rámci jej činnosti.

§4.2 Ak bol trestný čin spáchaný spoločným konaním dvoch alebo viacerých páchateľov, z ktorých aspoň jeden je právnickou osobou, zodpovedá každý z nich, ako keby trestný čin spáchal sám.

Hlava V - Priestupky fyzických osôb

§5 Za priestupok môže Polícia San Andreas fyzickým osobám uložiť tieto sankcie:

a) napomenutie,

b) pokuta,

c) zákaz činnosti viesť motorové vozidlá - nepresahujúci lehotu 12 hodín.

§5.1 Pri určení druhu sankcie a jej výmery sa prihliada najmä na závažnosť priestupku, spôsob jeho spáchania a následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na pohnútky, na osobu páchateľa a jeho predošlé priestupky a ich kvantitu či závažnosť.

§5.2 Za viac priestupkov toho istého páchateľa prejednávaných naraz, sa uloží súhrnná sankcia, kde sa výška sankcie za porušenie spočíta dokopy.

§5.3 Sankcia za preukázateľné spáchanie priestupku fyzickou osobou, kde výška sankcie presahuje čiastku 1.000.000,-Kč, musí byť predložená súdu, ktorý vo veci rozhodne.

§5.4 Priestupky nemožno prejednávať spätne, ak už v prvom prípade bola udelená akákoľvek sankcia vrátane napomenutia alebo ak sa od riešenia priestupku upustilo.

§5.5 Každá fyzická osoba, ktorá je podozrivá zo spáchania priestupku má právo na vysvetlenie okolností zakladajúcich podozrenie voči nemu, za týmto účelom je príslušník polície povinný poskytnúť osobe primerané vysvetlenie a informácie o tom, aký priestupok je fyzickej osobe kladený za vinu a za akých okolností.

§5.6 Obvinený sa môže voči udelenej pokute odvolať prostredníctvom systému Soud 2.0, a to maximálne do 14 dní od spáchania priestupku. Odvolania voči pokute po uplynutí zákonnej 14 dňovej lehoty nemôže byť naďalej riešené a súd takéto odvolanie zamietne.

Hlava VI - Postavenie štátneho zastupiteľstva

§6 Štátne zastupiteľstvo je nezávislým a hierarchicky usporiadaným orgánom, ktorý chráni práva a zákonom chránené záujmy fyzických osôb, právnických osôb a štátu. 

§6.1 Štátne zastupiteľstvo je orgánom činným v trestnom konaní, ktorý vo veci stíhania osôb podozrivých z trestnej činnosti môže konať aj úplne samostatne.

§6.2 Štátne zastupiteľstvo koná vo verejnom záujme, spravodlivo, nestranne a v súlade s všetkými platnými právnymi predpismi. Trestné oznámenie je možné podať písomne u akéhokoľvek štátneho zástupcu, ktorý má povinnosť sa nim zaoberať

§6.3 Štátni zástupcovia vykonávajú pôsobnosť štátneho zastupiteľstva a im zverenú verejnú moc najmä tým, že:

a) vykonávajú dozor nad zachovaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní,

b) zastupujú štát v konaní pred súdmi, 

c) rozhodujú v prípravnom konaní, kde s obvineným uzatvárajú dohodu o vine a treste,

d) podávajú na súd obžalobu, návrh alebo iné podanie vyplývajúce z pôsobnosti štátneho zastupiteľstva,

e) nariaďujú, aby sa konalo vyšetrovanie vo veciach podľa §6.1

§6.4 Ak výsledky prípravného konania odôvodňujú postavenie podozrivého pred súd, štátny zástupca podá obžalobu príslušnému súdu. Za správnosť obsahu obžaloby ručí štátny zástupca, ktorý má zároveň povinnosť oboznámiť obvineného o podaní obžaloby a o jej obsahu, resp. o tom, aké skutky sú mu kladené za vinu.

§6.5 Po odoslaní obžaloby na príslušný súd môže byť obžaloba menená alebo dopĺňaná o ďalšie dôkazy len na návrh štátneho zástupcu, s ktorým sa musí stotožniť a súhlasiť súd. Pokiaľ nie je žiadny návrh na zmenu obsahu obžaloby alebo doplnenie dôkazov, súd vždy rozhodne o obžalobe tak, ako mu bola doručená bez ohľadu na to, či sú dôkazové materiály dostatočné na preukázanie viny obvineného.

§6.6 Súčasťou obvinení vznesených štátnym zástupcom v trestnom konaní nemôžu byť priestupky, ktorých potrestanie môže byť po nazbieraní dostatočných dôkazov riešené Políciou San Andreas a zároveň tieto priestupky nepresahujú čiastku stanovenú v §5.3

§6.7 Povinnosť preukázať, že žalovaný sa dopustil trestného činu, ktorý mu je kladený za vinu štátom, v konaní pred súdom, nesie štátny zástupca.

Hlava VII - Postavenie Polície San Andreas

§7 Polícia je orgánom činným v trestnom konaní, policajti sú pri vyšetrovaní nezávislí a v prípravnom konaní sú viazaní iba platnými právnymi predpismi, pokynmi alebo príkazmi hodnostne vyššie postavených príslušníkov, ktorí môžu ich činnosť usmerňovať. Alternatívne ich činnosť môžu korigovať aj štátni zástupcovia, ktorí sú povinní v rámci prípravného konania odstraňovať prvky nezákonnosti.

§7.1 Dôkazy nadobudnuté v prípravnom konaní policajtom, musia byť získané výhradne iba v súlade so zákonom. Každý podozrivý, obvinený alebo obžalovaný má právo sa kedykoľvek obrátiť na štátneho zástupcu alebo v trestnom konaní alebo inom konaní na súd, aby zákonnosť dôkazu preskúmal a prípadne, aby ho vylúčil.

§7.2 Trestné oznámenie môže byť podané akémukoľvek policajtovi a to buďto písomne alebo ústne, zároveň je povinnosťou policajta sa nim zaoberať a včas informovať oznamovateľa o stave jeho trestného oznámenia, a to aj bez požiadania zo strany oznamovateľa.

§7.3 Policajt, ktorý nie je kompetentný na riešenie trestného oznámenia, ktoré prijal, zabezpečí, aby bolo posunuté inému kompetentnému policajtovi. O tom zároveň vždy v primeranom čase oboznámi oznamovateľa.

Hlava VIII - Zásady vyšetrovania trestného činu

§8 Každý obvinený má právo na to, aby:

a) nebol pod vplyvom akejkoľvek formy donucovania násilím alebo hrozbou trestného stíhania nútený svedčiť alebo predkladať dôkazy proti svojej vôli, proti sebe samému alebo priznať vinu, priznanie musí byť vykonané dobrovoľne a vážne,

b) mal prístup ku svojmu obhajcovi v takom čase a takým spôsobom, ktorý im umožní reálne a účinne vykonávať ich právo na obhajobu a to od počiatku prípravného konania,

c) mal prístup buďto k platenej alebo bezplatnej právnej pomoci a to od počiatku prípravného konania,

d) mal zabezpečené právo nevypovedať,

e) mal k dispozícii osobne alebo sprostredkovane prostredníctvom svojho obhajcu všetky informácie o svojich obvineniach a dôkazoch, ktoré sú proti nemu vedené, a ktoré sú nevyhnutné na zoznámenie sa s meritom veci, na prípravu obhajoby alebo odvolania v rámci súdneho konania alebo zrýchleného súdneho procesu a to od momentu, kedy sa stal obvineným.

§8.1 Podozrivému sa v prípravnom konaní priznávajú rovnaké práva ako obvinenému, s výnimkou písm. c). Podozrivý má namiesto toho právo osobne alebo prostredníctvom svojho obhajcu na primerané vysvetlenie okolností zakladajúcich podozrenie voči nemu.

Hlava IX - Oznamovateľ a svedok

§9 Oznamovateľom trestného činu alebo priestupku je fyzická osoba, ktorá Polícií San Andreas alebo príslušnému štátnemu zastupiteľstvu oznámi okolnosti, ktoré mohli viesť ku spáchaniu trestného činu alebo priestupku ("ďalej len ako "protispoločenská činnosť").

§9.1 Nikto nesmie hroziť odvetným opatrením alebo postihovať osobu oznamovateľa odvetným opatrením iba za oznámenie protispoločenskej činnosti, a to ani jeho blízke osoby alebo osoby, ktoré oznamovateľovi poskytli pomoc v súvislosti s oznámením.

§9.2 Za odvetné opatrenie sa považuje:

a) výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru,

b) odvolanie, preradenie na nižšiu pozíciu alebo odmietnutie povýšenia,

c) zníženie mzdy,

d) disciplinárne opatrenie,

e) nátlak, zastrašovanie alebo obťažovanie.

§9.3 Oznamovateľovi alebo svedkovi, ktorému v súvislosti s oznámením protispoločenskej činnosti môže hroziť alebo hrozí vážna ujma na zdraví, živote alebo majetku, musí byť ponúknutá ochrana, ktorú zaisťuje Polícia San Andreas.

§9.4 Každý, kto vypovedá ako nezaujatý svedok, musí vypovedať iba pravdu a nič nezamlčať. Výpoveď môže odoprieť iba ten, kto by ňou spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania sebe alebo osobe blízkej v priamom rade.

§9.5 Trestného činu krivej výpovede sa dopustí ten, kto ako svedok pri vyšetrovaní trestného činu orgánmi činnými v trestnom konaní účelne zamlčí informácie potrebné pre vyšetrenie trestného činu alebo vypovedá klamlivo a zavádzajúco.

Hlava X - Osobitné tresty a príslušnosť štátnych orgánov pre riešenie sankcii

§10 Trest zákazu činnosti spočíva v tom, že sa odsúdenému po dobu výkonu tohto trestu zakazuje výkon určitého zamestnania, povolania, funkcie alebo takej činnosti, na ktorú treba osobitné povolenie.

§10.1 Trest zákazu činnosti môže udeliť iba súd, a to aj na doživotie v prípadoch, kedy ide o veľmi závažné a spoločensky škodlivé konanie.

§10.2 Trest straty štátnych vyznamenaní spočíva v tom, že odsúdený stráca štátne vyznamenania udelené mu príslušnými autoritami v súlade so zákonom. O tomto treste môže rozhodnúť iba súd.

§10.3 Spolupracujúcemu obvinenému svedkovi je možné udeliť benefit za jeho spoluprácu, ktorou sa významnou mierou podieľal na objasnení trestného činu formou podmienečného zrušenia alebo výnimočného zníženia trestu, o udelení benefitu rozhoduje iba súd.

§10.4 Pre riešenie vecí v pôsobnosti verejného poriadku, dopravy a trestných činov stanovených podľa rozhodnutia súdu, zákona č. 14/2020 alebo iného zákona stanovujúceho trestné činy zodpovedá Polícia San Andreas.

§10.5 Pre riešenie vecí v pôsobnosti riešenia trestných činov trestnej činnosti podľa zákona č. 14/2020, iného zákona stanovujúceho trestné činy alebo rozhodnutia súdu zodpovedá štátne zastupiteľstvo.

§10.6 Pre riešenie vecí na úseku ochrany prírody zodpovedá Správa parkov San Andreas.

§10.7 Pre riešenie vecí na úseku civilného letectva zodpovedá Armáda San Andreas, Úrad pre civilné letectvo alebo iný orgán na to splnomocnený osobitným zákonom.


Victoria Eloise Lytton
predsedníčka Kongresu San Andreas

17.6.2024 21:14, naposledy upraveno 17.6.2024 22:04 uživatelem Kolpanek
(( Veškeré informace v tomto příspěvku jsou fiktivní a týkají se pouze herního světa! ))

KONGRES SAN ANDREAS

Kongres San Andreas


Novela zákona č. 194/2024

Zákon, kterým se mění zákon č. 183/2024,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

v platnosti od 21.06.2024


1. Zákon upravuje Hlavu II

§2 Priestupok je menej škodlivý protiprávny čin, ktorý porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a zároveň vykazuje znaky stanovené zákonom, ak nejde o trestný čin.

§2.1 §3 Páchateľom sa rozumie osoba, ktorá sa preukázateľne dopustila konania, ktoré je v rozpore so zákonom. Páchateľom môže byť fyzická osoba alebo právnická osoba.

§2.2 §4 Trestný čin je protiprávny čin, ktorý vážne ohrozuje záujem spoločnosti a je výslovne označený ako trestný čin zákonom alebo rozhodnutím súdu.

§2.3 §5 Za podozrivého (ďalej len ako "podozrivý") sa považuje ten, o kom existujú dostatočné dôkazy naznačujúce, že mohol spáchať trestný čin alebo priestupok.

§6Za obvineného (ďalej len ako "obvinený") sa považuje ten, voči komu bola vznesená obžaloba za spáchanie trestného činu alebo spáchal priestupok.

§2.4 Za obvineného (ďalej len ako “obvinený) sa považuje ten, voči komu bola vznesená obžaloba za spáchanie trestného činu štátnym zastupiteľstvom, príp. v zákonom stanovených prípadoch advokátom.

§7 Za obžalovaného (ďalej len ako "obžalovaný") sa považuje ten, voči komu bola vznesená obžaloba a zároveň je účastníkom konania pred súdom alebo sa jeho prípad rieši v zrýchlenom súdnom procese.

§2.5 Za obžalovaného (ďalej len ako “obžalovaný”) sa považuje ten, voči komu bola vznesená obžaloba a zároveň je v jeho prípade vytýčené hlavné pojednávanie pred súdom alebo ak sa jeho prípad rieši v zrýchlenom súdnom procese.

§8 Obvinený, ktorý spolupracuje ako svedok pri vyšetrovaní trestného činu sa nepovažuje za svedka. Za spolupracujúceho obvineného sa považuje ten, kto sa významnou mierou podieľal na objasnení trestného činu, na ktorom má podiel.

§2.6 Obvinený, ktorý spolupracuje ako svedok pri vyšetrovaní trestného činu, na ktorom má podiel, má procesné postavenie spolupracujúceho svedka.

§2.7 §9 Svedok je fyzická osoba, ktorá bola vyzvaná orgánom činným v trestnom konaní, aby ako svedok vypovedala o skutočnostiach dôležitých pre vyšetrovanie trestného činu, ktoré vnímala svojimi zmyslami.

2. Zákon upravuje Hlavu III

§3 §10 Za trestné činy a priestupky nie sú trestne zodpovedný mladiství, ktorí v dobe ich spáchania nedovŕšili 15. rok veku. Mladiství nesmú byť vzatý do väzby ani byť odsúdení na výkon trestu odňatia slobody.

§3.1 §11Trest pobytu v nápravnovýchovnom zariadení môže súd uložiť iba mladistvému. Jeho cieľom je odsúdenému mladistvému zabrániť v ďalšom páchaní trestnej činnosti. Ukladá sa výnimočne iba v prípadoch, kedy je viditeľné, že zo strany mladistvého niet žiadnej nápravy.

§3.2 §12 Páchateľom trestného činu alebo priestupku je ten, kto ho spáchal sám. Ak bol trestný čin alebo priestupok spáchaný konaním dvoch alebo viacerých osôb (spolupáchatelia), zodpovedá každá z nich, ako by ho spáchala sama.

§3.3 Pokus trestného činu je vždy trestný, a to v plnej výške sadzby trestu odňatia slobody, ktorý na daný trestný čin stanovuje zákon.

3. Zákon upravuje Hlavu IV

§4 §13 Za porušenie povinnosti uloženej právnickej osobe zodpovedá podľa tohto zákona ten, kto za právnickú osobu konal alebo mal konať.

§4.1 §14 Trestný čin je spáchaný právnickou osobou aj vtedy, ak je spáchaný v jej prospech, v jej mene alebo v rámci jej činnosti.

§4.2 §15 Ak bol trestný čin spáchaný spoločným konaním dvoch alebo viacerých páchateľov, z ktorých aspoň jeden je právnickou osobou, zodpovedá každý z nich, ako keby trestný čin spáchal sám.

4. Zákon upravuje Hlavu V

§5 §15 Za priestupok môže Polícia San Andreas fyzickým osobám uložiť tieto sankcie:

a) napomenutie,

b) pokuta,

c) zákaz činnosti viesť motorové vozidlá - nepresahujúci lehotu 12 hodín.

§5.1 §16 Pri určení druhu sankcie a jej výmery sa prihliada najmä na závažnosť priestupku, spôsob jeho spáchania a následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na pohnútky, na osobu páchateľa a jeho predošlé priestupky a ich kvantitu či závažnosť.

§5.2 §17 Za viac priestupkov toho istého páchateľa prejednávaných naraz, sa uloží súhrnná sankcia, kde sa výška sankcie za porušenie spočíta dokopy.

§5.3 §18 Sankcia za preukázateľné spáchanie priestupku fyzickou osobou, kde výška sankcie presahuje čiastku 1.000.000,-Kč, musí byť predložená súdu, ktorý vo veci rozhodne.

§5.4 §19 Priestupky nemožno prejednávať spätne, ak už v prvom prípade bola udelená akákoľvek sankcia vrátane napomenutia alebo ak sa od riešenia priestupku upustilo.

§19.1 Príslušníci polície sú povinní informovať fyzickú osobu, ktorá sa dopustila priestupku, aký priestupok jej je kladený za vinu a za akých okolností.

§5.5 Každá fyzická osoba, ktorá je podozrivá zo spáchania priestupku má právo na vysvetlenie okolností zakladajúcich podozrenie voči nemu, za týmto účelom je príslušník polície povinný poskytnúť osobe primerané vysvetlenie a informácie o tom, aký priestupok je fyzickej osobe kladený za vinu a za akých okolností.

§5.6 §19.2 Obvinený sa môže voči udelenej pokute odvolať prostredníctvom systému Soud 2.0, a to maximálne do 14 dní od spáchania priestupku. Odvolania voči pokute po uplynutí zákonnej 14 dňovej lehoty nemôže byť naďalej riešené a súd takéto odvolanie zamietne.

5. Zákon upravuje Hlavu VI

§20 Štátne zastupiteľstvo je nezávislým orgánom, ktorý chráni práva a zákonom chránené záujmy fyzických osôb, právnických osôb a štátu. Za personálne dopĺňanie štátnych zastupiteľstiev je zodpovedný predseda vrchného súdu.

§6 Štátne zastupiteľstvo je nezávislým a hierarchicky usporiadaným orgánom, ktorý chráni práva a zákonom chránené záujmy fyzických osôb, právnických osôb a štátu. 

§21 Štátne zastupiteľstvo je orgánom činným v trestnom konaní.

§6.1 Štátne zastupiteľstvo je orgánom činným v trestnom konaní, ktorý vo veci stíhania osôb podozrivých z trestnej činnosti môže konať aj úplne samostatne.

§22 Štátne zastupiteľstvo vykonáva opatrenia na predchádzanie porušovania zákonnosti, na zistenie a odstránenie porušenia zákonnosti, na obnovu porušených práv a vyvodenie zodpovednosti prostredníctvom štátnych zástupcov najmä tým, že:

a) vykonávajú dozor nad zachovaním zákonnosti pri trestnom stíhaní osôb podozrivých zo spáchania trestného činu,

b) zastupujú štát a iné štátne alebo štátom zriadené a financované orgány v konaní pred súdmi, ak osobitný zákon v jednotlivých veciach neustanovuje inak,

c) rozhodujú v prípravnom konaní a uzatvárajú s obvineným dohodu o vine a treste,

d) podávajú na súd obžalobu alebo návrh,

§6.2 Štátne zastupiteľstvo koná vo verejnom záujme, spravodlivo, nestranne a v súlade s všetkými platnými právnymi predpismi. Trestné oznámenie je možné podať písomne u akéhokoľvek štátneho zástupcu, ktorý má povinnosť sa nim zaoberať

§6.3 Štátni zástupcovia vykonávajú pôsobnosť štátneho zastupiteľstva a im zverenú verejnú moc najmä tým, že:

a) vykonávajú dozor nad zachovaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní,

b) zastupujú štát v konaní pred súdmi, 

c) rozhodujú v prípravnom konaní, kde s obvineným uzatvárajú dohodu o vine a treste,

d) podávajú na súd obžalobu, návrh alebo iné podanie vyplývajúce z pôsobnosti štátneho zastupiteľstva,

e) nariaďujú, aby sa konalo vyšetrovanie vo veciach podľa §6.1

§6.4 Ak výsledky prípravného konania odôvodňujú postavenie podozrivého pred súd, štátny zástupca podá obžalobu príslušnému súdu. Za správnosť obsahu obžaloby ručí štátny zástupca, ktorý má zároveň povinnosť oboznámiť obvineného o podaní obžaloby a o jej obsahu, resp. o tom, aké skutky sú mu kladené za vinu.

§6.5 Po odoslaní obžaloby na príslušný súd môže byť obžaloba menená alebo dopĺňaná o ďalšie dôkazy len na návrh štátneho zástupcu, s ktorým sa musí stotožniť a súhlasiť súd. Pokiaľ nie je žiadny návrh na zmenu obsahu obžaloby alebo doplnenie dôkazov, súd vždy rozhodne o obžalobe tak, ako mu bola doručená bez ohľadu na to, či sú dôkazové materiály dostatočné na preukázanie viny obvineného.

§6.6 Súčasťou obvinení vznesených štátnym zástupcom v trestnom konaní nemôžu byť priestupky, ktorých potrestanie môže byť po nazbieraní dostatočných dôkazov riešené Políciou San Andreas a zároveň tieto priestupky nepresahujú čiastku stanovenú v §5.3

§6.7 Povinnosť preukázať, že žalovaný sa dopustil trestného činu, ktorý mu je kladený za vinu štátom, v konaní pred súdom, nesie štátny zástupca.

6. Zákon upravuje Hlavu VII

§26 Polícia je orgánom činným v trestnom konaní, policajti sú pri vyšetrovaní nezávislí a v procese trestného stíhania sa zodpovedajú iba hodnostne vyššie postaveným príslušníkom, ktorí môžu ich činnosť korigovať a ukladať im záväzné príkazy.

§26.1 Cieľom vyšetrovania je zhromáždiť dôkazy potvrdzujúce okolnosti týkajúce sa trestného činu. Všetky kroky zamerané na zhromážďovanie dôkazov sa musia zdokumentovať v súlade so zákonom. Na to, aby sa podozrivý stal obvineným možno použivať iba dôkazy získané zákonným spôsobom.

§26.2 Dôkazné bremeno, teda povinnosť preukázať, že žalovaný sa dopustil trestného činu, ktorý mu je kladený za vinu, v procese trestného stíhania nesie polícia, ktorá dané obvinenia vznáša.

§7 Polícia je orgánom činným v trestnom konaní, policajti sú pri vyšetrovaní nezávislí a v prípravnom konaní sú viazaní iba platnými právnymi predpismi, pokynmi alebo príkazmi hodnostne vyššie postavených príslušníkov, ktorí môžu ich činnosť usmerňovať. Alternatívne ich činnosť môžu korigovať aj štátni zástupcovia, ktorí sú povinní v rámci prípravného konania odstraňovať prvky nezákonnosti.

§7.1 Dôkazy nadobudnuté v prípravnom konaní policajtom, musia byť získané výhradne iba v súlade so zákonom. Každý podozrivý, obvinený alebo obžalovaný má právo sa kedykoľvek obrátiť na štátneho zástupcu alebo v trestnom konaní alebo inom konaní na súd, aby zákonnosť dôkazu preskúmal a prípadne, aby ho vylúčil.

§7.2 Trestné oznámenie môže byť podané akémukoľvek policajtovi a to buďto písomne alebo ústne, zároveň je povinnosťou policajta sa nim zaoberať a včas informovať oznamovateľa o stave jeho trestného oznámenia, a to aj bez požiadania zo strany oznamovateľa.

§7.3 Policajt, ktorý nie je kompetentný na riešenie trestného oznámenia, ktoré prijal, zabezpečí, aby bolo posunuté inému kompetentnému policajtovi. O tom zároveň vždy v primeranom čase oboznámi oznamovateľa.

7. Zákon upravuje Hlavu VIII

§27 Vyšetrovanie trestného činu a trestné stíhanie sa vedie v duchu následovných zásad, ktoré sú najpriaznivejšie pre podozrivých a obvinených a zaručujú im účinnú obranu:

a) Zásada zákazu donucovania k sebaobviňovaniu - Podozrivý, obvinený ani obžalovaný nesmie byť nútený svedčiť proti svojej vôli, proti sebe samému alebo priznať vinu. Nesmie byť vystavený akejkoľvek forme donucovania či už násilím alebo hrozbou trestného stíhania. Priznanie musí byť vykonané dobrovoľne a vážne.

b) Zásada zákonnosti - Dôkazy, ktoré sú vyhotovené, aby preukázali vinu podozrivého, obvineného či obžalovaného, či už pred súdom alebo v procese vyšetrovania, musia byť získané iba zákonným spôsobom. Na dôkazy získané nezákonným konaním alebo spôsobom sa neprihiliada.

c) Právo nevypovedať - Podozrivý alebo obvinený má právo nevypovedať v priebehu celého trestného konania od jeho vyšetrovania až po vznesenie obžaloby, a to bez ohľadu na závažnosť trestného činu, ktorý mu je kladený za vinu. Akékoľvek tvrdenia zo strany podozrivého či obvineného však nesmú byť účelne zavádzajúce. Toto právo nie je možné interpretovať tak, aby zakladalo vinu či nevinu obvineného alebo podozrivého.

d) Právo na obhajobu - Podozrivý alebo obvinený má právo na právnu pomoc a to od začiatku celého procesu trestného stíhania od vyšetrovania až po vznesenie obžaloby, ako aj právo radiť sa so svojim obhájcom, toto právo nie je možné uprieť. Konkrétne podmienky využitia tohto práva môže stanoviť iný zákon.

e) Zásada informovanosti - Príslušníci polície sú povinní informovať podozrivého alebo obvineného o jeho právach a povinnostiach, ktoré mu vyplývajú či už z tohto alebo iného zákona.

§8 Každý obvinený má právo na to, aby:

a) nebol pod vplyvom akejkoľvek formy donucovania násilím alebo hrozbou trestného stíhania nútený svedčiť alebo predkladať dôkazy proti svojej vôli, proti sebe samému alebo priznať vinu, priznanie musí byť vykonané dobrovoľne a vážne,

b) mal prístup ku svojmu obhajcovi v takom čase a takým spôsobom, ktorý im umožní reálne a účinne vykonávať ich právo na obhajobu a to od počiatku prípravného konania,

c) mal prístup buďto k platenej alebo bezplatnej právnej pomoci a to od počiatku prípravného konania,

d) mal zabezpečené právo nevypovedať,

e) mal k dispozícii osobne alebo sprostredkovane prostredníctvom svojho obhajcu všetky informácie o svojich obvineniach a dôkazoch, ktoré sú proti nemu vedené, a ktoré sú nevyhnutné na zoznámenie sa s meritom veci, na prípravu obhajoby alebo odvolania v rámci súdneho konania alebo zrýchleného súdneho procesu a to od momentu, kedy sa stal obvineným.

§8.1 Podozrivému sa v prípravnom konaní priznávajú rovnaké práva ako obvinenému, s výnimkou písm. c). Podozrivý má namiesto toho právo osobne alebo prostredníctvom svojho obhajcu na primerané vysvetlenie okolností zakladajúcich podozrenie voči nemu.

8. Zákon upravuje Hlavu IX

§9 §28 Oznamovateľom trestného činu alebo priestupku je fyzická osoba, ktorá Polícií San Andreas alebo príslušnému štátnemu zastupiteľstvu oznámi okolnosti, ktoré mohli viesť ku spáchaniu trestného činu alebo priestupku ("ďalej len ako "protispoločenská činnosť").

§9.1 §29 Nikto nesmie hroziť odvetným opatrením alebo postihovať osobu oznamovateľa odvetným opatrením iba za oznámenie protispoločenskej činnosti, a to ani jeho blízke osoby alebo osoby, ktoré oznamovateľovi poskytli pomoc v súvislosti s oznámením.

§9.2 §30 Za odvetné opatrenie sa považuje:

a) výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru,

b) odvolanie, preradenie na nižšiu pozíciu alebo odmietnutie povýšenia,

c) zníženie mzdy,

d) disciplinárne opatrenie,

e) nátlak, zastrašovanie alebo obťažovanie.

§9.3 §31 Oznamovateľovi alebo svedkovi, ktorému v súvislosti s oznámením protispoločenskej činnosti môže hroziť alebo hrozí vážna ujma na zdraví, živote alebo majetku, musí byť ponúknutá ochrana, ktorú zaisťuje Polícia San Andreas.

§9.4 §32 Každý, kto vypovedá ako nezaujatý svedok, musí vypovedať iba pravdu a nič nezamlčať. Výpoveď môže odoprieť iba ten, kto by ňou spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania sebe alebo osobe blízkej v priamom rade.

§9.5 §33 Trestného činu krivej výpovede sa dopustí ten, kto ako svedok pri vyšetrovaní trestného činu orgánmi činnými v trestnom konaní účelne zamlčí informácie potrebné pre vyšetrenie trestného činu alebo vypovedá klamlivo a zavádzajúco.

9. Zákon upravuje Hlavu X

§10 §34 Trest zákazu činnosti spočíva v tom, že sa odsúdenému po dobu výkonu tohto trestu zakazuje výkon určitého zamestnania, povolania, funkcie alebo takej činnosti, na ktorú treba osobitné povolenie.

§10.1 §35 Trest zákazu činnosti môže udeliť iba súd, a to aj na doživotie v prípadoch, kedy ide o veľmi závažné a spoločensky škodlivé konanie.

§10.2 §36 Trest straty štátnych vyznamenaní spočíva v tom, že odsúdený stráca štátne vyznamenania udelené mu príslušnými autoritami v súlade so zákonom. O tomto treste môže rozhodnúť iba súd.

§10.3 §37 Spolupracujúcému obvinenému svedkovi je možné udeliť benefit za jeho spoluprácu, ktorou sa významnou mierou podieľal na objasnení trestného činu formou podmienečného zrušenia alebo výnimočného zníženia trestu, o udelení benefitu rozhoduje iba súd.

§10.4 §38 Pre riešenie vecí v pôsobnosti verejného poriadku, dopravy a trestných činov stanovených podľa rozhodnutia súdu, zákona č. 14/2020 alebo iného zákona stanovujúceho trestné činy zodpovedá Polícia San Andreas.

§10.5 §38.1 Pre riešenie vecí v pôsobnosti riešenia trestných činov trestnej činnosti podľa zákona č. 14/2020, iného zákona stanovujúceho trestné činy alebo rozhodnutia súdu zodpovedá štátne zastupiteľstvo.

§10.6 §38.2 Pre riešenie vecí na úseku ochrany prírody zodpovedá Správa parkov San Andreas.

§10.7 §38.2 Pre riešenie vecí na úseku civilného letectva zodpovedá Armáda San Andreas, Úrad pre civilné letectvo alebo iný orgán na to splnomocnený osobitným zákonom.


 

 

Mgr. Elizabeth Hawkins
předsedkyně Kongresu San Andreas


Powered by LeoSight IFS
LT~22

Přihlášení




Zapomněl/a jsem jméno nebo heslo

LISTOPAD 2024
SPLNĚNO!

Pokrytí provozních nákladů

Donator měsíce: Navaro (4713Kč)
(na konci měsíce získá odznak)

Kdo je online?
max2000

763Kč dnes v 14:23

tootsao

250Kč dnes v 10:20

Sorbo

400Kč včera v 17:23

Nejnovější uživatelé
ArTeXxi

Registrován 20.11.2024

OneRexOne

Registrován 20.11.2024

Travis

Registrován 20.11.2024