KONGRES SAN ANDREAS

Návrh č. 279/0
Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2023
ze dne 07.10.2025
Článok 1 - Voliteľnosť kandidáta
§1 Každý občan štátu San Andreas starší 21 rokov je oprávnený kandidovať na post starostu a člena Kongresu za predpokladu, že je voliteľný. Voliteľnosť sa v prípade straty obnovuje automaticky momentom, kedy dôvody pre stratu volitelnosť podľa §2 tohto zákona uplynuli.
§2 Občan stráca voliteľnosť, ak:
a) nie je držiteľom štátneho občianstva San Andreas,
b) je vo výkone trestu odňatia slobody alebo bol odsúdený súdom,
c) jeho fyzický a psychický stav neumožňuje výkon funkcie,
d) nie je absolútne trestne bezúhonný.
§3 Mandát starostu a člena Kongresu občana, ktorý sa aj napriek strate voliteľnosti zúčastnil volieb a získal dostatočný počet hlasov na zisk mandátu, sa považuje za neplatný momentom jeho zvolenia.
Článok 2 - Volebná kampaň
§4 Každý kandidát musí pri registrácií do volieb predložiť stručný program obsahujúci minimálne 3 hlavné body, ktoré plánuje presadzovať. K voľbám nemôže byť pripustený kandidát, ktorý svoj program nepredložil.
§5 Minimálne 7 dní pred uzavretím volieb je Najvyšší súd San Andreas povinný zverejniť nástenku volebných programov, kde kandidáti priložia svoje volebné programy.
§6 Programy kandidátov musia obsahovať meno kandidáta, či kandiduje za politickú stranu alebo ako nezávislý kandidát a jeho program. Volebné programy sú verejné a slúžia na propagáciu kandidátov, občania do nich môžu nahliadať.
Článok 3 - Predsedníctvo Kongresu
§7 Predsedníctvo Kongresu je vnútorná organizačná zložka, ktorá je tvorená predsedom Kongresu a podpredsedom Kongresu, ktorí zabezpečujú plynulý chod Kongresu, reprezentujú Kongres navonok i dovnútra a vykonávajú administratívne alebo iné úlohy tam, kde to zákon stanoví.
§8 Predseda Kongresu je najvyšším predstaviteľom Kongresu a stojí na čele jeho predsedníctva, volí ho Kongres nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých kongresmanov a prisluší mu najmä:
a) zastupovať Kongres navonok i dovnútra,
b) schvaľovať udelenie štátneho vyznamenania,
c) podpisovať zákony, rozhodnutia alebo iné listiny vydávané Kongresom,
d) organizovať schôdze Kongresu,
e) vykonávať iné úlohy, ktoré mu ukladá zákon.
§9 Predsedníctvo Kongresu je podriadené zvyšku Kongresu a zastupuje hlasy všetkých kongresmanov, preto je viazané rozhodnutím väčšiny pri zastupovaní ich záujmov a reprezentovaní Kongresu ako celku.
§10 Predseda aj podpredseda Kongresu sa môžu kedykoľvek vzdať svojej funkcie dobrovolne písomným oznámením ostatným kongresmanom. V prípade ak by sa predseda Kongresu vzdal svojej funkcie, pozícia bude dočasne zaplnená dočasným predsedom v súlade s §22, kým Kongres hlasovaním zvolí nového predsedu.
§11 Predsedníctvo Kongresu podľa definície tohto zákona môže byť odvolané so súhlasom nadpolovičnej väčšiny iba ako celok aktom vyslovenia nedôvery, ktoré má za následok stratu tejto pozície.
§12 Do zvolenia predsedu Kongresu figuruje v tejto roli dočasne ten kongresman, ktorý vo voľbách získal absolútnym číslom najvyšší počet hlasov. Ak sa o rovnaký počet hlasov delia dvaja kongresmani, chopí sa tejto role ten, kto sa o ňu prvý prihlási.
Článok 4 - Schôdze Kongresu
§13 Schôdze Kongresu organizuje predsedníctvo Kongresu, ktoré musí o schôdzi, jej programe a výsledku informovať verejnosť prostredníctvom verejného dokumentu.
§14 Schôdze Kongresu sú verejnosti prístupné. Tajná schôdza musí byť odhlasovaná nadpolovičnou väčšinou kongresmanov a môže sa uskutočniť len za predpokladu, že ide o prejednávanie situácií v prípade ohrozenia štátu alebo inej krízovej situácie, kedy verejnosť môže ohroziť prijatie krokov vedúcich k vyriešeniu konkrétnej situácie. Transkripcia tajnej schôdze sa ukladá v archíve vrchného súdu.
§15 Kongres usporiadava schôdze v budove Kongresu vo štvrti City Hall, San Fierro, ak neni z bezpečnostných či technických dôvodov určené inak.
§16 Do budovy Kongresu alebo do iného miesta, kde sa Kongres schádza, je zakázané vstupovať so strelnými a chladnými zbraňami, nepriestreľnými vestami a prostriedkami zahalujúcimi tvár, výnimku tvoria príslušníci Polície San Andreas, ak na miesto boli núdzovo povolaní.
Článok 5 - Hlasovanie Kongresu
§16 Hlasovanie prebieha elektronicky za použitia hlasovacieho systému Kongresu, hlasovať môžu aj kongresmani, ktorí nie sú prítomní na schôdzi. Výsledok hlasovania je určený až po vyjadrení sa všetkých kongresmanov alebo po uplynutí 24 hodín od zahájenia hlasovania.
§17 Výsledky hlasovaní o pravných predpisov alebo rozhodnutiach Kongresu sa evidujú priamo k danému návrhu, všetky ostatné hlasovania sa evidujú v evidencii hlasovaní, ktorá musí obsahovať:
a) názov prejednávaného návrhu a zároveň stručný a jednoznačný popis návrhu o ktorom sa hlasovalo,
b) mená kongresmanov prihlásených k hlasovaniu, ich hlasy a zároveň výsledok hlasovania.
§18 Každý kongresman má pri hlasovaní k dispozícií tri možnosti, kedy môže hlasovať za alebo proti návrhu alebo sa hlasovania zdržať, každému kongresmanovi musí byť jasné, o čom sa hlasuje prostredníctvom popisu hlasovania.
§19 Kongresman nemôže svoj odovzdaný hlas v hlasovaní zmeniť či odvolať. Výnimkou je iba omyl v stlačení zlého tlačítka, ktorý musí byť opravený najneskôr do 5 minút.
§20 Akýkoľvek kongresman môže za udania pádneho dôvodu žiadať zneplatnenie hlasovania. Zneplatnenie schvaľuje predsedníctvo Kongresu alebo predseda disciplinárneho výboru v ľubovoľnom poradí a musí tak učiniť skôr, než príde ku koncu hlasovania, kedy sa už výsledok hlasovania stáva platným.
§21 V prípade sporov o platnosti výsledkov hlasovania rozhodne súd.
Článok 6 - Legislatívny proces
§22 Návrh zákona môže podať kongresman alebo skupina kongresmanov. Zverejňuje ho na stránkach Kongresu, kde do neho môžu nahliadnuť aj občania.
§23 Návrh zákona musí obsahovať jeho paragrafové znenie a znenie návrhu zákona musí byť zrozumiteľné a musí byť z neho zrejmé, čo má byť zákonom dosiahnuté.
§24 Kongres pri prijatí zákona samostatne kontroluje, či prijatý zákon neodporuje ústavnému alebo právnemu poriadku, sám preto ručí za jeho správnosť.
Článok 7 - Výbory Kongresu San Andreas
§25 Výbor predstavuje združenie kongresmanov, ktorí spoločne pracujú na návrhoch zákonov alebo riešia iné úkony Kongresu pre konkrétnu oblasť a neskôr ich prezentujú celému Kongresu.
§26 V čele výboru stojí predseda výboru, výbory formuje predseda Kongresu a môže ich byť ľubovoľné množstvo a môžu byť zamerané na ľubovoľné oblasti.
§27 Členstvo vo výbore je dobrovoľné a členmi sa stávajú kongresmani podľa vlastného uváženia, rovnako tak môžu aj výbory kedykoľvek opúštať.
§28 Výbor ruší predseda výboru, alebo je výbor zrušený novým volebným obdobím automaticky, ak nie je predseda výboru novej súčasti Kongresu.
Článok 8 - Disciplinárny výbor
§29 Disciplinárny výbor je stály výbor Kongresu a je povinne zriadený na začiatku každého volebného obdobia.
§30 Predseda disciplinárneho výboru sa volí a odvoláva nadpolovičnou väčšinou kongresmanov. V čele disciplinárneho výboru môže byť ktorýkoľvek kongresman, s výnimkou predsedníctva Kongresu.
§31 Úlohou disciplinárneho výboru je kontrolovať, či kongresmani počas výkonu ich mandátu spĺňajú všetky podmienky ustanovené týmto alebo iným zákonom a kontrola zamestnancov vrchného súdu pre strety záujmov. Disciplinárny výbor má právo za týmto účelom nahliadnuť do trestného registra kongresmanov, avšak iba v nevyhnutnej miere.
§32 Disciplinárne konanie sa zahajuje na základe podnetu ktoréhokoľvek člena Kongresu alebo občana proti kongresmanovi, ktorý sa dopustil porušenia zákona. Disciplinárne konanie zahajuje člen disciplinárneho výboru a jeho výsledok potvrdzuje predseda výboru, ktorý o ňom zverejní rozhodnutie na verejne dostupných stránkach Kongresu.
§33 Disciplinárny výbor je v rámci disciplinárneho rozhodnutia oprávnený ukladať aj osobitné sankcie, ktorými sú:
a) napomenutie, pokiaľ ide o menej závažné porušenie tohto zákona,
b) pozastavenie platu kongresmana maximálne po dobu jedného volebného obdobia,
c) pokutu do výšky 500-násobku platu člena Kongresu.
d) povinnosť verejného ospravedlnenia sa spôsobom a v lehote, ktorú určí predseda výboru,
e) zneplatnenie hlasu, ktorý bol udelený v rozpore s hlasovacími pravidlami.
§34 Ak bola kongresmanovi udelená pokuta alebo iná povinnosť, musí byť vykonaná v lehote, ktorú predseda výboru určí v rozhodnutí. Minimálna lehota nesmie byť menej ako 7 dní. Proti samotnému disciplinárnemu rozhodnutiu, ktoré zverejňuje predseda výboru je možné sa odvolať a odvolanie dočasne pozastavuje vykonateľnosť takého rozhodnutia do doby, kým súd nerozhodne.
Článok 9 - Etický kódex kongresmana
§35 Etický kódex predstavuje súhrn pravidiel pre kongresmanov, ktorými sú povinní sa riadiť počas výkonu ich funkcie. Konanie v rozpore s ustanoveniami tohto kódexu je predmetom šetrenia disciplinárnym výborom.
§36 Kongresman za účelom dodržiavania Etického kódexu kongresmana vždy:
a) vykonáva svoj mandát v súlade s platnou legislatívou, kladie dôraz na verejný záujem a pri rozhodovaní nie je viazaný žiadnymi príkazmi,
b) ctí dôstojnosť mandátu kongresmana. Behom výkonu svojej funkcie pred verejnosťou a ve vnitřni komunikaci Kongresu vystupuje v súlade s pravidlami slušného správania a základnými mravnými hodnotami, zdvorilo, reprezentatívne a najmä dôstojne,
c) sa vždy pri výkone svojich rozhodovacích právomocí rozhoduje výlučne iba na základe objektívne zistených skutočností, v súlade so zákonom a bez osobnej predpojatosti alebo predsudkov,
d) je otvorený voči verejnosti a zároveň je jeho povinnosťou odpovedať na otázky občanov alebo médií o výkone svojej funkcie, žiadne informácie alebo úkony nezatajuje s výnimkou tých, pri ktorých to určuje zákon alebo ktoré sa týkajú jeho súkromného života,
e) dodržiava základnú úctu a rešpekt voči iným verejným funkcionárom alebo kongresmanom. Pri výkone svojej funkcie sa zdrží akýchkoľvek prejavov, ktorými by znevažoval prácu iného kongresmana alebo verejného funkcionára, osobných urážok, ohovárania, osočovania alebo iného znevažujúceho alebo šikanózneho správania,
f) sa vždy účastní na schôdzach a aktivitách Kongresu, ak sa na nejakej z nich zúčastniť nemôže, svoju absenciu vždy riadne a včas ospravedlní,
g) neprijíma ani nevyžaduje pasívne ani aktívne žiadne dary, služby, finančné prostriedky ani iné výhody s cieľom osobného obohatenia sa.
§38 Medzi závažné disciplinárne previnenia patrí opakované porušovanie písmen b), e), f), g) §38 tohto zákona aj napriek predošlým opatreniam podľa §33. Odvolanie kongresmana pre tieto porušenia je možné vykonať na základe zásady “trikrát a dosť” v rámci jedného volebného obdobia.
§39 Ak príde k závažnému disciplinárnemu previneniu podľa §38, predseda disciplinárneho výboru je oprávnený a zároveň povinný daného kongresmana odvolať z jeho funkcie.
Článok 10 - Vláda San Andreas
§40 Vláda San Andreas zastupuje štát San Andreas ako právnickú osobu.
§41 Vláda spravuje hnuteľný aj nehnuteľný majetok štátu San Andreas a vlády San Andreas, ak osobitný zákon v jednotlivých veciach neustanovuje inak.
§42 Vláda vo veciach svojej pôsobnosti rozhoduje uznesením. Uznesenie môže byť prijaté iba v prípade, ak sa na jeho znení zhodla aspoň polovica všetkých členov vlády.
Článok 11 - Riešenie rovnosti hlasov vo voľbách do Kongresu
§43 V prípade, že v akomkoľvek volebnom obvode obdržia dvaja alebo viac kandidátov rovnaký počet hlasov, bude o rozhodnuté o ich mandáte nasledujúcim spôsobom:
a) Kandidáti s rovnosťou hlasou sa vyjadria vo vnútornej aplikácií Kongresu najneskôr do 48 hodín, či majú záujem o pozíciu starostu alebo člena Kongresu a príde k vzájomnej dohode,
b) Ak nepríde k vzájomnej dohode, Najvyšší súd San Andreas v danom volebnom obvode vyhlási predčasné voľby a to najneskôr do 24 hodín od vyjadrenia všetkých kandidátov s rovnakým počtom hlasov,
Článok 12 - Transparentnosť komunikácie
§44 Kongres je povinný umožniť občanom okamžitý náhlad do svojich komunikačných kanálov. V prípade, že prichádza k tajnej schôdzi podľa §6 a tajná komunikácia je nevyhnutná na dosiahnutie týchto cieľov, vytvorí sa utajený komunikačný kanál viditeľný iba pre členov Kongresu, vrchného súdu, Najvyššieho súdu a osôb zapojených do jednotlivých jednaní. Všetky komunikačné kanály, ak už neslúžia svojmu účelu, musia byť archivované.
§45 Komunikačná platforma pre vnútornú komunikáciu predstavuje komunikačná aplikácia “Vláda San Andreas”, ktorá je v správe predsedu vrchného súdu.
§46 Vnútorná komunikácia nemôže byť priamo narušená verejnosťou, oprávnené osoby pre komunikáciu sú len kongresmani a sudcovia vrchného a najvyššieho súdu
Článok 13 - Neaktivita kongresmana
§47 Na účely čl. 11 písm. e) ústavného zákona č. 1/2020 sa za “účasť na schôdzi” považuje: a) aktivita kongresmana vo vládnej aplikácií (napr. hlasovanie, zapojenie sa do diskusie, podanie návrhu alebo práca na podnetoch z vládnej podatelne, b) účasť na ustanovujúcej alebo mimoriadnej schôdzi Kongresu.
§48 Kongresman, ktorý po dobu dlhšiu ako 7 dní po sebe idúcich kalendárnych dní nevykáže žiadnu aktivitu podľa §47, môže byť odvolaný hlasovaním nadpolovičnej väčšiny členov Kongresu. Návrh na odvolání podává
kongresman nebo předseda Kongresu. Po přijetí návrhu mandát člena zaniká dnem zveřejnění výsledků hlasování
§49 Ospravedlnenie z dôvodov dovolenky, choroby alebo iného vážneho dôvodu musí byť oznámené predsedníctvu Kongresu prostredníctvom vládnej aplikácie v predstihu. V takom prípade sa do lehoty podľa §48 nepočíta.
Odôvodnenie:
Táto novela zákona o Kongrese je snahou „upratať“ existujúce pravidlá tak, aby boli jednoduchšie, zrozumiteľnejšie a lepšie použiteľné v praxi. Doterajšie znenie zákona obsahovalo viacero paragrafov, ktoré boli len formálne, nemali žiadnu reálnu váhu alebo sa nedali efektívne uplatniť. Novela ich preto odstraňuje a zároveň prináša niekoľko konkrétnych zmien, ktoré reagujú na reálne skúsenosti z fungovania Kongresu.
Hlavné body novely:
Článok 1 Pridáva opatrenia proti situáciam, keď sa do Kongresu dostali kongresmani, ktorí medzičasom stratili voliteľnosť, ale v niektorých situáciach neboli odvolaní dostatočne rýchlo. Nové znenie má automaticky zabrániť tomu, aby takíto ľudia naďalej pôsobili v Kongrese alebo sa zúčastnili jeho zasadnutí a rozhodovali, aj keď na to nemajú nárok.
Článok 2 Pridáva povinnosť, aby každý kandidát do Kongresu predstavil svoj volebný program verejne - formou otvoreného listu alebo vyhlásenia voličom aspoň so základnými bodmi svojho programu. Tento krok má zvýšiť pomôcť voličom lepšie porozumieť, čo kandidáti ponúkajú, a zároveň ich viesť k zodpovednejšiemu prístupu k voľbám a zabrániť tomu, aby sa do Kongresu dostávali osoby bez záujmu.
Článok 3 Upravuje fungovanie predsedníctva Kongresu. To síce existovalo aj doteraz, ale len neformálne. Po novom sa stáva oficiálnou organizačnou zložkou, ktorá bude zodpovedná za komunikáciu, koordináciu a plynulý chod Kongresu. Predseda a podpredseda už nebudú vystupovať ako samostatné autority, ale ako súčasť kolektívneho vedenia, ktoré koná na základe vôle väčšiny. Cieľom je posilniť jednotu a znížiť riziko jednostranných rozhodnutí.
Články 4 až 13 Neprinášajú žiadne nové významné pravidlá – iba sa upravil ich jazyk, formulácie, aby bol zákon čitateľnejší a jednotnejší. V niektorých prípadoch sa medzi inštitúcie, s ktorými Kongres všeobecne komunikuje alebo jedná pri riešení krízových situácií pridal aj Najvyšší súd, ktorý v dobe tvorby týchto článkov neexistoval.

Wilhelm Schultz
predseda Kongresu San Andreas
KONGRES SAN ANDREAS

Návrh č. 279/0
Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2023
ze dne 07.10.2025
Článok 1 - Voliteľnosť kandidáta
§1 Každý občan štátu San Andreas starší 21 rokov je oprávnený kandidovať na post starostu a člena Kongresu za predpokladu, že je voliteľný. Voliteľnosť sa v prípade straty obnovuje automaticky momentom, kedy dôvody pre stratu volitelnosť podľa §2 tohto zákona uplynuli.
§2 Občan stráca voliteľnosť, ak:
a) nie je držiteľom štátneho občianstva San Andreas,
b) je vo výkone trestu odňatia slobody alebo bol odsúdený súdom,
c) jeho fyzický a psychický stav neumožňuje výkon funkcie,
d) nie je absolútne trestne bezúhonný.
§3 Mandát starostu a člena Kongresu občana, ktorý sa aj napriek strate voliteľnosti zúčastnil volieb a získal dostatočný počet hlasov na zisk mandátu, sa považuje za neplatný momentom jeho zvolenia.
Článok 2 - Volebná kampaň
§4 Každý kandidát musí pri registrácií do volieb predložiť stručný program obsahujúci minimálne 3 hlavné body, ktoré plánuje presadzovať. K voľbám nemôže byť pripustený kandidát, ktorý svoj program nepredložil.
§5 Minimálne 7 dní pred uzavretím volieb je Najvyšší súd San Andreas povinný zverejniť nástenku volebných programov, kde kandidáti priložia svoje volebné programy.
§6 Programy kandidátov musia obsahovať meno kandidáta, či kandiduje za politickú stranu alebo ako nezávislý kandidát a jeho program. Volebné programy sú verejné a slúžia na propagáciu kandidátov, občania do nich môžu nahliadať.
Článok 3 - Predsedníctvo Kongresu
§7 Predsedníctvo Kongresu je vnútorná organizačná zložka, ktorá je tvorená predsedom Kongresu a podpredsedom Kongresu, ktorí zabezpečujú plynulý chod Kongresu, reprezentujú Kongres navonok i dovnútra a vykonávajú administratívne alebo iné úlohy tam, kde to zákon stanoví.
§8 Predseda Kongresu je najvyšším predstaviteľom Kongresu a stojí na čele jeho predsedníctva, volí ho Kongres nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých kongresmanov a prisluší mu najmä:
a) zastupovať Kongres navonok i dovnútra,
b) schvaľovať udelenie štátneho vyznamenania,
c) podpisovať zákony, rozhodnutia alebo iné listiny vydávané Kongresom,
d) organizovať schôdze Kongresu,
e) vykonávať iné úlohy, ktoré mu ukladá zákon.
§9 Predsedníctvo Kongresu je podriadené zvyšku Kongresu a zastupuje hlasy všetkých kongresmanov, preto je viazané rozhodnutím väčšiny pri zastupovaní ich záujmov a reprezentovaní Kongresu ako celku.
§10 Predseda aj podpredseda Kongresu sa môžu kedykoľvek vzdať svojej funkcie dobrovolne písomným oznámením ostatným kongresmanom. V prípade ak by sa predseda Kongresu vzdal svojej funkcie, pozícia bude dočasne zaplnená dočasným predsedom v súlade s §22, kým Kongres hlasovaním zvolí nového predsedu.
§11 Predsedníctvo Kongresu podľa definície tohto zákona môže byť odvolané so súhlasom nadpolovičnej väčšiny iba ako celok aktom vyslovenia nedôvery, ktoré má za následok stratu tejto pozície.
§12 Do zvolenia predsedu Kongresu figuruje v tejto roli dočasne ten kongresman, ktorý vo voľbách získal absolútnym číslom najvyšší počet hlasov. Ak sa o rovnaký počet hlasov delia dvaja kongresmani, chopí sa tejto role ten, kto sa o ňu prvý prihlási.
Článok 4 - Schôdze Kongresu
§13 Schôdze Kongresu organizuje predsedníctvo Kongresu, ktoré musí o schôdzi, jej programe a výsledku informovať verejnosť prostredníctvom verejného dokumentu.
§14 Schôdze Kongresu sú verejnosti prístupné. Tajná schôdza musí byť odhlasovaná nadpolovičnou väčšinou kongresmanov a môže sa uskutočniť len za predpokladu, že ide o prejednávanie situácií v prípade ohrozenia štátu alebo inej krízovej situácie, kedy verejnosť môže ohroziť prijatie krokov vedúcich k vyriešeniu konkrétnej situácie. Transkripcia tajnej schôdze sa ukladá v archíve vrchného súdu.
§15 Kongres usporiadava schôdze v budove Kongresu vo štvrti City Hall, San Fierro, ak neni z bezpečnostných či technických dôvodov určené inak.
§16 Do budovy Kongresu alebo do iného miesta, kde sa Kongres schádza, je zakázané vstupovať so strelnými a chladnými zbraňami, nepriestreľnými vestami a prostriedkami zahalujúcimi tvár, výnimku tvoria príslušníci Polície San Andreas, ak na miesto boli núdzovo povolaní.
Článok 5 - Hlasovanie Kongresu
§16 Hlasovanie prebieha elektronicky za použitia hlasovacieho systému Kongresu, hlasovať môžu aj kongresmani, ktorí nie sú prítomní na schôdzi. Výsledok hlasovania je určený až po vyjadrení sa všetkých kongresmanov alebo po uplynutí 24 hodín od zahájenia hlasovania.
§17 Výsledky hlasovaní o pravných predpisov alebo rozhodnutiach Kongresu sa evidujú priamo k danému návrhu, všetky ostatné hlasovania sa evidujú v evidencii hlasovaní, ktorá musí obsahovať:
a) názov prejednávaného návrhu a zároveň stručný a jednoznačný popis návrhu o ktorom sa hlasovalo,
b) mená kongresmanov prihlásených k hlasovaniu, ich hlasy a zároveň výsledok hlasovania.
§18 Každý kongresman má pri hlasovaní k dispozícií tri možnosti, kedy môže hlasovať za alebo proti návrhu alebo sa hlasovania zdržať, každému kongresmanovi musí byť jasné, o čom sa hlasuje prostredníctvom popisu hlasovania.
§19 Kongresman nemôže svoj odovzdaný hlas v hlasovaní zmeniť či odvolať. Výnimkou je iba omyl v stlačení zlého tlačítka, ktorý musí byť opravený najneskôr do 5 minút.
§20 Akýkoľvek kongresman môže za udania pádneho dôvodu žiadať zneplatnenie hlasovania. Zneplatnenie schvaľuje predsedníctvo Kongresu alebo predseda disciplinárneho výboru v ľubovoľnom poradí a musí tak učiniť skôr, než príde ku koncu hlasovania, kedy sa už výsledok hlasovania stáva platným.
§21 V prípade sporov o platnosti výsledkov hlasovania rozhodne súd.
Článok 6 - Legislatívny proces
§22 Návrh zákona môže podať kongresman alebo skupina kongresmanov. Zverejňuje ho na stránkach Kongresu, kde do neho môžu nahliadnuť aj občania.
§23 Návrh zákona musí obsahovať jeho paragrafové znenie a znenie návrhu zákona musí byť zrozumiteľné a musí byť z neho zrejmé, čo má byť zákonom dosiahnuté.
§24 Kongres pri prijatí zákona samostatne kontroluje, či prijatý zákon neodporuje ústavnému alebo právnemu poriadku, sám preto ručí za jeho správnosť.
Článok 7 - Výbory Kongresu San Andreas
§25 Výbor predstavuje združenie kongresmanov, ktorí spoločne pracujú na návrhoch zákonov alebo riešia iné úkony Kongresu pre konkrétnu oblasť a neskôr ich prezentujú celému Kongresu.
§26 V čele výboru stojí predseda výboru, výbory formuje predseda Kongresu a môže ich byť ľubovoľné množstvo a môžu byť zamerané na ľubovoľné oblasti.
§27 Členstvo vo výbore je dobrovoľné a členmi sa stávajú kongresmani podľa vlastného uváženia, rovnako tak môžu aj výbory kedykoľvek opúštať.
§28 Výbor ruší predseda výboru, alebo je výbor zrušený novým volebným obdobím automaticky, ak nie je predseda výboru novej súčasti Kongresu.
Článok 8 - Disciplinárny výbor
§29 Disciplinárny výbor je stály výbor Kongresu a je povinne zriadený na začiatku každého volebného obdobia.
§30 Predseda disciplinárneho výboru sa volí a odvoláva nadpolovičnou väčšinou kongresmanov. V čele disciplinárneho výboru môže byť ktorýkoľvek kongresman, s výnimkou predsedníctva Kongresu.
§31 Úlohou disciplinárneho výboru je kontrolovať, či kongresmani počas výkonu ich mandátu spĺňajú všetky podmienky ustanovené týmto alebo iným zákonom a kontrola zamestnancov vrchného súdu pre strety záujmov. Disciplinárny výbor má právo za týmto účelom nahliadnuť do trestného registra kongresmanov, avšak iba v nevyhnutnej miere.
§32 Disciplinárne konanie sa zahajuje na základe podnetu ktoréhokoľvek člena Kongresu alebo občana proti kongresmanovi, ktorý sa dopustil porušenia zákona. Disciplinárne konanie zahajuje člen disciplinárneho výboru a jeho výsledok potvrdzuje predseda výboru, ktorý o ňom zverejní rozhodnutie na verejne dostupných stránkach Kongresu.
§33 Disciplinárny výbor je v rámci disciplinárneho rozhodnutia oprávnený ukladať aj osobitné sankcie, ktorými sú:
a) napomenutie, pokiaľ ide o menej závažné porušenie tohto zákona,
b) pozastavenie platu kongresmana maximálne po dobu jedného volebného obdobia,
c) pokutu do výšky 500-násobku platu člena Kongresu.
d) povinnosť verejného ospravedlnenia sa spôsobom a v lehote, ktorú určí predseda výboru,
e) zneplatnenie hlasu, ktorý bol udelený v rozpore s hlasovacími pravidlami.
§34 Ak bola kongresmanovi udelená pokuta alebo iná povinnosť, musí byť vykonaná v lehote, ktorú predseda výboru určí v rozhodnutí. Minimálna lehota nesmie byť menej ako 7 dní. Proti samotnému disciplinárnemu rozhodnutiu, ktoré zverejňuje predseda výboru je možné sa odvolať a odvolanie dočasne pozastavuje vykonateľnosť takého rozhodnutia do doby, kým súd nerozhodne.
Článok 9 - Etický kódex kongresmana
§35 Etický kódex predstavuje súhrn pravidiel pre kongresmanov, ktorými sú povinní sa riadiť počas výkonu ich funkcie. Konanie v rozpore s ustanoveniami tohto kódexu je predmetom šetrenia disciplinárnym výborom.
§36 Kongresman za účelom dodržiavania Etického kódexu kongresmana vždy:
a) vykonáva svoj mandát v súlade s platnou legislatívou, kladie dôraz na verejný záujem a pri rozhodovaní nie je viazaný žiadnymi príkazmi,
b) ctí dôstojnosť mandátu kongresmana. Behom výkonu svojej funkcie pred verejnosťou a ve vnitřni komunikaci Kongresu vystupuje v súlade s pravidlami slušného správania a základnými mravnými hodnotami, zdvorilo, reprezentatívne a najmä dôstojne,
c) sa vždy pri výkone svojich rozhodovacích právomocí rozhoduje výlučne iba na základe objektívne zistených skutočností, v súlade so zákonom a bez osobnej predpojatosti alebo predsudkov,
d) je otvorený voči verejnosti a zároveň je jeho povinnosťou odpovedať na otázky občanov alebo médií o výkone svojej funkcie, žiadne informácie alebo úkony nezatajuje s výnimkou tých, pri ktorých to určuje zákon alebo ktoré sa týkajú jeho súkromného života,
e) dodržiava základnú úctu a rešpekt voči iným verejným funkcionárom alebo kongresmanom. Pri výkone svojej funkcie sa zdrží akýchkoľvek prejavov, ktorými by znevažoval prácu iného kongresmana alebo verejného funkcionára, osobných urážok, ohovárania, osočovania alebo iného znevažujúceho alebo šikanózneho správania,
f) sa vždy účastní na schôdzach a aktivitách Kongresu, ak sa na nejakej z nich zúčastniť nemôže, svoju absenciu vždy riadne a včas ospravedlní,
g) neprijíma ani nevyžaduje pasívne ani aktívne žiadne dary, služby, finančné prostriedky ani iné výhody s cieľom osobného obohatenia sa.
§38 Medzi závažné disciplinárne previnenia patrí opakované porušovanie písmen b), e), f), g) §38 tohto zákona aj napriek predošlým opatreniam podľa §33. Odvolanie kongresmana pre tieto porušenia je možné vykonať na základe zásady “trikrát a dosť” v rámci jedného volebného obdobia.
§39 Ak príde k závažnému disciplinárnemu previneniu podľa §38, predseda disciplinárneho výboru je oprávnený a zároveň povinný daného kongresmana odvolať z jeho funkcie.
Článok 10 - Vláda San Andreas
§40 Vláda San Andreas zastupuje štát San Andreas ako právnickú osobu.
§41 Vláda spravuje hnuteľný aj nehnuteľný majetok štátu San Andreas a vlády San Andreas, ak osobitný zákon v jednotlivých veciach neustanovuje inak.
§42 Vláda vo veciach svojej pôsobnosti rozhoduje uznesením. Uznesenie môže byť prijaté iba v prípade, ak sa na jeho znení zhodla aspoň polovica všetkých členov vlády.
Článok 11 - Riešenie rovnosti hlasov vo voľbách do Kongresu
§43 V prípade, že v akomkoľvek volebnom obvode obdržia dvaja alebo viac kandidátov rovnaký počet hlasov, bude o rozhodnuté o ich mandáte nasledujúcim spôsobom:
a) Kandidáti s rovnosťou hlasou sa vyjadria vo vnútornej aplikácií Kongresu najneskôr do 48 hodín, či majú záujem o pozíciu starostu alebo člena Kongresu a príde k vzájomnej dohode,
b) Ak nepríde k vzájomnej dohode, Najvyšší súd San Andreas v danom volebnom obvode vyhlási predčasné voľby a to najneskôr do 24 hodín od vyjadrenia všetkých kandidátov s rovnakým počtom hlasov,
Článok 12 - Transparentnosť komunikácie
§44 Kongres je povinný umožniť občanom okamžitý náhlad do svojich komunikačných kanálov. V prípade, že prichádza k tajnej schôdzi podľa §6 a tajná komunikácia je nevyhnutná na dosiahnutie týchto cieľov, vytvorí sa utajený komunikačný kanál viditeľný iba pre členov Kongresu, vrchného súdu, Najvyššieho súdu a osôb zapojených do jednotlivých jednaní. Všetky komunikačné kanály, ak už neslúžia svojmu účelu, musia byť archivované.
§45 Komunikačná platforma pre vnútornú komunikáciu predstavuje komunikačná aplikácia “Vláda San Andreas”, ktorá je v správe predsedu vrchného súdu.
§46 Vnútorná komunikácia nemôže byť priamo narušená verejnosťou, oprávnené osoby pre komunikáciu sú len kongresmani a sudcovia vrchného a najvyššieho súdu
Článok 13 - Neaktivita kongresmana
§47 Na účely čl. 11 písm. e) ústavného zákona č. 1/2020 sa za “účasť na schôdzi” považuje: a) aktivita kongresmana vo vládnej aplikácií (napr. hlasovanie, zapojenie sa do diskusie, podanie návrhu alebo práca na podnetoch z vládnej podatelne, b) účasť na ustanovujúcej alebo mimoriadnej schôdzi Kongresu.
§48 Kongresman, ktorý po dobu dlhšiu ako 7 dní po sebe idúcich kalendárnych dní nevykáže žiadnu aktivitu podľa §47, môže byť odvolaný hlasovaním nadpolovičnej väčšiny členov Kongresu. Návrh na odvolání podává
kongresman nebo předseda Kongresu. Po přijetí návrhu mandát člena zaniká dnem zveřejnění výsledků hlasování
§49 Ospravedlnenie z dôvodov dovolenky, choroby alebo iného vážneho dôvodu musí byť oznámené predsedníctvu Kongresu prostredníctvom vládnej aplikácie v predstihu. V takom prípade sa do lehoty podľa §48 nepočíta.
Odôvodnenie:
Táto novela zákona o Kongrese je snahou „upratať“ existujúce pravidlá tak, aby boli jednoduchšie, zrozumiteľnejšie a lepšie použiteľné v praxi. Doterajšie znenie zákona obsahovalo viacero paragrafov, ktoré boli len formálne, nemali žiadnu reálnu váhu alebo sa nedali efektívne uplatniť. Novela ich preto odstraňuje a zároveň prináša niekoľko konkrétnych zmien, ktoré reagujú na reálne skúsenosti z fungovania Kongresu.
Hlavné body novely:
Článok 1 Pridáva opatrenia proti situáciam, keď sa do Kongresu dostali kongresmani, ktorí medzičasom stratili voliteľnosť, ale v niektorých situáciach neboli odvolaní dostatočne rýchlo. Nové znenie má automaticky zabrániť tomu, aby takíto ľudia naďalej pôsobili v Kongrese alebo sa zúčastnili jeho zasadnutí a rozhodovali, aj keď na to nemajú nárok.
Článok 2 Pridáva povinnosť, aby každý kandidát do Kongresu predstavil svoj volebný program verejne - formou otvoreného listu alebo vyhlásenia voličom aspoň so základnými bodmi svojho programu. Tento krok má zvýšiť pomôcť voličom lepšie porozumieť, čo kandidáti ponúkajú, a zároveň ich viesť k zodpovednejšiemu prístupu k voľbám a zabrániť tomu, aby sa do Kongresu dostávali osoby bez záujmu.
Článok 3 Upravuje fungovanie predsedníctva Kongresu. To síce existovalo aj doteraz, ale len neformálne. Po novom sa stáva oficiálnou organizačnou zložkou, ktorá bude zodpovedná za komunikáciu, koordináciu a plynulý chod Kongresu. Predseda a podpredseda už nebudú vystupovať ako samostatné autority, ale ako súčasť kolektívneho vedenia, ktoré koná na základe vôle väčšiny. Cieľom je posilniť jednotu a znížiť riziko jednostranných rozhodnutí.
Články 4 až 13 Neprinášajú žiadne nové významné pravidlá – iba sa upravil ich jazyk, formulácie, aby bol zákon čitateľnejší a jednotnejší. V niektorých prípadoch sa medzi inštitúcie, s ktorými Kongres všeobecne komunikuje alebo jedná pri riešení krízových situácií pridal aj Najvyšší súd, ktorý v dobe tvorby týchto článkov neexistoval.

Wilhelm Schultz
predseda Kongresu San Andreas