KONGRES SAN ANDREAS

Návrh č. 284/0
Zákon, se kterým se mění zákon č. 108/2023 Zákon o Kongresu San Andreas, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
ze dne 11.11.2025
Zákon ruší celé znění aktuální podoby Zákona o Kongresu San Andreas a nahrazuje jej kompletní novou verzí.
Článek 1 - Volitelnost kandidáta
§1 Každý občan státu San Andreas starší 21 let je oprávněn kandidovat na post starosty a člena Kongresu za předpokladu, že je volitelný. Volitelnost se v případě ztráty obnovuje automaticky okamžikem, kdy důvody pro ztrátu volitelnosti podle §2 tohoto zákona pominuly.
§2 Občan ztrácí volitelnost, pokud:
a) není držitelem státního občanství San Andreas,
b) je ve výkonu trestu odnětí svobody nebo byl odsouzen soudem,
c) jeho fyzický a psychický stav neumožňuje výkon funkce,
d) není absolutně trestně bezúhonný.
§3 Mandát starosty a člena Kongresu občana, který se i přes ztrátu volitelnosti zúčastnil voleb a získal dostatečný počet hlasů na zisk mandátu, se považuje za neplatný okamžikem jeho zvolení.
Článek 2 - Volební kampaň
§4 Každý kandidát musí při registraci do voleb předložit stručný program obsahující minimálně 3 hlavní body, které plánuje prosazovat. K volbám nemůže být připuštěn kandidát, který svůj program nepředložil.
§5 Minimálně 7 dní před uzavřením voleb je Nejvyšší soud San Andreas povinen zveřejnit nástěnku volebních programů, kde kandidáti přiloží své volební programy.
§6 Programy kandidátů musí obsahovat jméno kandidáta, zda kandiduje za politickou stranu nebo jako nezávislý kandidát, a jeho program. Volební programy jsou veřejné a slouží k propagaci kandidátů, občané do nich mohou nahlížet.
Článek 3 - Předsednictvo Kongresu
§7 Předsednictvo Kongresu je vnitřní organizační složka, která je tvořena předsedou Kongresu a místopředsedou Kongresu, kteří zajišťují plynulý chod Kongresu, reprezentují Kongres navenek i dovnitř a vykonávají administrativní nebo jiné úkoly tam, kde to zákon stanoví.
§8 Předseda Kongresu je nejvyšším představitelem Kongresu a stojí v čele jeho předsednictva, volí ho Kongres nadpoloviční většinou hlasů všech kongresmanů a přísluší mu zejména:
a) zastupovat Kongres navenek i dovnitř,
b) schvalovat udělení státního vyznamenání,
c) podepisovat zákony, rozhodnutí nebo jiné listiny vydávané Kongresem,
d) organizovat schůze Kongresu,
e) vykonávat jiné úkoly, které mu ukládá zákon.
§9 Předsednictvo Kongresu je podřízeno zbytku Kongresu a zastupuje hlasy všech kongresmanů, proto je vázáno rozhodnutím většiny při zastupování jejich zájmů a reprezentaci Kongresu jako celku.
§10 Předseda i místopředseda Kongresu se mohou kdykoli vzdát své funkce dobrovolně písemným oznámením ostatním kongresmanům. V případě, že by se předseda Kongresu vzdal své funkce, pozice bude dočasně zaplněna dočasným předsedou v souladu s §22, dokud Kongres hlasováním nezvolí nového předsedu.
§11 Předsednictvo Kongresu podle definice tohoto zákona může být odvoláno se souhlasem nadpoloviční většiny pouze jako celek aktem vyslovení nedůvěry, které má za následek ztrátu této pozice.
§12 Do zvolení předsedy Kongresu figuruje v této roli dočasně ten kongresman, který ve volbách získal absolutním číslem nejvyšší počet hlasů. Pokud se o stejný počet hlasů dělí dva kongresmani, chopí se této role ten, kdo se o ni první přihlásí.
Článek 4 - Schůze Kongresu
§13 Schůze Kongresu organizuje předsednictvo Kongresu, které musí o schůzi, jejím programu a výsledku informovat veřejnost prostřednictvím veřejného dokumentu.
§14 Schůze Kongresu jsou veřejnosti přístupné. Tajná schůze musí být odhlasována nadpoloviční většinou kongresmanů a může se uskutečnit jen za předpokladu, že jde o projednávání situací v případě ohrožení státu nebo jiné krizové situace, kdy veřejnost může ohrozit přijetí kroků vedoucích k vyřešení konkrétní situace. Transkripce tajné schůze se ukládá v archivu vrchního soudu.
§15 Kongres uspořádává schůze v budově Kongresu ve čtvrti City Hall, San Fierro, není-li z bezpečnostních či technických důvodů určeno jinak.
§16 Do budovy Kongresu nebo do jiného místa, kde se Kongres schází, je zakázáno vstupovat se střelnými a chladnými zbraněmi, neprůstřelnými vestami a prostředky zahalujícími tvář, výjimku tvoří příslušníci Policie San Andreas, pokud byli na místo nouzově povoláni.
Článek 5 - Hlasování Kongresu
§16 Hlasování probíhá elektronicky za použití hlasovacího systému Kongresu, hlasovat mohou i kongresmani, kteří nejsou přítomni na schůzi. Výsledek hlasování je určen až po vyjádření se všech kongresmanů nebo po uplynutí 24 hodin od zahájení hlasování.
§17 Výsledky hlasování o právních předpisech nebo rozhodnutích Kongresu se evidují přímo k danému návrhu, všechna ostatní hlasování se evidují v evidenci hlasování, která musí obsahovat:
a) název projednávaného návrhu a zároveň stručný a jednoznačný popis návrhu, o kterém se hlasovalo,
b) jména kongresmanů přihlášených k hlasování, jejich hlasy a zároveň výsledek hlasování.
§18 Každý kongresman má při hlasování k dispozici tři možnosti, kdy může hlasovat pro nebo proti návrhu nebo se hlasování zdržet, každému kongresmanovi musí být jasné, o čem se hlasuje prostřednictvím popisu hlasování.
§19 Kongresman nemůže svůj odevzdaný hlas v hlasování změnit či odvolat. Výjimkou je pouze omyl při stisknutí špatného tlačítka, který musí být opraven nejpozději do 5 minut.
§20 Jakýkoli kongresman může s uvedením pádného důvodu žádat zneplatnění hlasování. Zneplatnění schvaluje předsednictvo Kongresu nebo předseda disciplinárního výboru v libovolném pořadí a musí tak učinit dříve, než dojde ke konci hlasování, kdy se již výsledek hlasování stává platným.
§21 V případě sporů o platnosti výsledků hlasování rozhodne soud.
Článek 6 - Legislativní proces
§22 Návrh zákona může podat kongresman nebo skupina kongresmanů. Zveřejňuje ho na stránkách Kongresu, kde do něj mohou nahlížet i občané.
§23 Návrh zákona musí obsahovat jeho paragrafové znění a znění návrhu zákona musí být srozumitelné a musí z něj být zřejmé, čeho má být zákonem dosaženo.
§24 Kongres při přijetí zákona samostatně kontroluje, zda přijatý zákon neodporuje ústavnímu nebo právnímu řádu, sám proto ručí za jeho správnost.
Článek 7 - Výbory Kongresu San Andreas
§25 Výbor představuje sdružení kongresmanů, kteří společně pracují na návrzích zákonů nebo řeší jiné úkony Kongresu pro konkrétní oblast a následně je prezentují celému Kongresu.
§26 V čele výboru stojí předseda výboru, výbory formuje předseda Kongresu a může jich být libovolné množství a mohou být zaměřeny na libovolné oblasti.
§27 Členství ve výboru je dobrovolné a členy se stávají kongresmani podle vlastního uvážení, stejně tak mohou výbory kdykoli opouštět.
§28 Výbor ruší předseda výboru, nebo je výbor zrušen novým volebním obdobím automaticky, pokud není předseda výboru nově součástí Kongresu.
Článek 8 - Disciplinární výbor
§29 Disciplinární výbor je stálý výbor Kongresu a je povinně zřízen na začátku každého volebního období.
§30 Předseda disciplinárního výboru se volí a odvolává nadpoloviční většinou kongresmanů. V čele disciplinárního výboru může být kterýkoli kongresman, s výjimkou předsednictva Kongresu.
§31 Úlohou disciplinárního výboru je kontrolovat, zda kongresmani během výkonu jejich mandátu splňují všechny podmínky stanovené tímto nebo jiným zákonem, a kontrola zaměstnanců vrchního soudu pro střety zájmů. Disciplinární výbor má právo za tímto účelem nahlížet do trestního rejstříku kongresmanů, avšak pouze v nezbytné míře.
§32 Disciplinární řízení se zahajuje na základě podnětu kteréhokoli člena Kongresu nebo občana proti kongresmanovi, který se dopustil porušení zákona. Disciplinární řízení zahajuje člen disciplinárního výboru a jeho výsledek potvrzuje předseda výboru, který o něm zveřejní rozhodnutí na veřejně dostupných stránkách Kongresu.
§33 Disciplinární výbor je v rámci disciplinárního rozhodnutí oprávněn ukládat i zvláštní sankce, jimiž jsou:
a) napomenutí, pokud jde o méně závažné porušení tohoto zákona,
b) pozastavení platu kongresmana maximálně po dobu jednoho volebního období,
c) pokuta do výše 500-násobku platu člena Kongresu.
d) povinnost veřejného omluvení způsobem a ve lhůtě, kterou určí předseda výboru,
e) zneplatnění hlasu, který byl udělen v rozporu s hlasovacími pravidly.
§34 Pokud byla kongresmanovi udělena pokuta nebo jiná povinnost, musí být vykonána ve lhůtě, kterou předseda výboru určí v rozhodnutí. Minimální lhůta nesmí být méně než 7 dní. Proti samotnému disciplinárnímu rozhodnutí, které zveřejňuje předseda výboru, je možné se odvolat a odvolání dočasně pozastavuje vykonatelnost takového rozhodnutí do doby, než soud rozhodne.
Článek 9 - Etický kodex kongresmana
§35 Etický kodex představuje souhrn pravidel pro kongresmany, jimiž jsou povinni se řídit během výkonu své funkce. Jednání v rozporu s ustanoveními tohoto kodexu je předmětem šetření disciplinárním výborem.
§36 Kongresman za účelem dodržování Etického kodexu kongresmana vždy:
a) vykonává svůj mandát v souladu s platnou legislativou, klade důraz na veřejný zájem a při rozhodování není vázán žádnými příkazy,
b) ctí důstojnost mandátu kongresmana. Během výkonu své funkce před veřejností a ve vnitřní komunikaci Kongresu vystupuje v souladu s pravidly slušného chování a základními mravními hodnotami, zdvořile, reprezentativně a zejména důstojně,
c) se vždy při výkonu svých rozhodovacích pravomocí rozhoduje výlučně pouze na základě objektivně zjištěných skutečností, v souladu se zákonem a bez osobní předpojatosti nebo předsudků,
d) je otevřen vůči veřejnosti a zároveň je jeho povinností odpovídat na otázky občanů nebo médií o výkonu své funkce, žádné informace nebo úkony nezatajuje s výjimkou těch, u nichž to určuje zákon nebo které se týkají jeho soukromého života,
e) dodržuje základní úctu a respekt vůči jiným veřejným funkcionářům nebo kongresmanům. Při výkonu své funkce se zdrží jakýchkoli projevů, jimiž by znevažoval práci jiného kongresmana nebo veřejného funkcionáře, osobních urážek, pomlouvání, osočování nebo jiného znevažujícího či šikanózního chování,
f) se vždy účastní schůzí a aktivit Kongresu, pokud se některé z nich zúčastnit nemůže, svou absenci vždy řádně a včas omluví,
g) nepřijímá ani nevyžaduje pasivně ani aktivně žádné dary, služby, finanční prostředky ani jiné výhody s cílem osobního obohacení.
§38 Mezi závažná disciplinární provinění patří opakované porušování písmen b), e), f), g) §38 tohoto zákona i přes předchozí opatření podle §33. Odvolání kongresmana pro tato porušení je možné provést na základě zásady „třikrát a dost“ v rámci jednoho volebního období.
§39 Pokud dojde k závažnému disciplinárnímu provinění podle §38, předseda disciplinárního výboru je oprávněn a zároveň povinen daného kongresmana odvolat z jeho funkce.
Článek 10 - Vláda San Andreas
§40 Vláda San Andreas zastupuje stát San Andreas jako právnickou osobu.
§41 Vláda spravuje movitý i nemovitý majetek státu San Andreas a vlády San Andreas, pokud zvláštní zákon v jednotlivých věcech nestanoví jinak.
§42 Vláda ve věcech své působnosti rozhoduje usnesením. Usnesení může být přijato pouze v případě, že se na jeho znění shodla alespoň polovina všech členů vlády.
Článek 11 - Řešení rovnosti hlasů ve volbách do Kongresu
§43 V případě, že v jakémkoli volebním obvodu obdrží dva nebo více kandidátů stejný počet hlasů, bude o jejich mandátu rozhodnuto následujícím způsobem:
a) Kandidáti s rovností hlasů se vyjádří ve vnitřní aplikaci Kongresu nejpozději do 48 hodin, zda mají zájem o pozici starosty nebo člena Kongresu, a dojde k vzájemné dohodě,
b) Pokud nedojde k vzájemné dohodě, Nejvyšší soud San Andreas v daném volebním obvodu vyhlásí předčasné volby a to nejpozději do 24 hodin od vyjádření všech kandidátů se stejným počtem hlasů,
Článek 12 - Transparentnost komunikace
§44 Kongres je povinen umožnit občanům okamžitý náhled do svých komunikačních kanálů. V případě, že dochází k tajné schůzi podle §6 a tajná komunikace je nezbytná k dosažení těchto cílů, vytvoří se utajený komunikační kanál viditelný pouze pro členy Kongresu, vrchního soudu, Nejvyššího soudu a osoby zapojené do jednotlivých jednání. Všechny komunikační kanály, pokud již neslouží svému účelu, musí být archivovány.
§45 Komunikační platformu pro vnitřní komunikaci představuje komunikační aplikace „Vláda San Andreas“, která je ve správě předsedy vrchního soudu.
§46 Vnitřní komunikace nemůže být přímo narušena veřejností, oprávněnými osobami pro komunikaci jsou jen kongresmani a soudci vrchního a nejvyššího soudu
Článek 13 - Neaktivita kongresmana
§47 Pro účely čl. 11 písm. e) ústavního zákona č. 1/2020 se za „účast na schůzi“ považuje: a) aktivita kongresmana ve vládní aplikaci (např. hlasování, zapojení se do diskuse, podání návrhu nebo práce na podnětech z vládní podatelny), b) účast na ustanovující nebo mimořádné schůzi Kongresu.
§48 Kongresman, který po dobu delší než 7 po sobě jdoucích kalendářních dnů nevykáže žádnou aktivitu podle §47, může být odvolán hlasováním nadpoloviční většiny členů Kongresu. Návrh na odvolání podává
kongresman nebo předseda Kongresu. Po přijetí návrhu mandát člena zaniká dnem zveřejnění výsledků hlasování
§49 Omluva z důvodů dovolené, choroby nebo jiného vážného důvodu musí být oznámena předsednictvu Kongresu prostřednictvím vládní aplikace předem. V takovém případě se do lhůty podle §48 nezapočítává.
Článek 14 - Interpelace
§50 Interpelací se rozumí dotaz kongresmana směřující na kteréhokoli jiného kongresmana, včetně předsedy a místopředsedů Kongresu a předsedů výborů, týkající se výkonu jejich mandátu, předložených nebo chystaných návrhů, usnesení, zpráv, jednání výborů nebo jiné záležitosti veřejného zájmu v působnosti Kongresu.
§51 Interpelace nesmí směřovat k osobním záležitostem interpelovaného (soukromý život, osobní majetkové poměry, zdravotní stav apod.) ani k informacím, které zjevně nepředstavují věc veřejného zájmu nebo nesouvisí s výkonem mandátu.
§52 Interpelace se podává elektronicky prostřednictvím oficiálního portálu Kongresu. Musí obsahovat jasně formulovanou otázku, věcné odůvodnění veřejného zájmu a případné odkazy na související dokumenty Kongresu. Každá odpověď na interpelaci se zveřejní přímo pod elektronicky podaný podnět na portálu Kongresu.
§53 Návrh na prověření přijatelnosti interpelace může podat kterýkoliv kongresman k Vrchnímu soudu San Andreas. O nepřijatelnosti interpelace vyrozumí Vrchní soud interpelujícího kongresmana. Interpelace je nepřijatelná a tak zneplatněná, pokud:
a) se netýká výkonu mandátu nebo působnosti Kongresu,
b) je zjevně osobní, šikanózní či opakovaná bez nových okolností,
c) požaduje utajované či zákonem chráněné údaje bez právního základu.
§54 Interpelovaný je povinen odpovědět na interpelaci do 5 dnů od zveřejnění přijaté interpelace. Odpověď musí být věcná, úplná a vztahovat se k položené otázce. Neodpovězení ve lhůtě stanovené tímto paragrafem je disciplinárním proviněním a automaticky podléhá Disciplinárnímu výboru.
Odůvodnění:
Tato novela zákona o Kongresu zpřehledňuje a zjednodušuje pravidla tak, aby byla srozumitelnější a lépe vymahatelná. Odstraňuje formální či nefunkční ustanovení a navazuje na praktické zkušenosti z fungování Kongresu.
Upravuje podmínky volitelnosti tak, aby osoby, které ji ztratily, nemohly nadále působit v Kongresu ani se účastnit rozhodování. Zároveň zavádí povinnost veřejně předložit volební program s hlavními body, čímž posiluje informovanost voličů a odpovědnost kandidátů.
Předsednictvo Kongresu se výslovně institucionalizuje jako kolektivní orgán odpovědný za komunikaci, koordinaci a plynulý chod, vázaný vůlí většiny. V dalších částech se sjednocuje jazyk a terminologie, doplňuje se role Nejvyššího soudu tam, kde je to účelné, a kultivují se pravidla schůzí, hlasování, legislativního procesu a disciplinární kontroly.
Institut interpelace se rozšiřuje na všechny členy Kongresu. Interpelace se mají týkat výhradně výkonu mandátu a věcí veřejného zájmu; o jejich přijatelnosti může rozhodnout Vrchní soud San Andreas, aby se předešlo osobním či šikanózním podnětům.
Návrh již byl v minulosti předložen a přijat, avšak byl z důvodu procesního pochybení zrušen Nejvyšším soudem v dokumentu N-032
Stephen Warren, J.D.
Předseda Kongresu San Andreas

[ic-only]
KONGRES SAN ANDREAS

Návrh č. 284/0
Zákon, se kterým se mění zákon č. 108/2023 Zákon o Kongresu San Andreas, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
ze dne 11.11.2025
Zákon ruší celé znění aktuální podoby Zákona o Kongresu San Andreas a nahrazuje jej kompletní novou verzí.
Článek 1 - Volitelnost kandidáta
§1 Každý občan státu San Andreas starší 21 let je oprávněn kandidovat na post starosty a člena Kongresu za předpokladu, že je volitelný. Volitelnost se v případě ztráty obnovuje automaticky okamžikem, kdy důvody pro ztrátu volitelnosti podle §2 tohoto zákona pominuly.
§2 Občan ztrácí volitelnost, pokud:
a) není držitelem státního občanství San Andreas,
b) je ve výkonu trestu odnětí svobody nebo byl odsouzen soudem,
c) jeho fyzický a psychický stav neumožňuje výkon funkce,
d) není absolutně trestně bezúhonný.
§3 Mandát starosty a člena Kongresu občana, který se i přes ztrátu volitelnosti zúčastnil voleb a získal dostatečný počet hlasů na zisk mandátu, se považuje za neplatný okamžikem jeho zvolení.
Článek 2 - Volební kampaň
§4 Každý kandidát musí při registraci do voleb předložit stručný program obsahující minimálně 3 hlavní body, které plánuje prosazovat. K volbám nemůže být připuštěn kandidát, který svůj program nepředložil.
§5 Minimálně 7 dní před uzavřením voleb je Nejvyšší soud San Andreas povinen zveřejnit nástěnku volebních programů, kde kandidáti přiloží své volební programy.
§6 Programy kandidátů musí obsahovat jméno kandidáta, zda kandiduje za politickou stranu nebo jako nezávislý kandidát, a jeho program. Volební programy jsou veřejné a slouží k propagaci kandidátů, občané do nich mohou nahlížet.
Článek 3 - Předsednictvo Kongresu
§7 Předsednictvo Kongresu je vnitřní organizační složka, která je tvořena předsedou Kongresu a místopředsedou Kongresu, kteří zajišťují plynulý chod Kongresu, reprezentují Kongres navenek i dovnitř a vykonávají administrativní nebo jiné úkoly tam, kde to zákon stanoví.
§8 Předseda Kongresu je nejvyšším představitelem Kongresu a stojí v čele jeho předsednictva, volí ho Kongres nadpoloviční většinou hlasů všech kongresmanů a přísluší mu zejména:
a) zastupovat Kongres navenek i dovnitř,
b) schvalovat udělení státního vyznamenání,
c) podepisovat zákony, rozhodnutí nebo jiné listiny vydávané Kongresem,
d) organizovat schůze Kongresu,
e) vykonávat jiné úkoly, které mu ukládá zákon.
§9 Předsednictvo Kongresu je podřízeno zbytku Kongresu a zastupuje hlasy všech kongresmanů, proto je vázáno rozhodnutím většiny při zastupování jejich zájmů a reprezentaci Kongresu jako celku.
§10 Předseda i místopředseda Kongresu se mohou kdykoli vzdát své funkce dobrovolně písemným oznámením ostatním kongresmanům. V případě, že by se předseda Kongresu vzdal své funkce, pozice bude dočasně zaplněna dočasným předsedou v souladu s §22, dokud Kongres hlasováním nezvolí nového předsedu.
§11 Předsednictvo Kongresu podle definice tohoto zákona může být odvoláno se souhlasem nadpoloviční většiny pouze jako celek aktem vyslovení nedůvěry, které má za následek ztrátu této pozice.
§12 Do zvolení předsedy Kongresu figuruje v této roli dočasně ten kongresman, který ve volbách získal absolutním číslem nejvyšší počet hlasů. Pokud se o stejný počet hlasů dělí dva kongresmani, chopí se této role ten, kdo se o ni první přihlásí.
Článek 4 - Schůze Kongresu
§13 Schůze Kongresu organizuje předsednictvo Kongresu, které musí o schůzi, jejím programu a výsledku informovat veřejnost prostřednictvím veřejného dokumentu.
§14 Schůze Kongresu jsou veřejnosti přístupné. Tajná schůze musí být odhlasována nadpoloviční většinou kongresmanů a může se uskutečnit jen za předpokladu, že jde o projednávání situací v případě ohrožení státu nebo jiné krizové situace, kdy veřejnost může ohrozit přijetí kroků vedoucích k vyřešení konkrétní situace. Transkripce tajné schůze se ukládá v archivu vrchního soudu.
§15 Kongres uspořádává schůze v budově Kongresu ve čtvrti City Hall, San Fierro, není-li z bezpečnostních či technických důvodů určeno jinak.
§16 Do budovy Kongresu nebo do jiného místa, kde se Kongres schází, je zakázáno vstupovat se střelnými a chladnými zbraněmi, neprůstřelnými vestami a prostředky zahalujícími tvář, výjimku tvoří příslušníci Policie San Andreas, pokud byli na místo nouzově povoláni.
Článek 5 - Hlasování Kongresu
§16 Hlasování probíhá elektronicky za použití hlasovacího systému Kongresu, hlasovat mohou i kongresmani, kteří nejsou přítomni na schůzi. Výsledek hlasování je určen až po vyjádření se všech kongresmanů nebo po uplynutí 24 hodin od zahájení hlasování.
§17 Výsledky hlasování o právních předpisech nebo rozhodnutích Kongresu se evidují přímo k danému návrhu, všechna ostatní hlasování se evidují v evidenci hlasování, která musí obsahovat:
a) název projednávaného návrhu a zároveň stručný a jednoznačný popis návrhu, o kterém se hlasovalo,
b) jména kongresmanů přihlášených k hlasování, jejich hlasy a zároveň výsledek hlasování.
§18 Každý kongresman má při hlasování k dispozici tři možnosti, kdy může hlasovat pro nebo proti návrhu nebo se hlasování zdržet, každému kongresmanovi musí být jasné, o čem se hlasuje prostřednictvím popisu hlasování.
§19 Kongresman nemůže svůj odevzdaný hlas v hlasování změnit či odvolat. Výjimkou je pouze omyl při stisknutí špatného tlačítka, který musí být opraven nejpozději do 5 minut.
§20 Jakýkoli kongresman může s uvedením pádného důvodu žádat zneplatnění hlasování. Zneplatnění schvaluje předsednictvo Kongresu nebo předseda disciplinárního výboru v libovolném pořadí a musí tak učinit dříve, než dojde ke konci hlasování, kdy se již výsledek hlasování stává platným.
§21 V případě sporů o platnosti výsledků hlasování rozhodne soud.
Článek 6 - Legislativní proces
§22 Návrh zákona může podat kongresman nebo skupina kongresmanů. Zveřejňuje ho na stránkách Kongresu, kde do něj mohou nahlížet i občané.
§23 Návrh zákona musí obsahovat jeho paragrafové znění a znění návrhu zákona musí být srozumitelné a musí z něj být zřejmé, čeho má být zákonem dosaženo.
§24 Kongres při přijetí zákona samostatně kontroluje, zda přijatý zákon neodporuje ústavnímu nebo právnímu řádu, sám proto ručí za jeho správnost.
Článek 7 - Výbory Kongresu San Andreas
§25 Výbor představuje sdružení kongresmanů, kteří společně pracují na návrzích zákonů nebo řeší jiné úkony Kongresu pro konkrétní oblast a následně je prezentují celému Kongresu.
§26 V čele výboru stojí předseda výboru, výbory formuje předseda Kongresu a může jich být libovolné množství a mohou být zaměřeny na libovolné oblasti.
§27 Členství ve výboru je dobrovolné a členy se stávají kongresmani podle vlastního uvážení, stejně tak mohou výbory kdykoli opouštět.
§28 Výbor ruší předseda výboru, nebo je výbor zrušen novým volebním obdobím automaticky, pokud není předseda výboru nově součástí Kongresu.
Článek 8 - Disciplinární výbor
§29 Disciplinární výbor je stálý výbor Kongresu a je povinně zřízen na začátku každého volebního období.
§30 Předseda disciplinárního výboru se volí a odvolává nadpoloviční většinou kongresmanů. V čele disciplinárního výboru může být kterýkoli kongresman, s výjimkou předsednictva Kongresu.
§31 Úlohou disciplinárního výboru je kontrolovat, zda kongresmani během výkonu jejich mandátu splňují všechny podmínky stanovené tímto nebo jiným zákonem, a kontrola zaměstnanců vrchního soudu pro střety zájmů. Disciplinární výbor má právo za tímto účelem nahlížet do trestního rejstříku kongresmanů, avšak pouze v nezbytné míře.
§32 Disciplinární řízení se zahajuje na základě podnětu kteréhokoli člena Kongresu nebo občana proti kongresmanovi, který se dopustil porušení zákona. Disciplinární řízení zahajuje člen disciplinárního výboru a jeho výsledek potvrzuje předseda výboru, který o něm zveřejní rozhodnutí na veřejně dostupných stránkách Kongresu.
§33 Disciplinární výbor je v rámci disciplinárního rozhodnutí oprávněn ukládat i zvláštní sankce, jimiž jsou:
a) napomenutí, pokud jde o méně závažné porušení tohoto zákona,
b) pozastavení platu kongresmana maximálně po dobu jednoho volebního období,
c) pokuta do výše 500-násobku platu člena Kongresu.
d) povinnost veřejného omluvení způsobem a ve lhůtě, kterou určí předseda výboru,
e) zneplatnění hlasu, který byl udělen v rozporu s hlasovacími pravidly.
§34 Pokud byla kongresmanovi udělena pokuta nebo jiná povinnost, musí být vykonána ve lhůtě, kterou předseda výboru určí v rozhodnutí. Minimální lhůta nesmí být méně než 7 dní. Proti samotnému disciplinárnímu rozhodnutí, které zveřejňuje předseda výboru, je možné se odvolat a odvolání dočasně pozastavuje vykonatelnost takového rozhodnutí do doby, než soud rozhodne.
Článek 9 - Etický kodex kongresmana
§35 Etický kodex představuje souhrn pravidel pro kongresmany, jimiž jsou povinni se řídit během výkonu své funkce. Jednání v rozporu s ustanoveními tohoto kodexu je předmětem šetření disciplinárním výborem.
§36 Kongresman za účelem dodržování Etického kodexu kongresmana vždy:
a) vykonává svůj mandát v souladu s platnou legislativou, klade důraz na veřejný zájem a při rozhodování není vázán žádnými příkazy,
b) ctí důstojnost mandátu kongresmana. Během výkonu své funkce před veřejností a ve vnitřní komunikaci Kongresu vystupuje v souladu s pravidly slušného chování a základními mravními hodnotami, zdvořile, reprezentativně a zejména důstojně,
c) se vždy při výkonu svých rozhodovacích pravomocí rozhoduje výlučně pouze na základě objektivně zjištěných skutečností, v souladu se zákonem a bez osobní předpojatosti nebo předsudků,
d) je otevřen vůči veřejnosti a zároveň je jeho povinností odpovídat na otázky občanů nebo médií o výkonu své funkce, žádné informace nebo úkony nezatajuje s výjimkou těch, u nichž to určuje zákon nebo které se týkají jeho soukromého života,
e) dodržuje základní úctu a respekt vůči jiným veřejným funkcionářům nebo kongresmanům. Při výkonu své funkce se zdrží jakýchkoli projevů, jimiž by znevažoval práci jiného kongresmana nebo veřejného funkcionáře, osobních urážek, pomlouvání, osočování nebo jiného znevažujícího či šikanózního chování,
f) se vždy účastní schůzí a aktivit Kongresu, pokud se některé z nich zúčastnit nemůže, svou absenci vždy řádně a včas omluví,
g) nepřijímá ani nevyžaduje pasivně ani aktivně žádné dary, služby, finanční prostředky ani jiné výhody s cílem osobního obohacení.
§38 Mezi závažná disciplinární provinění patří opakované porušování písmen b), e), f), g) §38 tohoto zákona i přes předchozí opatření podle §33. Odvolání kongresmana pro tato porušení je možné provést na základě zásady „třikrát a dost“ v rámci jednoho volebního období.
§39 Pokud dojde k závažnému disciplinárnímu provinění podle §38, předseda disciplinárního výboru je oprávněn a zároveň povinen daného kongresmana odvolat z jeho funkce.
Článek 10 - Vláda San Andreas
§40 Vláda San Andreas zastupuje stát San Andreas jako právnickou osobu.
§41 Vláda spravuje movitý i nemovitý majetek státu San Andreas a vlády San Andreas, pokud zvláštní zákon v jednotlivých věcech nestanoví jinak.
§42 Vláda ve věcech své působnosti rozhoduje usnesením. Usnesení může být přijato pouze v případě, že se na jeho znění shodla alespoň polovina všech členů vlády.
Článek 11 - Řešení rovnosti hlasů ve volbách do Kongresu
§43 V případě, že v jakémkoli volebním obvodu obdrží dva nebo více kandidátů stejný počet hlasů, bude o jejich mandátu rozhodnuto následujícím způsobem:
a) Kandidáti s rovností hlasů se vyjádří ve vnitřní aplikaci Kongresu nejpozději do 48 hodin, zda mají zájem o pozici starosty nebo člena Kongresu, a dojde k vzájemné dohodě,
b) Pokud nedojde k vzájemné dohodě, Nejvyšší soud San Andreas v daném volebním obvodu vyhlásí předčasné volby a to nejpozději do 24 hodin od vyjádření všech kandidátů se stejným počtem hlasů,
Článek 12 - Transparentnost komunikace
§44 Kongres je povinen umožnit občanům okamžitý náhled do svých komunikačních kanálů. V případě, že dochází k tajné schůzi podle §6 a tajná komunikace je nezbytná k dosažení těchto cílů, vytvoří se utajený komunikační kanál viditelný pouze pro členy Kongresu, vrchního soudu, Nejvyššího soudu a osoby zapojené do jednotlivých jednání. Všechny komunikační kanály, pokud již neslouží svému účelu, musí být archivovány.
§45 Komunikační platformu pro vnitřní komunikaci představuje komunikační aplikace „Vláda San Andreas“, která je ve správě předsedy vrchního soudu.
§46 Vnitřní komunikace nemůže být přímo narušena veřejností, oprávněnými osobami pro komunikaci jsou jen kongresmani a soudci vrchního a nejvyššího soudu
Článek 13 - Neaktivita kongresmana
§47 Pro účely čl. 11 písm. e) ústavního zákona č. 1/2020 se za „účast na schůzi“ považuje: a) aktivita kongresmana ve vládní aplikaci (např. hlasování, zapojení se do diskuse, podání návrhu nebo práce na podnětech z vládní podatelny), b) účast na ustanovující nebo mimořádné schůzi Kongresu.
§48 Kongresman, který po dobu delší než 7 po sobě jdoucích kalendářních dnů nevykáže žádnou aktivitu podle §47, může být odvolán hlasováním nadpoloviční většiny členů Kongresu. Návrh na odvolání podává
kongresman nebo předseda Kongresu. Po přijetí návrhu mandát člena zaniká dnem zveřejnění výsledků hlasování
§49 Omluva z důvodů dovolené, choroby nebo jiného vážného důvodu musí být oznámena předsednictvu Kongresu prostřednictvím vládní aplikace předem. V takovém případě se do lhůty podle §48 nezapočítává.
Článek 14 - Interpelace
§50 Interpelací se rozumí dotaz kongresmana směřující na kteréhokoli jiného kongresmana, včetně předsedy a místopředsedů Kongresu a předsedů výborů, týkající se výkonu jejich mandátu, předložených nebo chystaných návrhů, usnesení, zpráv, jednání výborů nebo jiné záležitosti veřejného zájmu v působnosti Kongresu.
§51 Interpelace nesmí směřovat k osobním záležitostem interpelovaného (soukromý život, osobní majetkové poměry, zdravotní stav apod.) ani k informacím, které zjevně nepředstavují věc veřejného zájmu nebo nesouvisí s výkonem mandátu.
§52 Interpelace se podává elektronicky prostřednictvím oficiálního portálu Kongresu. Musí obsahovat jasně formulovanou otázku, věcné odůvodnění veřejného zájmu a případné odkazy na související dokumenty Kongresu. Každá odpověď na interpelaci se zveřejní přímo pod elektronicky podaný podnět na portálu Kongresu.
§53 Návrh na prověření přijatelnosti interpelace může podat kterýkoliv kongresman k Vrchnímu soudu San Andreas. O nepřijatelnosti interpelace vyrozumí Vrchní soud interpelujícího kongresmana. Interpelace je nepřijatelná a tak zneplatněná, pokud:
a) se netýká výkonu mandátu nebo působnosti Kongresu,
b) je zjevně osobní, šikanózní či opakovaná bez nových okolností,
c) požaduje utajované či zákonem chráněné údaje bez právního základu.
§54 Interpelovaný je povinen odpovědět na interpelaci do 5 dnů od zveřejnění přijaté interpelace. Odpověď musí být věcná, úplná a vztahovat se k položené otázce. Neodpovězení ve lhůtě stanovené tímto paragrafem je disciplinárním proviněním a automaticky podléhá Disciplinárnímu výboru.
Odůvodnění:
Tato novela zákona o Kongresu zpřehledňuje a zjednodušuje pravidla tak, aby byla srozumitelnější a lépe vymahatelná. Odstraňuje formální či nefunkční ustanovení a navazuje na praktické zkušenosti z fungování Kongresu.
Upravuje podmínky volitelnosti tak, aby osoby, které ji ztratily, nemohly nadále působit v Kongresu ani se účastnit rozhodování. Zároveň zavádí povinnost veřejně předložit volební program s hlavními body, čímž posiluje informovanost voličů a odpovědnost kandidátů.
Předsednictvo Kongresu se výslovně institucionalizuje jako kolektivní orgán odpovědný za komunikaci, koordinaci a plynulý chod, vázaný vůlí většiny. V dalších částech se sjednocuje jazyk a terminologie, doplňuje se role Nejvyššího soudu tam, kde je to účelné, a kultivují se pravidla schůzí, hlasování, legislativního procesu a disciplinární kontroly.
Institut interpelace se rozšiřuje na všechny členy Kongresu. Interpelace se mají týkat výhradně výkonu mandátu a věcí veřejného zájmu; o jejich přijatelnosti může rozhodnout Vrchní soud San Andreas, aby se předešlo osobním či šikanózním podnětům.
Návrh již byl v minulosti předložen a přijat, avšak byl z důvodu procesního pochybení zrušen Nejvyšším soudem v dokumentu N-032
Stephen Warren, J.D.
Předseda Kongresu San Andreas
