Jelikož naše stránka pro správné fungování používá soubory cookies a zpracovává IP adresy, které jsou podle obecného nařízení GDPR považovány za osobní údaj, je nutné vyjádřit souhlas s podmínkami užití a se zpracováním osobních údajů.

LeoSight.cz - Herní portál

LeoSight.cz

[289/0] Návrh novely zákona o policii


16.11.2025 21:16

(( Veškeré informace v tomto příspěvku jsou fiktivní a týkají se pouze herního světa! ))

KONGRES SAN ANDREAS

Kongres San Andreas


Návrh č. 289/0

Zákon, se kterým se mění zákon č. 2/2020 Zákon o policii ve znění
pozdějších předpisů, a další související zákony

ze dne 16.11.2025


Zákon ruší celé aktuální znění zákona o policii a nahrazuje jej novým

Hlava I - Postavení a činnosti policie

§1 Policie San Andreas (dále jen „policie“ a „PSA“) je jednotný ozbrojený bezpečnostní sbor.

§2 Policie slouží veřejnosti. Jejím úkolem je chránit bezpečnost osob a majetku a veřejný pořádek, předcházet trestné činnosti, plnit úkoly podle trestního řádu a další úkoly na úseku vnitřního pořádku a bezpečnosti svěřené jí zákony.

Hlava II - Řízení a organizace policie

§3 Policie je rozdělena na policejní sbory a týmy, kterým velí policisté s hodností plukovník a nižší (dále jen „velitelé“).

§4 Velitelé odpovídají za činnosti svého sboru Ředitelství Policie San Andreas.

§5 Velitelé jsou odvolatelní:

a) Ředitelstvím Policie San Andreas,
b) Kongresem San Andreas
c) Vrchním soudem San Andreas,
d) Velitelem vnitřního inspektorátu Policie San Andreas.

§6 Velitelé jsou jmenovaní do funkce:

a) Ředitelstvím Policie San Andreas,
b) Velitelem vnitřního inspektorátu Policie San Andreas,
c) Vrchním soudem San Andreas,
d) Kongres San Andreas je oprávněn vznést návrh s kandidáty pro funkci velitele vnitřního inspektorátu Policie San Andreas.

 

Hlava III - Povinnosti příslušníků policie

§7 Policisté jsou povinni při plnění úkolů dodržovat pravidla zdvořilosti a dbát cti a důstojnosti ostatních občanů. Není přípustné slovní napadání ze strany policistů.

§8 V případě porušení zákonů, je přítomný policista ve službě povinen provést úkon v rámci své pravomoci, aby narušení pořádku přerušil.

§9 Policista je při vykonávání úkonů povinen:

a) dbát, aby žádné osobě v důsledku úkonu nevznikla bezdůvodná újma,
b) dbát, aby nezúčastněné osobě nečinností policisty nevznikla bezdůvodná újma,
c) postupovat tak, aby případný zásah do práv a svobod osob byl přiměřený a nepřekročil míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného úkonem,
d) nosit viditelně policejní odznak a na požádání se osobám prokázat alespoň číslem odznaku.

§10 Policista je při zatčení nebo zadržení osoby povinen:

a) zabavit všechny nelegálně držené a nebezpečné předměty, včetně tupých a řezných zbraní,
b) ověřit totožnost zatčené nebo zadržené osoby,
c) poučit zatčeného nebo zadrženého o jeho právech dle přílohy č.1 stanovené tímto zákonem,
d) zajistit důkazy, které prokáží vinu pachatele v případě jeho odvolání k soudu.

Hlava IV - Práva příslušníků policie

§11 Policista má právo zatknout občana pro spáchání, nebo i zadržet pro podezření ze spáchání trestného činu a to až na dobu 12 hodin bez soudního řízení. V případě zvláště závažné a zejména opakované trestné činnosti, která je jasně prokazatelná, až nejvýše na 5 dnů, obeznámí-li policie o této skutečnosti neprodleně vrchní soud, tuto vazbu může prodloužit vrchní soud až na 30 dnů dle vlastního uvážení na základě žádosti podané policií.

§11.1 Až po dobu 14 dnů smí policie držet osobu, která čeká na zrychlený soudní proces nebo soudní řízení, opět za předpokladu, že je vrchní soud o této skutečnosti obeznámen.

§12 Policista je oprávněn požadovat od osoby, je-li to nezbytné k plnění úkolů podle tohoto zákona, aby prokázal svou totožnost identifikačním dokladem. Rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřené účelu zjišťování totožnosti.

a) Nelze-li totožnost osoby zjistit na základě sdělených údajů ani v dostupných evidencích, je policista oprávněn získat informace potřebné k jejímu ztotožnění snímáním daktyloskopických otisků, zjišťováním tělesných znaků, měřením těla nebo odebíráním biologických vzorků umožňujících získání informací o genetickém vybavení. Odběr vzorků biologických materiálů se provádí způsobem, který nesmí ohrozit zdraví osoby.

§13 Policista je oprávněn požadovat potřebné vysvětlení a informace od osoby, která může přispět k objasnění skutečností důležitých pro odhalení přestupku nebo trestného činu a ke zjištění jeho pachatele, jakož ik vypátrání hledaných nebo pohřešovaných osob a věcí.

a) Vysvětlení nesmí být požadováno od osoby, která upozornila, že by jím porušila zákonem uloženou nebo uznanou povinnost mlčenlivosti, a nebyla od této povinnosti osvobozena.
b) Policista je povinen poučit osobu o možnosti odmítnout podání vysvětlení podle písm. a).

§14 Policista je při plnění úkolů oprávněn použít služebního psa k pachovým pracím zejména při sledování stopy osoby, vyhledávání osob a věcí a identifikaci osob a věcí.

a) Odebírání pachové stopy z osoby lze provést, jen jde-li o osobu, která je podezřelá ze spáchání trestného činu.
b) Policista je při používání služebního psa k pachovým pracím povinen postupovat tak, aby osobě nebyla způsobena újma na zdraví, nebyla ponižována její lidská důstojnost a byla dodržena základní hygienická pravidla.

§15 Policista je oprávněn dávat pokyny k zastavení dopravního prostředku, zakázat jízdu na nezbytně potřebný čas nebo přikázat směr dopravního prostředku. Policista je oprávněn zastavit dopravní prostředek a provést jeho prohlídku, pátrá-li po:

a) osobách hledaných nebo pohřešovaných.
b) zbraních, střelivu nebo omamných a psychotropních látkách.
c) věcech pocházejících z trestné činnosti nebo souvisejících s trestnou činností, má-li důvodné podezření, že se v dopravním prostředku taková osoba nebo věc nachází.

§15.1 Policista je oprávněn zastavit dopravní prostředek a provést jeho prohlídku, má-li důvodné podezření, že používáním dopravního prostředku, na dopravním prostředku nebo v souvislosti s dopravním prostředkem byl spáchán trestný čin.

§16 Policista je oprávněn použít technické prostředky k zabránění odjezdu dopravního prostředku v případě, že:

a) motorové vozidlo stojí na místě, kde je to zakázáno dopravní značkou nebo obecnou úpravou silničního provozu a řidič vozidla se v blízkosti nezdržuje.
b) vozidlo, které nesplňuje podmínky legálně provozovaného vozidla v souladu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích.
c) je-li vozidlem proveden neoprávněný zábor veřejného prostranství
d) jde o dopravní prostředek, o kterém se zjistilo, že je odcizený nebo hledaný.

§16.1 Technický prostředek k zabránění odjezdu motorového vozidla nelze použít, jde-li o vozidlo:

a) viditelně označené jako vozidlo Policie San Andreas, Zdravotnické záchranné služby, ozbrojených sil, Hasičského záchranného sboru, Vlády San Andreas, Vězenské služby San Andreas, Správy parků San Andreas.
b) tvoří překážku silničního provozu.

§17 Vyžaduje-li to splnění konkrétního úkolu policie, je policista oprávněn vyzvat každého, aby:

a) se po nezbytnou dobu nevstupoval na policistou určené místo.
b) se po nezbytnou dobu nezdržoval na určeném místě.
c) se po nezbytnou dobu setrval na určeném místě, hrozí-li závažné ohrožení života nebo zdraví.
d) k označení nebo ohraničení určeného místa mohou být použity technické prostředky, výstražné bariéry nebo policejní pásky.

§18 Policista je oprávněn použít donucovací prostředek k ochraně bezpečnosti své osoby, jiné osoby nebo majetku anebo k ochraně veřejného pořádku. Donucovacími prostředky jsou:

a) chvaty, údery a kopy sebeobrany.
b) elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek.
c) obušek a jiný uderný prostředek.
d) zastavovací pás a jiný prostředek k násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla.
e) vytlačovaní vozidlem.
f) služební pes.
g) vodní stříkač.
h) varovný výstřel.
i) hrozba namířenou střelnou zbraní.
j) úder střelnou zbraní.
k) pouta.
l) prostředek k zamezení prostorové orientace.

§18.1 Zjistí-li policista, že při použití donucovacích prostředků došlo ke zranění osoby, je povinen, pokud to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné osobě první pomoc a zajistit její lékařské ošetření.

§19 Policista je oprávněn použít zastavovací pás nebo jiné prostředky k násilnému zastavení dopravního prostředku, jehož řidič po opakované výzvě nezastaví a je-li:

a) bezohlednou jízdou vážně ohrožený život, zdraví nebo majetek,
b) důvodné podezření, že se v rámci prostředku přepravují pachatelé úmyslných trestných činů, hledané osoby, zbraně, střelivo, omamné a psychotropní látky.

§20 Policista je oprávněn provést prohlídku osoby, jestliže:

a) má důvodné podezření, že by u sebe osoba mohla mít nelegální předměty nebo
předměty spojené s trestnou činností.
b) je-li podle bodu a osoba zajištěná, zadržená nebo zatčená.

§21 Policista je oprávněn použít pouta a prostředek k zamezení prostorové orientace také ke spoutání osoby:

a) zajištěné.
b) zadržené.
c) zatčené.
d) dodávané do výkonu trestu odnětí svobody nebo do cely předběžného zadržení.
e) převzaté policistou k provedení procesních úkonů z cely předběžného zadržení nebo výkonu trestu odnětí svobody.

§22 Policie je oprávněna použít služební helikoptéru při služební činnosti.

a) Pilot se musí řídit Zákonem o civilním letectví.
b) Vyjímka se váže na dočasné přistání mimo heliport při dostatečném vyznačení zaparkovaného prostředku
c) I přes výjimky je pilot stále nucen hlásit veškeré své kroky do leteckého kanálu.

Hlava V - Práva zatčených a zadržených občanů

§23Každý zatčený a zadržený má právo se odvolat k soudu a žádat odškodnění za udělený trest. Nemůže se však vyhnout udělenému trestu a musí ihned nastoupit do jeho výkonu.

§24 U soudního řízení platí presumpce neviny, není-li prokázána vina důkazy.

§25 Každý zatčený a zadržený má v jakýkoliv okamžik právo na advokáta, není však možné pro toto právo zdržovat úkon policie na déle, než 10 minut. Dále má právo mluvit s právním zástupcem bez přítomnosti třetí osoby. Za tímto účelem poskytne policista neprodleně nezbytnou součinnost, jestliže o ně tato osoba požádá.

§26 S osobou v celách předběžného zadržení musí být zacházeno s úctou, musí mu být poskytnut dostatek potravy i tekutin. Dále má právo na vyrozumění volitelné osoby o jeho zatčení nebo zadržení, k tomuto počinu musí předat policii kontakt.

§27 Osoby v celách předběžného zadržení mají právo být zavřeni do společné cely s jiným vězněm, není-li to nebezpečné.

§28 Spolupráce s policií je u soudu brána jako polehčující okolnost.

§29 Recidiva je u soudu brána jako přitěžující okolnost.

§30 Zatčený nebo zadržený má právo podat stížnost na konkrétního policistu nebo skupinu policistů prostřednictvím formuláře, který vyplní a odevzdá vedení policie. Nedojde-li k uspokojení poškozené strany, může být stížnost postoupena k soudu.

Hlava VI - Omezení pravomocí policie

§31 Policista je oprávněn použít zbraň:

a) v rámci nutné obrany k odvrácení přímo hrozícího nebo probíhajícího útoku vedeného proti jeho nebo jiné osobě;
b) jestliže se nebezpečný pachatel, proti němuž zakročuje, na jeho výzvu nevzdá nebo se zdráhá opustit svůj úkryt;
c) nelze-li jinak překonat odpor směřující ke zmaření jeho závažného služebního zákroku;
d) aby zamezil útěku nebezpečného pachatele, jehož nemůže jiným způsobem zadržet;
e) aby odvrátil nebezpečný útok, který ohrožuje střežený nebo chráněný objekt nebo stanoviště, po marné výzvě, aby bylo upuštěno od útoku;
f) nelze-li jinak zadržet dopravní prostředek, jehož řidič bezohlednou jízdou vážně ohrožuje život a zdraví osob a na opětovnou výzvu nezastaví, přičemž cílem střelby nejsou osoby ve vozidle;
g) když osoba, proti níž byl použit donucovací prostředek hrozby střelnou zbraní nebo donucovací prostředek varovný výstřel, neuposlechne pokynů policisty směřujících k zajištění bezpečnosti jeho vlastní nebo jiné osoby;
h) když je třeba zneškodnit zvíře ohrožující život nebo zdraví osob.

§31.1 Při použití zbraně je policista povinen dbát nutné opatrnosti, zejména neohrozit život jiných osob a co nejvíce šetřit život osoby, proti níž zákrok směřuje.

§32 Při zákroku proti zjevně těhotné ženě, osobě zjevně vysokého věku, osobě se zjevnou tělesnou vadou nebo chorobou nebo osobě zjevně mladší 15 let nesmí policista použít údery a kopy,elektrický ani jiný obdobný dočasně zneschopňující prostředek, obušek ani jiný úderný prostředek, vytlačování vozidlem, služebního psa, úder střelnou zbraní, hrozbu namířenou střelnou zbraní, varovný výstřel a zbraň, vyjma případů, kdy útok takové osoby bezprostředně ohrožuje život nebo zdraví policisty anebo jiné osoby nebo hrozí větší škoda na majetku a nebezpečí nelze odvrátit jinak.

§32.1 Policista při použití donucovacího prostředku dbá na to, aby nezpůsobil osobě újmu zřejmě nepřiměřenou povaze a nebezpečnosti jejího jednání.

a) vzniknou-li pochybnosti o oprávněnosti nebo přiměřenosti použití donucovacích prostředků při jejich použití byla způsobena smrt, vážna újma na zdraví nebo škody nikoli nepatrné, je velitel policie povinen vyrozumět bez zbytečného odkladu příslušného státního zástupce.

Hlava VII - Cely předběžného zadržení

§33 Cela musí být hygienicky nezávadná a musí odpovídat svému účelu. V cele nesmějí být umístěny předměty, které by mohly být zneužity k ohrození života nebo zdraví policisty nebo jiných osob.

§34 Nemá-li osoba dostatečný oděv nebo má-li oděv hygienicky závadný, zapůjčí jí oděv policie.

§35 Zjistí-li policista, že osoba, která má být umístěna do cely, je zraněná, nebo upozorní-li tato osoba na svou závažnou chorobu nebo je důvodné podezření, že tato osoba takovou chorobou trpí, zajistí policista její lékařské ošetření.

§36 Jestliže osoba umístěná v cele onemocní, utrpí jinou újmu na zdraví nebo se pokusí o sebevraždu, policista, který vykonává ostrahu cely, učiní potřebná opatření směřující k ochraně jejího života nebo zdraví.

§37 Osoba umístěná v cele může podávat podněty a stížnosti. Podněty a stížnosti se předávají policistovi, který vykonává ostrahu cely a posune je k dalšímu řešení.

Hlava VIII - Poskytování a zpřístupňování osobních údajů

§38 Policie je oprávněna zpřístupňovat jiným vládním orgánům a institucím pod správou vlády a zpracovávat osobní údaje, vést evidenci vozidel, nemovitostí nebo firem v rozsahu nezbytném pro plnění úkolů policie, zajištění veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti, při předcházení a odhalování trestné činnosti, zjišťování pachatelů trestných činů, pro účely trestního řízení nebo při pátrání po osobách ve vlastní policejní databázi.

§39 Policie je oprávněna využívat informace o osobních údajích či jiných citlivých informacích jen v nezbytné míře pro služební účely. Policista je povinen o skutečnostech o osobních či jiných údajích nebo citlivých informacích, o kterých byl seznámen během služební činnosti zachovávat mlčenlivost.

§40 Policie je povinná zajistit ochranu citlivých informací a osobních údajů před změnou, zničením, ztrátou nebo odcizením, zneužitím nebo jiným neoprávněným zpracováním.

§41 O výpis trestního rejstříku či výpis jiných osobních nebo citlivých údajů si může požádat pouze občan, kterého se výpis z rejstříku trestů nebo výpis jiných osobních nebo citlivých údajů týká, přitom musí být ověřena jeho totožnost.

Hlava IX - Závěrečné ustanovení

§42 Pokud se v tomto zákoně hovoří o zadržené osobě, rozumí se tím osoba, která je podezřelá z trestného činu, krátkodobě omezena na osobní svobodě za účelem zajištění jejího dodání do cely předběžného zadržení.

§43 Pokud se v tomto zákoně hovoří o zatčené osobě, rozumí se tím osoba, která je obviněná a může být držena v cele předběžného zadržení ve lhůtě stanovené zákonem, nebo je držena za účelem soudního řízení nebo vyšetřovací vazby.

§44 Pokud se v tomto zákoně hovoří o zajištěné osobě, rozumí se tím osoba, která je krátkodobě omezena na osobní svobodě s použitím donucovacích prostředků, tzn. pout.

Příloha 1 - Oznámení práv zadržené osobě

„Máte právo nevypovídat. Cokoliv řeknete, může být použito proti Vám. Máte právo se odvolat k soudu a žádat odškodnění za udělený trest.“


Odůvodnění:

Navrhovaná úprava je reakcí na žádost Policie San Andreas. V rámci této žádosti byla taktéž provedená kompletní revize zákona, která přepracovává zmatek v posledních novelách a znovu tak nastavuje jednotné znění.

Změna §6 směřuje k posílení odborné autonomie a odpovědnosti Policie San Andreas při obsazování velitelských funkcí. Dosavadní úprava, v níž je Kongres primárním jmenujícím orgánem, vytváří prostor pro vnímání politického vlivu na personální řízení policejního sboru. Převedením hlavní pravomoci na Ředitelství Policie San Andreas a velitele vnitřního inspektorátu Policie San Andreas se jmenování velitelů vrací do rukou orgánů, které nesou každodenní profesní a disciplinární odpovědnost za chod sboru. Vrchní soud San Andreas zůstává v systému jako pojistka právní kontroly a Kongres si zachovává možnost podávat návrhy na kandidáty pro funkci velitele vnitřního inspektorátu, což zajišťuje i nadále prvek demokratické legitimity, aniž by docházelo k přímému politickému řízení velitelských pozic.

Úprava §3, která nově vymezuje pojem „velitel“ na policisty s hodností plukovník a nižší, reaguje na potřebu vytvořit jasnější a motivující kariérní strukturu v rámci sboru. Přesnější vazba mezi hodnostním označením a velitelským postavením zvyšuje předvídatelnost služebního postupu, podporuje profesní rozvoj příslušníků a zároveň umožňuje flexibilnější vnitřní organizaci policejních sborů a týmů, aniž by byla dotčena jejich

Taktéž došlo k úpravě §22. Tato změna reaguje na kolizi mezi Zákonem o policii a Zákonem o civilním letectví. Zároveň je zachována úzká a přesně vymezená výjimka pro dočasné přistání mimo heliport, která reflektuje specifika policejní praxe (např. zásah v terénu, evakuace, pronásledování). Tato výjimka je podmíněna nezbytností pro plnění služebního úkolu a povinností bezpečného a zřetelného vyznačení místa přistání tak, aby nedocházelo k ohrožení osob či majetku. Ustanovení tedy kombinuje respekt k Zákonu o civilním letectví s praktickou použitelností služební helikoptéry v operativní činnosti policie.



Stephen Warren, J.D.
Předseda Kongresu San Andreas

dnes v 18:46


Hlasování ve věci přijetí návrhu č. 289/0 -
Dne 18.11.2025 se uskutečnilo hlasování ve věci přijetí návrhu č. 289/0 - Návrh novely zákona o policii

Pro návrh ✅ Proti návrhu ❌ Zdrželi se ⛔️ Nepřítomní ⭕️
Stephen Warren
James Harrington
James Palmerg
Wilhelm Schultz







Jessica Cohle

Kongresmani přihlášení k hlasování (4): Stephen Warren, James Harrington, James Palmerg, Wilhelm Schultz


 

 


Stephen Warren, J.D.
Předseda Kongresu San Andreas


Powered by LeoSight IFS
LT~27

Přihlášení




Zapomněl/a jsem jméno nebo heslo