Disclaimer: Toto vlákno je hodně filozofického ražení. Stejně tak jde o shrnutí mého názoru na to, co už na serveru několikátým měsícem je. Tímto nechci nijak hanit Tuning Update a jeho funkce, pouze poukazuji na věci z pohledu ekonoma (kterým nejsem) a filozofa (kterým zatím dle titulu také nejsem).
Tuning Update přinesl na první pohled sen většiny hráčů - možnost dělat si úpravy bez potřeby kohokoliv z VCT. Přinesl hráčům svobodu, možná až moc velkou. A ačkoliv prvotní myšlenka Tuning Updatu bylo snížit propast mezi standartními a unique (pro některé z vás VCT) handlingy (a také závislost na VCT, které dnes již "není nutné), přineslo to i jiné, poněkud nežádoucí účinky.
Ceny úprav
Pokud chcete rychlé auto, máte hned několik možností. Buďto si seženete jedno z vozidel, které i ve standartu jede hodně pěkně, seženete si auto s tuningem z Tuning Updatu, nebo si seženete auto s unique handlingem. Ano, možnost a svoboda volby je zde skutečným přínosem pro hráče, ale také to přineslo jiné, nežádoucí účinky. Do auta tak, ať ho máte "v plné palbě" vrazíte okolo milionu, smíní méně. A je jedno zda jde o PT Cruiser s 1.6 za třicet tisíc (a to tomu autu ještě fandím), nebo o AMG GTR s cenou v řádu milionů. Tím pádem zde máte auto, které může jet v klidu stejně, ne-li rychleji než policejní Charger (který byl na začátku Skima koncipován jako "ego killer" právě pro takové případy, dnes tuto roli plní HSU, kterému ale lze také ujet... neřeknu jak, ale jde to) a to za cenu pod pět milionů (kolikrát i levněji). A tím se dostáváme k dalšímu bodu.
Jak tohle také vyřešit? Brát v potaz nejenom ceny daných komponentů, ale také i přidat něco na základě ceny vozidla. Díly na PT Cruiser bude levnější než díly na R8. Nebo snad ne?
Ztráta money sinku
Money-sink (also known as a "gold sink") is a term used to denote a game mechanic that helps to control the inflation rate and in-game economy.
S nízkými cenami úprav z Tuning Updatu souvisí i fakt, že hráči tímto ztrácí jeden z největších money sinků, kterým unique handlingy byly. Je to ztracený potenciál updatu. A že je blbost za něco takového platit někomu? Já to dělal na základě toho, že si hráč zaRPil (takových handlingů vzniklo méně než deset a s výjimkou jednoho jsou stále u původních vlastníků), poslal mi logy, probrali jsme částku na odvedení do voidu (mně nešla ani koruna, stejně jako u Importu, který jsem dělal na atmosférické postavě) a pak se začal upravovat handling dle RP a přání hráče. Tím bylo postaráno o to, že peníze zmizely z oběhu.
Jaké je řešení? Přijít s novým money sinkem, který hráče zaujme - představte si třeba akcie "fiktivních Skimo Lore" firem (akcie již existujících firem se neprodávají skoro vůbec... minimálně jsem si nevšiml, že by někdo za poslední dva tři měsíce prodával akcie), mít zde money sink, který bude pro hráče atraktivní i mimo položku v dalším odstavci.
Růst cen unique handlingů
S tím souvisí i to, že vznikl nový trh - trh s unique handlingy. Na serveru je už několik lidí, kteří svůj zrak upínají právě sem. Proč? Je to kvůli tomu, co jsem uváděl už u feedbacku k Tuning Updatu - možnosti úprav, které Tuning Update nepokryje. Ty se podepisují na tom, že pokud chcete udělat něco specifického, tak nemáte jinou možnost než hledat mezi hráči. Taková vozidla pak už kolikrát dosahují absurdních cen. A divíte se? Kdo by upřímně prodával rallye auto na protiúčet za A8 "z tuningu" s doplatkem dva miliony? Je to jen reakce trhu na OOC změny způsobené hned několika původci.
A proč tohle není money sink? Částky za tahle auta jsou takové, že si je může dovolit pouze pár lidí na serveru. A hlavně - peníze nemizí z oběhu, jen mění svého "vlastníka". A to je pro ekonomiku na serveru nežádoucí.
Jak tohle vyřešit..? Popravdě zde nemohu přijít na žádné rozumné a funkční řešení. Možná počkat na pád "investiční bubliny", ale tohle se zjevně nedočká svého konce dokud zde zůstane ten prvek exkluzivity stejně jako u Importů. A ano, zde respektuji fakt, že jde o vhodnou investici v případě vlastnictví dostatečného kapitálu. Škatulata, hejbejte se.
Ano, na základě tohoto cenového růstu jsem si udělal i tabuli v garáži.. A ano, tyhle hodnoty doopravdy reflektují cenu vozidla.
Absurdní úpravy
Není tajemstvím, že původně mělo být v Importu víc aut. Mělo se jednat o brzdu k tomu, aby po Red County jezdila auta, co zde moc nedávají smysl. Bohužel jsou zde vozidla, u kterých to jde poznat. Říkali jste si proč má R8 dneska tolik lidí? A proč jede tak dobře? Je to proto, že šlo o auto, které mělo být na Import společně s Gallardem a vozidly, které tam dodnes jsou. A takových aut mělo být víc (někdy asi sepíšu trivias ke carpacku). Bohužel to, že taková auta jezdí dobře ve standartu (proto, že s nimi bylo zamýšleno jinak), je také důvod proč jsou tahle auta naprostý masakr s úpravami z Tuningu. Ono je totiž rozdíl když se handlingy koncipují s Tuning Updatem v mysli a když se koncipují s myšlenkou toho, že cestou k úpravám je mnohem dražší unique.
A proto jsou zde auta, se kterými můžete za pár milionů udělat bububu skoro celému vozovému parku PSA (minimálně dokud se nenajde nějaký střelec s HSU). Dřív taková auta stála skutečnou raketu (vzhledem k tehdejší ekonomice serveru) a šlo o auta, která se dala snadno vzhledem k jejich exkluzivitě dohledat. Prostě zde byl princip brzd a rovnováh - mohli jste mít auto, které vyškolilo celý policejní sbor, ale mělo to i svá úskalí - taková auta byla nápadná, drahá a kolikrát se dala dohledat skrze zjišťování informací. A to je něco, co dnes vlivem dostupnosti těchto absurdit chybí.
Věřím tomu, že zde někdo jako argument zmíní některá auta s uniquem jako je třeba moje SLko (ke které jsem vám tady schválně hodil i jedno starší video), popřípadě některé šílenosti, co na serveru existují. Nebo si někteří z vás vybaví snímek s jistou R8 (dnes již naštěstí rozumně upravenou) z rukou jistého bývalého administrátora známého pro svůj plagiátismus (a to nejen u polepů). Ano, taková vozidla jsou důvody, proč auta s uniquem neměl mít a dělat každý. Taková auta se dají na serveru dohledat a upravit do stavu, kdy nejde o absurditu absurdity. Jenže stejně tak jsou zde auta, která své poněkud extrémní výhody vyvažují nedostatky. A tady přichází na scénu moje SL73. Lidi, kteří tohle auto řídili, většinou referovali pozitivně o rychlosti které je vozidlo schopno dosáhnout (plynulý zátah až k maximální rychlosti 305 kmph, což v dobách kdy handling vznikl (začátek listopadu 2020) bylo rychlejší než policejní Charger), jenže daleko víc mluvili (kdyby jen mluvili, kolikrát dotyční hráči končili v každé druhé zatáčce v hodinách) o tom, že auto je hůř kontrolovatelné. A o tom to je - z lidí, co s tím jeli, si na to dokázal hodně rychle zvyknout snad jen @DnOndra. I @sammael02, který auto vlastnil skoro půl roku, s ním několikrát během okamžiku skončil v hodinách. Nebo Focus RS WRC - auto, které má až brutální akceleraci a trakci. Kde je problém? Maximální rychlost, která se zastaví na cca 260 kmph. Pro mnohé z vás je to málo, je to pomalé, ale pro mě jde o ukázku vyváženého handlingu. A když už nějaký nevyvážený handling vznikl, jde ho dohledat proto, že tahle vozidla mají svou separátní tabulku i s člověkem, co ho upravil. To je něco, co auta z Tuning Updatu nemají a ani mít nemohou. Ostatně právě dostupnost úprav z Tuning Updatu je něco, co zničilo rovnováhu handlingů víc nežli unique handlingy a to díky tomu, že jich je jednoduše řečeno hodně (což souvisí i s úskalím, že hráči mohou být v x frakcích, takže není problém se dostat do nějaké, co tento modul má). Unique handlingů moc nevzniklo (některá auta nemají kousek s uniquem vůbec, některá v jednom kusu, některá v pěti a méně, o ztracených kusech nemluvě), tudíž jejich dopad na rovnováhu handlingů na serveru je daleko menší nežli to, co můžete pozorovat dnes. Ostatně je rozdíl mezi jedním Gallardem, do kterého se vrátilo x (desítek) milionů do unique a R8, kterou si skrze "pár kliknutí" udělá každý.
Jaké je zde řešení? Přidat nějakou brzdu, něco, díky čemu není úprava jen výsledkem několika kliknutí. Já jsem za sebe RPil výměnu jednoho dílu (a několika dalších v návaznosti s ním) přes hodinu a to včetně zakoupení a převzetí dílů.
Disclaimer: Toto vlákno je hodně filozofického ražení. Stejně tak jde o shrnutí mého názoru na to, co už na serveru několikátým měsícem je. Tímto nechci nijak hanit Tuning Update a jeho funkce, pouze poukazuji na věci z pohledu ekonoma (kterým nejsem) a filozofa (kterým zatím dle titulu také nejsem).
Tuning Update přinesl na první pohled sen většiny hráčů - možnost dělat si úpravy bez potřeby kohokoliv z VCT. Přinesl hráčům svobodu, možná až moc velkou. A ačkoliv prvotní myšlenka Tuning Updatu bylo snížit propast mezi standartními a unique (pro některé z vás VCT) handlingy (a také závislost na VCT, které dnes již "není nutné), přineslo to i jiné, poněkud nežádoucí účinky.
Ceny úprav
Pokud chcete rychlé auto, máte hned několik možností. Buďto si seženete jedno z vozidel, které i ve standartu jede hodně pěkně, seženete si auto s tuningem z Tuning Updatu, nebo si seženete auto s unique handlingem. Ano, možnost a svoboda volby je zde skutečným přínosem pro hráče, ale také to přineslo jiné, nežádoucí účinky. Do auta tak, ať ho máte "v plné palbě" vrazíte okolo milionu, smíní méně. A je jedno zda jde o PT Cruiser s 1.6 za třicet tisíc (a to tomu autu ještě fandím), nebo o AMG GTR s cenou v řádu milionů. Tím pádem zde máte auto, které může jet v klidu stejně, ne-li rychleji než policejní Charger (který byl na začátku Skima koncipován jako "ego killer" právě pro takové případy, dnes tuto roli plní HSU, kterému ale lze také ujet... neřeknu jak, ale jde to) a to za cenu pod pět milionů (kolikrát i levněji). A tím se dostáváme k dalšímu bodu.
Jak tohle také vyřešit? Brát v potaz nejenom ceny daných komponentů, ale také i přidat něco na základě ceny vozidla. Díly na PT Cruiser bude levnější než díly na R8. Nebo snad ne?
Ztráta money sinku
Money-sink (also known as a "gold sink") is a term used to denote a game mechanic that helps to control the inflation rate and in-game economy.
S nízkými cenami úprav z Tuning Updatu souvisí i fakt, že hráči tímto ztrácí jeden z největších money sinků, kterým unique handlingy byly. Je to ztracený potenciál updatu. A že je blbost za něco takového platit někomu? Já to dělal na základě toho, že si hráč zaRPil (takových handlingů vzniklo méně než deset a s výjimkou jednoho jsou stále u původních vlastníků), poslal mi logy, probrali jsme částku na odvedení do voidu (mně nešla ani koruna, stejně jako u Importu, který jsem dělal na atmosférické postavě) a pak se začal upravovat handling dle RP a přání hráče. Tím bylo postaráno o to, že peníze zmizely z oběhu.
Jaké je řešení? Přijít s novým money sinkem, který hráče zaujme - představte si třeba akcie "fiktivních Skimo Lore" firem (akcie již existujících firem se neprodávají skoro vůbec... minimálně jsem si nevšiml, že by někdo za poslední dva tři měsíce prodával akcie), mít zde money sink, který bude pro hráče atraktivní i mimo položku v dalším odstavci.
Růst cen unique handlingů
S tím souvisí i to, že vznikl nový trh - trh s unique handlingy. Na serveru je už několik lidí, kteří svůj zrak upínají právě sem. Proč? Je to kvůli tomu, co jsem uváděl už u feedbacku k Tuning Updatu - možnosti úprav, které Tuning Update nepokryje. Ty se podepisují na tom, že pokud chcete udělat něco specifického, tak nemáte jinou možnost než hledat mezi hráči. Taková vozidla pak už kolikrát dosahují absurdních cen. A divíte se? Kdo by upřímně prodával rallye auto na protiúčet za A8 "z tuningu" s doplatkem dva miliony? Je to jen reakce trhu na OOC změny způsobené hned několika původci.
A proč tohle není money sink? Částky za tahle auta jsou takové, že si je může dovolit pouze pár lidí na serveru. A hlavně - peníze nemizí z oběhu, jen mění svého "vlastníka". A to je pro ekonomiku na serveru nežádoucí.
Jak tohle vyřešit..? Popravdě zde nemohu přijít na žádné rozumné a funkční řešení. Možná počkat na pád "investiční bubliny", ale tohle se zjevně nedočká svého konce dokud zde zůstane ten prvek exkluzivity stejně jako u Importů. A ano, zde respektuji fakt, že jde o vhodnou investici v případě vlastnictví dostatečného kapitálu. Škatulata, hejbejte se.
Ano, na základě tohoto cenového růstu jsem si udělal i tabuli v garáži.. A ano, tyhle hodnoty doopravdy reflektují cenu vozidla.
Absurdní úpravy
Není tajemstvím, že původně mělo být v Importu víc aut. Mělo se jednat o brzdu k tomu, aby po Red County jezdila auta, co zde moc nedávají smysl. Bohužel jsou zde vozidla, u kterých to jde poznat. Říkali jste si proč má R8 dneska tolik lidí? A proč jede tak dobře? Je to proto, že šlo o auto, které mělo být na Import společně s Gallardem a vozidly, které tam dodnes jsou. A takových aut mělo být víc (někdy asi sepíšu trivias ke carpacku). Bohužel to, že taková auta jezdí dobře ve standartu (proto, že s nimi bylo zamýšleno jinak), je také důvod proč jsou tahle auta naprostý masakr s úpravami z Tuningu. Ono je totiž rozdíl když se handlingy koncipují s Tuning Updatem v mysli a když se koncipují s myšlenkou toho, že cestou k úpravám je mnohem dražší unique.
A proto jsou zde auta, se kterými můžete za pár milionů udělat bububu skoro celému vozovému parku PSA (minimálně dokud se nenajde nějaký střelec s HSU). Dřív taková auta stála skutečnou raketu (vzhledem k tehdejší ekonomice serveru) a šlo o auta, která se dala snadno vzhledem k jejich exkluzivitě dohledat. Prostě zde byl princip brzd a rovnováh - mohli jste mít auto, které vyškolilo celý policejní sbor, ale mělo to i svá úskalí - taková auta byla nápadná, drahá a kolikrát se dala dohledat skrze zjišťování informací. A to je něco, co dnes vlivem dostupnosti těchto absurdit chybí.
Věřím tomu, že zde někdo jako argument zmíní některá auta s uniquem jako je třeba moje SLko (ke které jsem vám tady schválně hodil i jedno starší video), popřípadě některé šílenosti, co na serveru existují. Nebo si někteří z vás vybaví snímek s jistou R8 (dnes již naštěstí rozumně upravenou) z rukou jistého bývalého administrátora známého pro svůj plagiátismus (a to nejen u polepů). Ano, taková vozidla jsou důvody, proč auta s uniquem neměl mít a dělat každý. Taková auta se dají na serveru dohledat a upravit do stavu, kdy nejde o absurditu absurdity. Jenže stejně tak jsou zde auta, která své poněkud extrémní výhody vyvažují nedostatky. A tady přichází na scénu moje SL73. Lidi, kteří tohle auto řídili, většinou referovali pozitivně o rychlosti které je vozidlo schopno dosáhnout (plynulý zátah až k maximální rychlosti 305 kmph, což v dobách kdy handling vznikl (začátek listopadu 2020) bylo rychlejší než policejní Charger), jenže daleko víc mluvili (kdyby jen mluvili, kolikrát dotyční hráči končili v každé druhé zatáčce v hodinách) o tom, že auto je hůř kontrolovatelné. A o tom to je - z lidí, co s tím jeli, si na to dokázal hodně rychle zvyknout snad jen [user:2622]. I [user:603], který auto vlastnil skoro půl roku, s ním několikrát během okamžiku skončil v hodinách. Nebo Focus RS WRC - auto, které má až brutální akceleraci a trakci. Kde je problém? Maximální rychlost, která se zastaví na cca 260 kmph. Pro mnohé z vás je to málo, je to pomalé, ale pro mě jde o ukázku vyváženého handlingu. A když už nějaký nevyvážený handling vznikl, jde ho dohledat proto, že tahle vozidla mají svou separátní tabulku i s člověkem, co ho upravil. To je něco, co auta z Tuning Updatu nemají a ani mít nemohou. Ostatně právě dostupnost úprav z Tuning Updatu je něco, co zničilo rovnováhu handlingů víc nežli unique handlingy a to díky tomu, že jich je jednoduše řečeno hodně (což souvisí i s úskalím, že hráči mohou být v x frakcích, takže není problém se dostat do nějaké, co tento modul má). Unique handlingů moc nevzniklo (některá auta nemají kousek s uniquem vůbec, některá v jednom kusu, některá v pěti a méně, o ztracených kusech nemluvě), tudíž jejich dopad na rovnováhu handlingů na serveru je daleko menší nežli to, co můžete pozorovat dnes. Ostatně je rozdíl mezi jedním Gallardem, do kterého se vrátilo x (desítek) milionů do unique a R8, kterou si skrze "pár kliknutí" udělá každý.
Jaké je zde řešení? Přidat nějakou brzdu, něco, díky čemu není úprava jen výsledkem několika kliknutí. Já jsem za sebe RPil výměnu jednoho dílu (a několika dalších v návaznosti s ním) přes hodinu a to včetně zakoupení a převzetí dílů.