
Návrh č. 89/0
Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2023,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Zákon upravuje Článek 1
Článek 1 - Volitelnost kandidáta
§1 Každý občan státu San Andreas starší 21 let je oprávněn kandidovat na starostu a člena Kongresu a je tedy volitelný, jestliže neporušuje žádnou z podmínek pro ztrátu volitelnosti uvedenou v §2 tohoto zákona. Občanovi, který ztratil volitelnost, nemůže být umožněno kandidovat a to do doby obnovení jeho volitelnosti.
Odůvodnění: Tento bod má zamezit problematice, která nastala již několikrát, posledně tohle volební období, kdy kandidovali občané s rejstříkem. Vzhledem k charakteristice hlasování voliči, kteří svůj hlas či hlasy svěřili těmto osobám, hlasy defacto ztratili, vlivem anulace kandidatury dotyčných.
Řešením je propojit webovou stránku pro volby s portálem egov, konkrétně s částí obsahující výpis z rejstříku. Jestliže nemá osoba čistý rejstřík, nemůže ji být umožněno odeslat kandidaturu.
Tento bod stál za mou prvotní snahou o novelizaci tohoto zákona.
Zákon upravuje Článek 4
§11 Hlasování se eviduje:
a) přímo k danému návrhu, jedná-li se o návrh právního předpisu nebo rozhodnutí Kongresu,
b) do spisu schůze, jedná-li se o rozhodnutí projednávané na schůzi Kongresu,
c) do centrální evidence hlasování Kongresu pro všechna ostatní hlasování.
§11 Hlasování se eviduje automaticky na webových stránkách Kongresu. V případě hlasování o návrhu právního předpisu nebo rozhodnutí Kongresu uveřejní zároveň předsednictvo Kongresu výsledek hlasování přímo k danému návrhu.
§14 Jakýkoliv kongresman smí za udání pádného důvodu žádat zneplatnění hlasování. Zneplatnění schvaluje předseda Kongresu, místopředseda Kongresu nebo předseda disciplinárního výboru a musí tak učinit dříve, než dojde ke konci hlasování, kdy už se výsledek hlasování stává platným.
Odůvodnění: Automatická evidence, uvedená již v předchozím návrhu kongresmanky Dayton, by v tomhle případě umožnila zefektivnění činnosti Kongresu včetně její následné evidence. Stejně tak došlo na revizi paragrafu čtrnáct, který pracuje s podobou uvedenou v návrhu kongresmanky Dayton, přičemž přidává možnost zneplatnění jak pro předsedu disciplinárního výboru (viz původní návrh ze strany kongresmanky Dayton), tak i místopředsedovi Kongresu.
Zákon upravuje Článek 9
§37 Interpelace se podává elektronicky - formou komunikačních kanálů Kongresu, anebo ústně na schůzi Kongresu, je-li interpelovaný kongresman přítomen. Aby se jednalo o interpelaci, musí být Interpelovaný kongresman vyrozuměn o tom, že se jedná o interpelaci a nikoliv o běžný dotaz.
§37 Interpelace se podává elektronicky na stránkách Kongresu, kde také musí dojít k odpovědi interpelovaného kongresmana. Veškeré interpelace jsou dostupné veřejnosti k nahlédnutí a nelze je zpětně upravovat.
Odůvodnění: Tento bod byl doplněn později na základě návrhu ze strany místopředsedkyně Hawkins v rámci projednávání této novely zákona, prvotním zdrojem je opět předchozí novela od kongresmanky Dayton. Veřejně přístupná interpelace má umožnit vyšší transparentnost politiky Kongresu, stejně tak má umožnit voličům si utvořit představu o fungování Kongresu a také o politice a postojích členů Kongresu.
Ve Fort Carson dne 26.10.2023
Předkladatel:
Raymond Brantley

[ic-only]

Návrh č. 89/0
Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2023,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Zákon upravuje Článek 1
Článek 1 - Volitelnost kandidáta
§1 Každý občan státu San Andreas starší 21 let je oprávněn kandidovat na starostu a člena Kongresu a je tedy volitelný, jestliže neporušuje žádnou z podmínek pro ztrátu volitelnosti uvedenou v §2 tohoto zákona. Občanovi, který ztratil volitelnost, nemůže být umožněno kandidovat a to do doby obnovení jeho volitelnosti.
Odůvodnění: Tento bod má zamezit problematice, která nastala již několikrát, posledně tohle volební období, kdy kandidovali občané s rejstříkem. Vzhledem k charakteristice hlasování voliči, kteří svůj hlas či hlasy svěřili těmto osobám, hlasy defacto ztratili, vlivem anulace kandidatury dotyčných.
Řešením je propojit webovou stránku pro volby s portálem egov, konkrétně s částí obsahující výpis z rejstříku. Jestliže nemá osoba čistý rejstřík, nemůže ji být umožněno odeslat kandidaturu.
Tento bod stál za mou prvotní snahou o novelizaci tohoto zákona.
Zákon upravuje Článek 4
§11 Hlasování se eviduje:
a) přímo k danému návrhu, jedná-li se o návrh právního předpisu nebo rozhodnutí Kongresu,
b) do spisu schůze, jedná-li se o rozhodnutí projednávané na schůzi Kongresu,
c) do centrální evidence hlasování Kongresu pro všechna ostatní hlasování.
§11 Hlasování se eviduje automaticky na webových stránkách Kongresu. V případě hlasování o návrhu právního předpisu nebo rozhodnutí Kongresu uveřejní zároveň předsednictvo Kongresu výsledek hlasování přímo k danému návrhu.
§14 Jakýkoliv kongresman smí za udání pádného důvodu žádat zneplatnění hlasování. Zneplatnění schvaluje předseda Kongresu, místopředseda Kongresu nebo předseda disciplinárního výboru a musí tak učinit dříve, než dojde ke konci hlasování, kdy už se výsledek hlasování stává platným.
Odůvodnění: Automatická evidence, uvedená již v předchozím návrhu kongresmanky Dayton, by v tomhle případě umožnila zefektivnění činnosti Kongresu včetně její následné evidence. Stejně tak došlo na revizi paragrafu čtrnáct, který pracuje s podobou uvedenou v návrhu kongresmanky Dayton, přičemž přidává možnost zneplatnění jak pro předsedu disciplinárního výboru (viz původní návrh ze strany kongresmanky Dayton), tak i místopředsedovi Kongresu.
Zákon upravuje Článek 9
§37 Interpelace se podává elektronicky - formou komunikačních kanálů Kongresu, anebo ústně na schůzi Kongresu, je-li interpelovaný kongresman přítomen. Aby se jednalo o interpelaci, musí být Interpelovaný kongresman vyrozuměn o tom, že se jedná o interpelaci a nikoliv o běžný dotaz.
§37 Interpelace se podává elektronicky na stránkách Kongresu, kde také musí dojít k odpovědi interpelovaného kongresmana. Veškeré interpelace jsou dostupné veřejnosti k nahlédnutí a nelze je zpětně upravovat.
Odůvodnění: Tento bod byl doplněn později na základě návrhu ze strany místopředsedkyně Hawkins v rámci projednávání této novely zákona, prvotním zdrojem je opět předchozí novela od kongresmanky Dayton. Veřejně přístupná interpelace má umožnit vyšší transparentnost politiky Kongresu, stejně tak má umožnit voličům si utvořit představu o fungování Kongresu a také o politice a postojích členů Kongresu.
Ve Fort Carson dne 26.10.2023
Předkladatel:
Raymond Brantley
