NEJVYŠŠÍ SOUD SAN ANDREAS

Výkladové stanovisko
k výkladu stretom záujmu verejných funkcionárov
Najvyšši súd San Andreas v konaní o podaní výkladu právnej definície právneho predpisu podľa čl. 23, ods. 4 Ústavy San Andreas podáva toto výkladové stanovisko:
[1] Stret záujmov predstavuje situáciu, kedy konanie verejného funkcionára ohrozuje dôveru v jeho nestrannosť alebo pri ktorej verejný funkcionár zneužíva svoje postavenie k získaniu neoprávneného prospechu.
(2) Střetem veřejného zájmu se zájmem osobním se rozumí takové jednání, popřípadě opomenutí veřejného funkcionáře, které ohrožuje důvěru v jeho nestrannost nebo při němž veřejný funkcionář zneužívá svého postavení k získání neoprávněného prospěchu pro sebe nebo jinou fyzickou či právnickou osobu
- ods. 2 čl. 1 zákona č. 105/2023 o ochrane verejného záujmu
[2] Neoprávnený prospech sa považuje za získanie výhody alebo prospechu neoprávneným, nelegálnym alebo protizákonným spôsobom, neoprávnený prospech môže byť aj taký, ktorý je získaný na úkor verejného záujmu.
[3] Existuje niekoľko typov stretu záujmov:
- Osobný stret záujmov: Verejný funkcionár sa zaoberá záujmami alebo žiadosťami blízkych osôb, ako sú rodinní príslušníci, priatelia, darcovia finančných prostriedkov alebo predmetom rozhodovania verejného funkcionára je činnosť, z ktorej má prospech alebo výhody, pričom tieto činnosti môžu viesť k neobjektívnemu rozhodovaniu a ohrozenia nestrannosti.
- Finančný stret záujmov: Verejný funkcionár má záujem na spoločnosti, projekte alebo je akcionárom spoločnosti, o ktorých sa hlasuje alebo ktorých činnosť sa reguluje a má finančný pôvod, pričom tieto činnosti môžu viesť k neobjektívnemu rozhodovaniu a ohrozenia nestrannosti.
- Profesný stret záujmov: Verejný funkcionár pracuje alebo pracoval v sektore, ktorých činnosť je predmetom legislatívnych zmien, pričom tieto činnosti môžu viesť k neobjektívnemu rozhodovaniu a ohrozenia nestrannosti.
[4] V demokratických systémoch sú zákonodarcovia volení na to, aby zastupovali svojich voličov a presadzovali legislatívu, ktorá odráža potreby občanov. Avšak, v praxi sa často stretávajú s konfliktom záujmov, keď ich osobne alebo profesné záujmy ovplyvňujú ich rozhodovanie. Najvyšší súd túto problematiku prisudzuje dualizmu funkcii, ktorý aj keď nie je zakázaný, je vo veľkej väčšine dôsledkom stretov záujmov zákonodarcov. Strety záujmov sa bežne nachádzajú aj v súdnictve, tie má však tunajší právny systém dostatočne podchytený.
[5] Prítomnosť stretu záujmu nie je vždy problémom, kým tento stret záujmu nie je ignorovaný. Nepísaným pravidlom každého verejného funkcionára je, aby sa v situáciách, kedy je stret záujmu prítomný alebo existuje podozrenie na stret záujmu, alebo verejný funkcionár sa cíti byť zaujatý, vylúčil z akéhokoľvek rozhodovania sám a svoj stret záujmu verejne deklaroval.

Madeleine Murray, J.D.
Predsedníčka Najvyššieho súdu San Andreas
NEJVYŠŠÍ SOUD SAN ANDREAS

Výkladové stanovisko
k výkladu stretom záujmu verejných funkcionárov
Najvyšši súd San Andreas v konaní o podaní výkladu právnej definície právneho predpisu podľa čl. 23, ods. 4 Ústavy San Andreas podáva toto výkladové stanovisko:
[1] Stret záujmov predstavuje situáciu, kedy konanie verejného funkcionára ohrozuje dôveru v jeho nestrannosť alebo pri ktorej verejný funkcionár zneužíva svoje postavenie k získaniu neoprávneného prospechu.
(2) Střetem veřejného zájmu se zájmem osobním se rozumí takové jednání, popřípadě opomenutí veřejného funkcionáře, které ohrožuje důvěru v jeho nestrannost nebo při němž veřejný funkcionář zneužívá svého postavení k získání neoprávněného prospěchu pro sebe nebo jinou fyzickou či právnickou osobu
- ods. 2 čl. 1 zákona č. 105/2023 o ochrane verejného záujmu
[2] Neoprávnený prospech sa považuje za získanie výhody alebo prospechu neoprávneným, nelegálnym alebo protizákonným spôsobom, neoprávnený prospech môže byť aj taký, ktorý je získaný na úkor verejného záujmu.
[3] Existuje niekoľko typov stretu záujmov:
- Osobný stret záujmov: Verejný funkcionár sa zaoberá záujmami alebo žiadosťami blízkych osôb, ako sú rodinní príslušníci, priatelia, darcovia finančných prostriedkov alebo predmetom rozhodovania verejného funkcionára je činnosť, z ktorej má prospech alebo výhody, pričom tieto činnosti môžu viesť k neobjektívnemu rozhodovaniu a ohrozenia nestrannosti.
- Finančný stret záujmov: Verejný funkcionár má záujem na spoločnosti, projekte alebo je akcionárom spoločnosti, o ktorých sa hlasuje alebo ktorých činnosť sa reguluje a má finančný pôvod, pričom tieto činnosti môžu viesť k neobjektívnemu rozhodovaniu a ohrozenia nestrannosti.
- Profesný stret záujmov: Verejný funkcionár pracuje alebo pracoval v sektore, ktorých činnosť je predmetom legislatívnych zmien, pričom tieto činnosti môžu viesť k neobjektívnemu rozhodovaniu a ohrozenia nestrannosti.
[4] V demokratických systémoch sú zákonodarcovia volení na to, aby zastupovali svojich voličov a presadzovali legislatívu, ktorá odráža potreby občanov. Avšak, v praxi sa často stretávajú s konfliktom záujmov, keď ich osobne alebo profesné záujmy ovplyvňujú ich rozhodovanie. Najvyšší súd túto problematiku prisudzuje dualizmu funkcii, ktorý aj keď nie je zakázaný, je vo veľkej väčšine dôsledkom stretov záujmov zákonodarcov. Strety záujmov sa bežne nachádzajú aj v súdnictve, tie má však tunajší právny systém dostatočne podchytený.
[5] Prítomnosť stretu záujmu nie je vždy problémom, kým tento stret záujmu nie je ignorovaný. Nepísaným pravidlom každého verejného funkcionára je, aby sa v situáciách, kedy je stret záujmu prítomný alebo existuje podozrenie na stret záujmu, alebo verejný funkcionár sa cíti byť zaujatý, vylúčil z akéhokoľvek rozhodovania sám a svoj stret záujmu verejne deklaroval.

Madeleine Murray, J.D.
Predsedníčka Najvyššieho súdu San Andreas